Grădinița în Ontario, Canada

ACEST ARTICOL APARȚINE UNEI CITITOARE CARE ȘI-A DORIT PUBLICAREA LUI AICI, PENTRU VOI

Vine o vreme în viața fiecărei familii cu copii mititei când liniștea e (temporar) întreruptă de prospectul reîntoarcerii la serviciu (concediul de maternitate în Canada este de un an, împărțit în maternity si parental leave, de cel din urmă pot beneficia și tații și părinții adoptivi), moment în care începem să căutăm mediul și persoana căreia să-i încredințăm bulgărele nostru de aur timp de multe ore pe zi, care vor influența formarea copilului și care se vor ingriji de siguranța și sănătatea acestuia în lipsa noastră (dacă asta nu e izvor de anxietate sau atacuri de panică, atunci nu știu care ar mai fi).

În Ontario, copiii incep grădinița (kindergarten) în anul în care implinesc 4 ani. Între timp, există câteva opțiuni din care să alegem ce ni se potrivește cel mai bine:
☆daycare și/sau preschool. Instituții majoritatea private, de diferite ideologii (tradiționale, Montessori, Reggio Emilia, etc), cu program mai mult sau mai puțin structurat, cu timp zilnic de joacă afară (dacă permite vremea). Multe servesc mâncare gătită la fața locului, după principii nutriționale sănătoase. Pentru toate exigențele și bugetele. Au programe full time si part time, unele centre au liste lungi de așteptare. Un program full time costă echivalentul a maximum 870 euro/ lună în orașele mai mici, cu o medie de 1300 euro în Toronto. Pentru familiile cu venit scăzut există subvenții de la guvern, însă fiecare familie poate aplica pentru rambursare parțială din taxele plătite pe venit.
☆home daycare, care poate fi:
▪licențiat, însemnînd că urmează toate standardele de sănătate, educație și siguranță impuse de ministerul învățământului.
▪nelicențiat, unde o persoană poate avea grija de până la 5 copii sub 10 ani, la domiciliul personal, în cele mai multe cazuri acestea fiind mamici care au grijă și de alți copii pe lângă ai lor. Acesta nu este reglementat de ministerul educatiei, caz în care părinții sunt responsabili de aranjamente si monitorizare.
☆ babysitters sau live-in nannies, optiuni avantajoase familiilor cu mai mulți copii sau celor pentru care e important să păstreze copilul în confortul mediului familial.

Experiența noastră în domeniu este cu un centru Montessori, o experiență exceptională pe care sperăm s-o repetăm cu gemenii (primul meu născut a mers aici de la 2 la 4,5 ani). Nu voi descrie aici filozofia Montessori (cred ca e destul de răspândită si cunoscută) dar aspecte cum ar fi incurajarea creativitatii, independenței, a increderii în puterile proprii, așează nu doar fundația succesului academic ci și a individului ca un intreg.

În clasa fiului meu (3 – 6 ani) erau 16 copii, cu o educatoare și un ajutor. Clasele Montessori sunt adesea mari, cu copii de vârste diferite, în care copiii mai mari îi ajută pe cei mai mici, iar asta promovează stima de sine și independența (citisem undeva că intr-o clasă montessori sunt, de fapt, mai mulți „învățători” decât elevi).

shutterstock_259551839

Ziua începea cu întâmpinarea fiecărui copil de către educatoare, iar aceștia erau responsabili sa-şi pună lucrurile în dulapurile personale. Clasa era aranjată in așa fel încât toate materialele (educative) sa fie accesibile copiilor, iar ei se mișcau liber în clasă sa-si aleagă „lucrul” sau să interactioneze cu alți copii. Petreceau timp la măsuțe sau pe covor iar înainte să aleagă o activitate nouă, o puneau pe cea veche la loc.

Exista tematica lunii sau a saptamanii, în care învațau despre un anumit subiect, prin activități și materiale. Faceau excursii si ieșiri in natură pentru aprofundarea subiectului respectiv, la care puteau participa și părinții. Zilnic se jucau afară, cu excepția zilelor cu intemperii. Mancarea era gătită de bucătăreasă (Mrs. Cook) chiar în incinta scolii, după un meniu făcut de nutriționist. Gustările erau fructe sau legume, cașcaval, etc, niciodată dulciuri, sucuri. Copiii participau la așezatul și strânsul mesei, iar în timp ce mâncau își exersau manierele. După prânz, urma somnul, sau quiet time, pentru cei care nu dormeau (citeau, ascultau muzică în surdină, etc). La sfârșitul zilei primeam un raport (scris) cu activitatea copilului.

