Traficul din România e o junglă plină de bizoni lipsiți de minte și responsabilitate

Da, știu, ar fi trebuit să nu zic junglă, bizonii trăiesc pe câmpie. Multe lucruri ar trebui, dar nu se întâmplă. Șoferii ar trebui să respecte regulile de circulație ca să nu moară și să nu omoare pe alții, dar ce să vezi, n-o fac.  Pentru că LOR NU LI SE POATE ÎNTÂMPLA NIMIC. Accidentele sunt pentru proști, eu sunt extrem de deștept, așa că o să fiu OK. Eu pot să merg cu 200 la oră în fundul mare și bombat al ăluia din față, eu pot să trec pe roșu, eu pot să merg pe banda de depășire, eu nu frânez și nu aprind lampa de ceață când e ceață, nu port centură, pfff, alea-s pentru proști. Sunt invincibil. Până când ce să vezi, ți se întâmplă. Și mori. Și mai mor cu tine încă niște unii. Care poate erau deștepți, dar dacă n-au avut noroc…

Știrea e asta: sâmbătă dimineața, în condiții de ceață densă, 32 de mașini au intrat unele în altele pe Autostrada Soarelui, 4 persoane au murit, 56 au fost rănite, 20 sunt încă internate în diferite spitale.

shutterstock_250536808

Mașina aflată prima în carambol aparține unui instructor auto care a declarat că mergea cu 30 de km la oră,  pe banda a doua (cea de depășire), pentru că, spune el, era ceață densă și a adaptat viteza la condițiile de drum. Ceața pe autostrada asta vine în valuri, probabil omul îi dădea tare, apoi a intrat în ceață și a frânat brusc, iar berbecii din spatele lui, care veneau toți cu peste 130 unul în fundul altuia, că așa le place bizonilor, n-au apucat să frâneze, pentru că…

Pentru că adevărul e că în țara asta (și poate și în altele, nu am mare experiență pe șoselele din afară, deși am condus prin Bulgaria, Turcia, Grecia și Ungaria) se conduce cu minim de responsabilitate și bun simț. Puțini dintre șoferii români știu să conducă preventiv, defensiv, să adapteze viteza la condițiile de drum, să se apere pe sine și pe alții în trafic, majoritatea respectă regulile doar când sunt în pericol de a fi prinși, ignorând faptul că regulile sunt făcute pentru ca oamenii să nu moară în trafic.

Am mai scris despre asta acum vreun an (aici). Românii merg ca niște bizoni vitezomani orbi, la doi metri în fundul ăluia din față la 180 la oră, pentru că… idioți. Dacă ăla din față calcă frâna pentru o fracțiune de secundă, pentru că i s-a părut că i-a sărit un iepure în față sau a strănutat cu piciorul pe pedală, mor toți și mai mor și alții de pe alte benzi și unii mai din spate sau mai din față.

Într-un interviu pe Digi24 l-am auzit pe șoferul unui microbuz implicat în carambol zicând (șofer profesionist, da?): Era ceață, mergeam încet, n-aveam mai mult de 80 la oră… Păi bre nea șoferule profesionist care ai pe  mână 30 de suflete nevinovate, 80 la oră pe ceață de nu vezi la 20 de m NU E VITEZĂ MARE? Uite de-asta nu mă urc eu în microbuze și autocare nici moartă și stau cu inima cât un purice când vine mama la noi cu microbuzul, de cinci ori pe an.

Peste tot văd asta, pe drumul morții E85, de trei ori pe an când merg la mama, pe toate autostrăzile și drumurile naționale și interjudețene. Iresponsabilii calcă accelerația și se lipesc de ăla din față, ca să fie siguri că se dă la o parte de spaimă și-l pot depăși în maximum trei secunde pentru că nu-i așa, e concurs undeva, iar ei trebuie să moară primii și să mai ia cu ei și pe alții.

Toți vorbesc la telefon. Postează pe Facebook în timp ce conduc cu 150 la oră. Se filmează și fac live pe Facebook ÎN TIMP CE CONDUC. Eventual și cu copii în mașină.

Nu poartă centuri. Câți dintre cei morți sau internați acum purtau centuri sâmbătă dimineața? Am citit că sunt și copii printre victime. Erau oare ei în scaun?

Merg ca nebunii pe banda a doua pe autostradă și pe europene, când banda a doua e doar pentru depășiri, nu ai ce să cauți acolo tot timpul. Croșetează când pe stânga când pe dreapta, ca să ajunga la destinație cu 3 minute mai devreme. E chestiune de minimă inteligență: cu cât faci mai multe manevre, cu atât mai mult riști să se întâmple ceva.

Aruncă lucruri pe geam la viteză mare, nu sunt atenți la drum, nu respectă nici o regulă, pentru că se simt prea tari pentru legi, legile-s pentru proști, eu sunt AS, boss.

Șoferi teribiliști, adulți cu inteligența unui băiețel de nouă ani care conduc mașini de sute de cai putere, care-i omoară nu doar pe ei, că na, ați zice că e selecție naturală, dar ne omoară și pe noi, restul, care încercăm să ne vedem de treabă fără să punem în pericol pe nimeni, respectând regulile legale și pe cele ale bunul simț.

Adevărul e că dacă circulăm mult cu mașina prin România și încă suntem vii e pentru că am avut noroc. Dar știți cum e, ulciorul nu merge de multe ori la apă…

Știu că mă citesc multe femei, așa că o să vă rog pe voi acum. Lăsați telefonul, lăsați țigara, lăsați scotocitul prin geantă când sunteți la volan (pe asta o fac și eu des). Conduceți atent, prudent, respectați regulile. Purtați centura, și atunci când sunteți gravide (există adaptor special pentru gravide). Cu riscul de a vă certa puțin pe motiv că știu ei mai bine, atenționați-vă soții când sunt la volan cu voi și copiii în mașină. Să respecte viteza legală. Să păstreze distanța față de cel din față. Să nu mai vorbească la telefon. Să folosiți centurile, toți, inclusiv în spate. Să asigurați mereu copiii în scaune potrivite vârstei lor. Să nu conduceți obosiți, adormiți, hiperexcitați, bolnavi. Să citiți anunțurile de pe panourile electronice de pe autostradă.

Ne lipsește educația rutieră, iar asta putem schimba noi, încet, generație cu generație. Să devenim tot mai mulți noi, cei care fac lucrurile cum trebuie. Godină face și el ce poate cu poliția (:P), DNA poate rezolvă corupția care nu ne lasă să avem autostrăzi, încet încet poate se ivește lumina de la capătul tunelului. Deh, nu se poate să fie doar bizoni în jungla aia, mai sunt și marmote naive, ca mine. 🙂

Poate peste 50 de ani o să putem călători de colo colo cu mașina fără să ne rugăm la toți sfinții să nu ne omoare un as pe drum, pentru că deh, el e zeu, nu i se poate întâmpla nimic, și uite că până la urmă se întâmplă și mai au de suferit mulți din cauza lui. Învățați-vă copiii  să fie responsabili la volan, să respecte regulile și viața celorlați. Fiți voi responsabili întâi. Tot timpul, că nu știi când ți se termină norocul…

Sursa foto: accident pe autostradă via Shutterstock.com

LE: Știu că probleme-s mai multe. Că nu avem drumuri, că poliția stă la ciupit șpăgi în loc să ia carnete și să impună respectarea legii, că nimic nu merge în țara asta, eu cred că problema e de fapt aceeași: lipsa de responsabilitate, convingerea că ei sunt singurii deștepți într-o mare de proști (cei care fac contractele cu autostrada, muncitorii care fură materiale, polițiștii).

Printesa Urbana
Printesa Urbana

Scriu de cînd mă știu. Scriu și cît mă joc cu copiii, și sub duș, și în somn scriu. Scriu despre mine pentru mine. Și sper că ce scriu pentru mine să fie de folos și altora. Unii s-au născut să cînte, alții să facă poezii sau să frămînte pîine. Eu m-am născut să scriu declarații de dragoste copiilor mei și vieții noastre pline.

Articole: 4183

44 comentarii

  1. De ce majoritatea celor care scriu despre accidentul de sambata, tot evita sa aduca vorba si despre….starea proasta a drumurilor existente, lipsa sau deteriorarea marcajelor, lipsa semnalizarilor pe autostrada, lipsa politiei, incompetenta, lenea sau prostia politistilor de la rutiera. De ce nimeni nu cere demisia sefilor da la drumuri si de la politie. Dupa cum stiti exita mai mult de o cauza intr- un incident. Poate ca toate aceste manifestari pe care le enumerati mai sus ar disparea sau s- ar rari daca purtatorii de cascheta si- ar face treaba. Poate….

    • Sunt de acord ca-s multe probleme, dar de data asta eu vad vina strict la cei care gonesc ca dementii infipti in fundul aluia din fata, in lipsa de educatie si responsabilitate rutiera.

    • Accidentul a avut loc în dreptul lacului Săruleşti, adică unde e ceaţa mai nasoală (apă, chestii, teoria formării ceţei).
      Uneori, pe ceaţă, eşti tentat să nu păstrezi distanţa pentru a te putea ghida după luminile celui din faţa ta.
      Hai să nu judecăm dacă nu am fost acolo şi nu am trăit situaţia respectivă.

    • Sigur ca esti tentat sa faci asta, dar daca ai un minimum de creier si responsabilitate nu mergi lipit de ala din fata cu peste suta la ora, prin ceata densa. Am condus mult si prin ceata si niciodata nu am facut asa ceva, am mers incet, cu lampile de ceata aprinse, pe banda intai. Asta e condus preventiv, cel care salveaza vieti. Despre celalalt fel de condus iaca, avem dovezi cat de eficient este.

    • „starea proasta a drumurilor existente, lipsa sau deteriorarea marcajelor, lipsa semnalizarilor pe autostrada, lipsa politiei, incompetenta, lenea sau prostia politistilor de la rutiera”
      Nu cred că accidentul îngrozitor de sîmbătă are drept cauză directă vreunul din adevărurile de mai sus. Independent de faptul că ele pot conduce la accidente, au făcut-o şi o s-o mai facă, din păcate. De data asta, însă, n-au fost ele.

    • Ultima masina din carambol avea 118 km/h!!!! pe ceata! dar, da, hai sa ne plangem de marcaje si de lenea politistilor… 🙁

  2. Mi-a placut ca ai facut apel la femeile care te citesc, pentru ca de multe ori „bizonii” vor sa demonstreze cat sunt ei de bizoni, tocmai pentru a impresiona femeile. Poate daca el ar bate din gene si ar spune „Mergi baby mai usor, eu stiu ca oricum tu esti number one!”, s-ar mai potoli cativa dintre ei.
    Mie mi s-a intamplat sa vad in trafic si cateva bizoane, care din pacate sunt destul de agresive si conduc masinute mai mari, cu care se urca pe trotuare ca sa parcheze in fata la coafor, sau taie toate cele trei benzi de pe bulevard cand fac un viraj.
    Mi-ar placea sa se schimbe ceva din tot ceea ce ai mentionat mai sus, si mai ales examenul de sofer sa fie pe bune, fara spaga, si cu mai multe probe, asa cum imi povestea tata ca a dat el acum 40 de ani: traseu de zi, traseu de noapte, poligon. Macar sa stie lumea de unde se aprind farurile.

  3. Eu cred ca oamenii nu stiu ca banda a doua este pentru depasiri, ca altfel nu imi explic de ce toata circulatia este pe banda 2.
    Si nu prea sunt de acord ca doar barbatii sunt bizoni sau or fi ei bizoni, dar femeile sunt de-a dreptul inconstiente, mai grav este ca, de cele mai multe ori, ele au copii in masina.
    Eu evit sa conduc in afara orasului, mi se pare o jungla (nu ca n-ar fi la fel si in oras, dar parca vitezele sunt un pic mai reduse). Cat am stat in Belgia, colegii de acolo m-au incurajat foarte mult sa conduc si am avut o mare surpriza, e loc pe strada pentru toata lumea, nu a venit nimeni in fundul meu, am primit o singura data flash-uri (probabil de la un roman), deci se poate si altfel.

  4. Eu tot nu îmi explic cum de au fost 32 mașini in accident… Hai una, doua, douăzeci… Dar treizeci și doua???? Tot de la condusul fără responsabilitate…

    • Anda, daca mergeau cu peste 100 de km la ora prin ceata, a fost nevoie de sub un minut sa se izbeasca toti unii in altii…

  5. De acord cu tine la absolut tot ce zici, daaaaar iata ce spune legea:
    „(1) Pe autostrăzi este interzisă circulaţia pietonilor, a autovehiculelor cu gabarite sau mase depăşite fără autorizaţie specială de transport eliberată de administratorul drumului public, conform reglementărilor în vigoare, a vehiculelor cu tracţiune animală, a animalelor, a vehiculelor trase sau împinse cu mâna, a bicicletelor şi mopedelor, a tractoarelor şi maşinilor autopropulsate pentru lucrări agricole, precum şi a vehiculelor care, prin construcţie sau din alte cauze, nu pot depăşi viteza de 50 km/h.”
    Sa mergi cu 30 km/h pe banda a doua (de viteza), indiferent de conditiile de trafic, dar mai ales in conditii de trafic, e ca si cum iti scrii testamentul! Daca nu te simti in siguranta si nu poti merge mai repede, tragi pe banda de urgenta, pui avariile, si mergi si cu 10 km/h. Dar asa, nu se poate ca cel care vine din spate, fie si cu o viteza de 80 km/h, sa te vada la timp si sa franeze. Este AUTOSTRADA, nu Drum National. Vina este, categoric, a instructorului!

    • Omul nu mergea cu 30 la ora pe banda a doua, ca nu avea cum, avea in spate multi care au intrat in ele cu suta la ora, omul cu siguranta mergea si el cu peste 100 si a franat brusc cand a intrat in ceata, iar cei din spate nu au mai avut timp sa franze.

    • Chiar si asa, nu franezi brusc la 30 km/h (de la 110 probabil) si te astepti sa nu se intample nimic! Si daca cel din spate mergea cu 80, tot nu avea timp sa evite accidentul. Este inconstienta, scuza-ma ca-ti zic! Ceata nu apare asa brusc, vezi din timp ca intri in ceata, bagi avariile, stop si faruri de ceata, limitezi viteza cat poti, tragi pe banda unu, sau pe urgenta si mergi cu cat vrei. Am condus si eu pe conditii de ceata, si chiar in situatii bruste de fum dens de la ars campurile vara, si nu s-a intamplat nimic pentru ca nimeni nu a actionat asa.

    • 80 la ora in conditii de ceata e o viteza MARE!
      A gresit si instructorul, cu siguranta, mergea prea tare, probabil a franat brusc, a fost chestiune de o secunda, dar in nici un caz nu poti spune ca el e singurul vinovat. Si aia de au intrat in el cu peste suta la ora au fost la fel de bizoni, imi pare rau. daca pastrezi distanta recomandata si mergi adaptat la conditiile de drum nu ai cum sa intri in ala din fata decat daca mergi cu ochii inchisi.

    • Pe AUTOSTRADA cand se face blocaj si tu esti intr-o curba +tunel si nu vezi ca masinile nu se deplaseaza macar cu 5km pe ora nu 30, tu vii 80 ca aia ii limita minima? Nu trebuie sa franezi dintr-o data? Daca ii sarea la ala in fata un animal nu trebuia sa franeze iarasi brusc? Degeaba il faci vinovat…@Inna

    • In mod clar nu esti sofer de autostrada. Banda 2 se lasa libera pentru cei care merg cu viteza. Instructorul are 63 de ani si un defect profesional..merge cu 40 la ora din obisnuinta. Daca ai fi fost tu in spatele lui cu o viteza de pana in 80 la ora nu cred ca ai mai fi fost de aceeasi parere. Sincer.

    • Am si scris ca banda a doua e pentru depasire, am condus pe multe autostrazi, si in Romania si in strainatate, stiu cum se foloseste. 🙂

      Cata vreme autostrada era destul de aglomerata si e clar ca se mergea tare, eu nu vad cum ar fi mers omul ala pe banda a doua cu 30 la ora, ceilalti care mergeau cu peste suta, pe unde treceau ei, daca el era pe banda a doua?

      Cred ca nu ai inteles parerea mea, de spui ca nu as fi avut aceeasi parere. Eu am scris ca vina nu e doar a lui (ei cred ca el a franat brusc cand a intrat in ceata) ci si a celor care au venit tare cu viteza mare in fundul aluia din fata. Daca as fi fost acolo, eu nu as fi mers cu 80 la ora prin ceata pe banda a doua si in nici un caz nu as fi mers lipita de cel din fata.

    • Bravo Ina, in sfarsit! Pe autostrada NU SE FRANEAZA BRUSC, ne place sau nu, daca se franeaza brusc se intampla accidente…

  6. Carambolul de sambata este rezultatul unei veri pline de accidente pe A2 si luarea a 0 masuri din partea politiei rutiere pentru a preveni acest lucru. Cred ca va amintiti de tirul care a rupt parapetul tot asa intr-o zi de sambata, tot pe A2, blocaj de 7h?? Ei bine tocmai mergeam la mare, singurul weekend in care am decis ca a trecut vremea bizonilor si le-am spus alor mei si sotului ca e ok. Accidentul s-a petrecut ca 5 min dupa ce am trecut de locul ala. Ne oprisem la benzinarie sa fumeze mama o tigara – devine nervoasa – ea fiind implicata in accident de tir cu tir cand venea cu soferu de unde lucra inapoi in Buc. Avea 31 si eu 8. Urmarile – din alea cu picior taiat de sus, celalat muci. Noroc ca a scapat! Asta ne mai trebuia sa fim implicati sau blocati pe A2 cu copil de 8 luni (in scaun) si mama cu handicap. Desi sunt sofer de vreo 11 ani, si sincer nu imi e frica sq conduc ca deh mi-am luat inima in dinti sa trec peste spaima de drumuri, incep sa ma ingrozesc de a pleca din Bucuresti oriunde – la mare, la munte, la prietenii din Sibiu de teama a ceva … Mi se pare umilitor cand vezi ca e o pb si tu ca politie rutiera nu faci nimic sa previi… bizonii nu pot fi potoliti decat cu amenzi usturatoare aplicate over and ober again …

  7. Cam peste tot ( in scoli, in spitale, pe strazi..-in sistem bugetar) nimeni nu este verificat de altul atunci cand face ceva. Deci, fiecare face..cam ce crede..nu ce trebuie..fiind convins ca nimeni nu-l va intreba de sanatate. Din pacate…victimele sunt enorme!

  8. Acum cativa ani s-a produs un accident in lant pe autostrada dintre Dubai si Abu Dhabi. In conditii de ceata, cu vizibilitate 0 (da, zero, nu vezi decat stergatoarele proprii prin parbriz), au fost implicate peste 200 de masini. Surprinzator, nu a fost decat o victima, si vreo 50 de raniti. Spun surprinzator, pentru ca pe acea autostrada, cu 4 benzi pe sens, se circula cu 130-140-150 la ora chiar daca nu vezi nimic, in fundul celui din fata, se circula cu luminile de avarie aprinse si nu cu cele de ceata, se circula cu precadere pe banda 4, de langa axul drumului, majoritatea masinilor sunt mari si puternice, iar teribilismul soferilor este la cote mai mult decat alarmante. Da, infrastructura este excelenta, autostrazile sunt state-of-the-art, dar se circula extrem de haotic, agresiv, cu telefoanele in mana, fara pic de respect si consideratie fata de ceilalti soferi. Si chiar daca eu imi vad de treaba si conduc defensiv, concentrata la drum si nu la facebook sau la machiaj, mereu exista riscul sa intre vreun tampit in mine la 100 kmh.
    Desi nu sunt religioasa, mereu cand ies din casa ma rog sa ajung cu bine unde am de ajuns si sa ma intorc cu bine. Mi-e groaza sa conduc, dar nu am de ales, transportul in comun este el relativ pus la punct, dar distantele sunt foarte mari si masina este strict necesara.

    • Camelia ai perfectă dreptate . Eu am rămas îngrozită de cum se circulă acolo. Noi am pățit ca taximetristul să rateze ieșirea de pe autostradă . A frânat brusc și a început să dea cu spatele ca să ajungă la ieșire. Din spate se venea glonț. O minune a făcut să termine manevra cu bine.

  9. Ioana, nu am cuvinte sa-ti explic ce furie ma apuca pe acesti bizoni. Sunt TOTAL in asentimentul tau! In accidentul de sambata a fost implicata si mama prietenului meu. Plecase de la Bucuresti de unde avusese grija de nepotelele ei si mergea cu microbuzul spre casa. Cel mai probabil e vorba de microbuzul mentionat de tine. Acum e inapoi in Bucuresti la spital cu nasul fisurat, fata tumefiata, o incheietura fracturata si vanatai.
    De fiecare data cand plec cu masina, mai ales la drum lung si mai ingrozitor – pe autostrada, imi fac cruce, imi spun rugaciuni pentru ca apoi sa injur tot drumul toti CRETINII care stau in fundul meu pentru ca eu sunt proasta si respect viteza legala. Pe drumuri cu serpentine si cu o singura banda pe sens mi s-a intamplat (de multe ori) sa mi se faca flash-uri si sa se mearga in fundul meu pt ca mergeam cu viteza normala pentru acel segment de drum.
    Am ajuns sa-mi fie frica de drum, de calatorii. Si la fel ca si tine, cand vine mama la mine cu autocarul stau in tensiune pana o vad ajunsa. Acum am si experienta cu viitoare mea soacra care plecase la ea acasa si a ajuns la spital.
    Mi-e scarba de prostia acelor asi ai soselelor, as lua carnetul pentru viteza si pentru condus agresiv DEFINITIV. Reprezinta un pericol pentru ei si pentru noi toti!

    • Of, imi pare rau pentru mama ta, sper sa se faca bine repede.

      Acum, sunt curios daca in acel microbuz existau centuri de siguranta utilizabile, pentru ca eu stiu ca in Romania aproape nimeni nu pune centura in microbuz sau autocar, pe de o parte pentru ca asa suntem noi invatati, sa nu punem centura in masina mare, iar pe de alta parte pentru ca nu exista centuri functionale.

      Ideea e: daca in acel microbuz nu au existat centuri functionale, eu as da in judecata compania si as cere despagubiri.

      Asta nu neaparat pentru bani, ci pentru ca este modalitatea cea mai rapida de a determina transportatorii in general sa respecte regulile de siguranta: frica de proces.

    • Eu nu am mai vazut microbuze sau autocare cu centuri pana acum. Desi e drept ca de cand am copilul de 3 ani nu am mai circulaf cu vreunul…

    • Thanks, Robo! E mama prietenului meu, nu a mea. A mea vine la sfarsitul lunii la mine in Cluj cu autocarul si o sa o verific pe drum daca poarta centura, cum fac mereu. Eu port centura in autocar si de obicei sunt singura persoana care e asa loser si lame. Acum, in microbuzul cu care mergea mama prietenului meu nu e nicio centura. Am mers si eu cu acel microbuz. E un fel de loterie sa mergi cu el si nu voi mai merge dupa acea experienta. I see your point, doar asa s-ar putea face ceva. Ma intreb daca Dacos nu asa au ajuns sa aibe centuri si sa mearga fara sa goneasca. Am mers cu ei vara trecuta si am fost surprinsa placut. Nu am pupat soseaua cand m-am dat jos.

    • Salut, eu nu am permis şi nu mă prea pricep la legislaţie auto, însă şi pe mine mă obsedează de ceva ani problema lipsei centurilor de siguranţă în autocare şi autobuze (atât de mult încât evit să merg în localitatea natală strict din cauza asta, pentru că am tot dat de şoferi care vorbesc cu o mănă la telefon, iar cu cealaltă fumează, evident în timp ce conduc cu 110/h :/ ).
      Din ce găsesc eu pe interneţi, suntem obligaţi cam de când am intrat in UE să avem şi să purtăm centuri în autocare, şi nu înţeleg de ce nici măcar după câte un accident mare, super mediatizat (cum a fost şi cel din curba de la Bv, cand au murit şi copii din cauza asta) nu se discută la modul serios o lege mai aspră în sensul ăsta, a.î. să-i oblige pe toţi să o aplice. Dacă aş putea să mă implic în sensul ăsta chiar aş face-o, dar nu-mi e clar cum, că bănuiesc că de petiţiionline e toată lumea sătulă. Cumva, cred că tot cu presa cât-de-cât quality am putea face ceva, dar câte reportaje despre nereguli nu se fac şi nu se schimbă absolut nimic?

    • Da nici eu nu imi dau seama ce trebuie facut, pe mine ma scoate din minti lipsa centurilor functionale din taxiuri. Am facut vreo 2 reclamatii la firmele de taxi si magarii de acolo s-au aratat foarte surprinsi ca exista taxiuri de-ale lor fara centuri, ceea ce-mi spune ca ii doare fix in cot, pentru ca 90% din taxiuri nu au centuri, deci e imposibil sa fie asta o surpriza pentru ei. Au zis ca ii cheama pe soferi sa verifice dar bineinteles ca nu am mai auzit nimic de la ei.
      Urmatorul pas la care m-am gandit e sa fac reclamatie la OPC, dar de vreo luna nu-mi mai vine sa chem taxi, merg cu Uber cand nu pot cu bicicleta chit ca e mai scump.

  10. Noi am trecut cu 2 h inainte de carambol pe autostrada soarelui spre Constanta, intr-adevar vizibilitatea era foarte redusa. Ideea e ca pe langa noi au trecut mai multe masini cu 120-130 de km/h..total inconstienti. Si am vazut si masini cu un singur far functional sau cu 1 singura lampa de spate functionala.Cum sa-i vezi pe astia? O loterie la care de data asta noi am iesit castigatori, multumim Domnului. Altii n-au fost la fel de norocosi.

  11. Totuşi, 30 /h pe banda a doua e prea puţin. Gândeşte-te că dacă a frânat de la 120 la 30, rămânând pe banda a doua, pentru că a intrat brusc în ceaţă f. densă, al doilea a intrat şi el brusc în ceaţă foarte densă, iar ultimul lucru pe care l-a văzut înainte de a intra în ceaţă a fost o maşină la 50 de metri în faţă (nu la 2…) Cred că în cazul ăsta încercăm prea mult să dăm vina pe şoferi pentru alte nemulţumiri ale noastre (altminteri, complet justificate). În Uk (ei ştiu câte ceva despre ceaţă) există sisteme de avertizare rapidă pentru ceaţă, pe autostrăzi, şi restricţii instantanee de viteză la 50-55 m/h.
    3 km mai încolo de accident era o maşină de poliţie cu girofaruri, să avertizeze pentru condiţii nefavorabile. Proverbiali poliţişii, stăteau la sfârşitul ceţii.

    • Exact, este inconstient de putin! Asta presupunand ca a redus de la 100 la 30, ceea ce fizic vorbind, este cam imposibil, ca iti spargi nasul in volan de impactul produs, derapeaza masina (chiar daca ai centura). Omul s-a speriat, nimic de zis, dar nu reactionezi in ultima clipa asa, fara sa gandesti ca in spatele tau ceilalti nu au cum sa te vada si sa opreasca (nici daca sunt la 100 m distanta)!!! Sunt multi factori in ecuatie, viteza de reactie, viteza de franare, insa de la 100 la 30 este practic imposibil dpdv fizic sa se poata frana atat de puternic.

  12. Generația moșilor, cei care au azi 60+ și au luat permisul în anii 1970-1980, zice așa: cine vrea să evite moartea, să nu facă manevre bruște, pe negândite.

    Adică: nu te repezi în ceață ca berbecul. Nu intri în depășire fără să te uiți. Nu variezi viteza, frânând prostește și apoi accelerând ca la WRC. Nu smucești direcția în curbe până intri într-un drift pe 4 roți. Idealul lor era să conducă, mai ales atunci când e drum liber şi se merge cu viteză, „de parcă ar transporta ouă”. Din cele de la ferma Cornu.

    Se vede treaba că obiceiurile Daciei 1300, cu frânele ei mai mici decât cele de spate de la o mașină modernă, cu subvirarea care te putea duce pe contrasens, cu anvelopele prea mici și tari care derapau ca pe gheață, i-au dresat să fie prudenți, indiferent ce ar fi condus azi.

  13. Intru tot de accord cu tine, noi am mers sambata la inmormantarea femeii omorate pe E85 la 20-30 de metri de casa ei. Era pe trecere, in Satul Train, Roman, iluminarea este aproape inexistenta, lipsesc cocoasele sau bump-urile , indicatoarele sunt in copaci sau dupa stalpi , trebuie sa reduci viteza de la 60 de mile la 30 in timp foarte scurt.
    Este dezgustatoare lipsa de bun simt si buna vointa!
    Eu am facut scoala in Anglia si mi s-a repetat de nenumarate ori „condus preventiv, cu totii gresim ai rabdare”, pe cat de mult urasc cocoasele in Londra pe atat de necesare cred ca sunt acasa, mari , grase cat un munte sa le vedem cu totii, sa stim ca in fata exista risc.

  14. eu nu am tv sa stiu ce s-a intamplat si nici carnet, dar parca pe autostrada e o viteza minima, banda 1 e pt anumite conditii, si in cartea de examen scria clar ca in conditii de vizibilitate proasta se reduce viteza la maximum.

    ( off topic: si nu mai dati vina pe strazi ca accidentele se intampla datorita soferilor,)

  15. Legrea este clara, toti cei care cat de cat au fost interesati de cum sta treaba cu regulile de circulatie stiu exact ca in accidentul despre care se vorbeste exista 32 de masini care au fost implicate, 31 dintre ele tamponand pe cel din fata.
    sa fim clari intelesi, sub nici un fel de circumstante nu este vinovat cel lovit din spate. Deci 31 de vinivati, 31 de soferi care nu au nici o treaba cu condusul preventiv, 31 de oameni care au impresii „betmen” si „rambo”.

    pur matematic vorbind singurul lucru care trebuie sa il ai in vedere indiferent unde conduci, este ca distanta optima pentru evitare este undeva la 3 SECUNDE, in nici un caz in metri sau orice altceva.

    „incet” la 80km/h este mai exact undeva la 22m/s … conform declaratiilor vizibilitatea era undeva la 20-30 metri. deci ai 1 secunda sa opresti, dar ai o problema care putini o accepta. Cat vorbim de pedale, de vedere si de timp de reactie treaba e clara, iti este aproape imposibil sa ajungi la in a incepe sa franezi in sub o secunda. 0.5s reflex (probabil super exagerat de mic timpul), 0.2 pana icepi sa misti piciorul macar, 0.3-0.5 pana ajungi sa apesi rahatul ala de pedala suficient.

    sa fim clar intelesi ca daca esti pe autostrada nu stai incordat ca la formula 1, nici vorba, probabil ajungi fara sa realizezi la 2 secunde timp de reactie, asta daca excludem orice fel de alte lucruri care iti distrag atentia. regula celor 3 secunde este oarecum pentru cand chiar esti grabit.

    3 secunde la 90km/h este 75m si 3 secunde la 130km/h sunt ~110m . Si vinde un destept si spune: „da cum tot masor eu distantele astea, merg cu metru dupa mine?”; nu trebuie fratica. Te uiti cand trece masina din fata ta pe langa un pom si numeri pana cand ajungi tu sa treci de acel pom. Stai flex, nu ai nevoie de 5 de doctorate, e simplu.

    Destept 2 intreaba „pai si cand depasesc? ca eu tot timpul depasesc, vrei sa las asa distanta?” ; nu fratica, dar nici ca stai la 5 metri in spatele meu cu acel 1.4 benzina si intri in depasire si mai si stai in depasire 30-40 de secunde. Asigura-te ca stii ce limite are masina. Orice depasire daca e mai lunga de 15 secunde esti bou vagon, te duci cauti un instructor si ii spui ca habar nu ai cum sa depasesti in afara localitatii cu cei 75 cai, 1.4 benzina. Cere-i ajutorul sa te invete.

    Important de stiut este si faptul ca testele auto facute cu manechine sau pur si simplu testele de integritate sunt facute la standarde care nu au nici o legatura cu vitezele