Au trecut câțiva ani de când fiul meu a absolvit instituția descrisă mai sus, dar oamenii deosebiți pe care i-am întâlnit acolo ne-au dat multă incredere și de data asta așteptăm cu mult mai puține emoții inceperea „grădiniței”.

Veronica Mihui

Sursa foto: activitate montessori, via Shutterstock.com

Printesa Urbana
Printesa Urbana

Scriu de cînd mă știu. Scriu și cît mă joc cu copiii, și sub duș, și în somn scriu. Scriu despre mine pentru mine. Și sper că ce scriu pentru mine să fie de folos și altora. Unii s-au născut să cînte, alții să facă poezii sau să frămînte pîine. Eu m-am născut să scriu declarații de dragoste copiilor mei și vieții noastre pline.

Articole: 4194

11 comentarii

  1. hei, ma bucur sa te citesc (si) aici 🙂
    de cum am deschis articolul, m-am gandit la tine..ma bucur ca ati avut o experienta buna, va cam invidiez, suna bine de tot programul picilor 🙂
    va imbratisez si sa urez o experienta la fel de placuta si cu gemenii!

    • Multumesc, Florentina, chiar doresc tuturor o experienta la fel de lina si placuta. Te imbratisez:)

  2. Multumim Veronica, foarte util articolul! Ce optiune ai ales pentru micut inainte de Montessori? Ma refer la perioada 1-2 ani?

    • Mulțumesc, Diana. În perioada de la 1 an la 2 am avut norocul să poată să vină mama și să stea cu el. Iar cu gemenii, mi-am redus zilele la muncă (part time la part time

  3. Si mie mi se pare extrem de benefica organizarea la crese si gradinite in grupe mixte: cei mai mari ii ajuta pe cei mai mici, cei mai mici sunt motivati de ce vad la cei mai mari, toata lumea castiga (tari cum ar fi Germania au acest sistem la toate cresele si gradinitele, care in general urmeaza filosofia promovata de M. Montessori si E. Pikler; asta in afara de cresele/gradinitele specific montessoriene). Iar primirea fiecarui copil de un adult mi se pare asa fireasca ca nici nu mi-am dat seama ca poate nu se practica peste tot. Conceptul de grupe mixte ar putea fi usor preluat si in Romania, mai ales la crese, si asta cred ca ar fi o usurare a muncii si pentru personal, si astfel poate ar renunta la vesnicele patuturi si tarcuri in care stau copiii cand nu dorm.

  4. Eu sunt cu emotii:( in toamna face 2 ani si nu avem montessori in oras:( nici macar waldorf ca sa fie in aceasi zona cat de cat ca si metoda de crestere. Acasa tor ce facem este dupa metoda montessori:( ma tem de etapa cand va trece de la montessori la gradi normala/(

  5. Foarte util articolul. Multumim Veronica pentru informatii. Cred ca 870 euro nu este o suma mare pentru veniturile din Canada.

  6. 870€ este echivalentul a 1200-1300$ ceea ce inseamna aprox salariul minim in canada! Deci,pt parintii care nu pot avea un job bine platit din diverse motive,preferi sa stai acasa si sa-ti ingrijesti singura odorii,mai ales cand ai 2 copii pana in 4 ani!

  7. Super! Noi avem fetita la o gradinita de stat din Romania, dar i-ar placea foarte mult sa primesc si eu un raport scris cu ceea ce a facut copilul, daca nu zilnic, macar saptamanal.

  8. Buna seara , as avea și eu o întrebare … de curând ne-am hotărât sa plecam in Canada …avem 3 copii un băiețel de 4 și 2 luni și doua gemene de 1 an și 10 luni … sunt îngrijorată cu grădinița pt băiat nu știe sa vorbească decât romană foarte putine cuvinte in engleză … cum se face îl dam direct la grădinița fără sa înțeleagă nimic ? Sunt curioasa cum se vor descurca cu el dacă nu înțelege nimic !!!

    • Plecarea in Canada presupune un timp de asteptare de 3 ani, ca nu primesti viza pocnind din degete. In 3 ani copii au timp arhisuficient sa invete engleza.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *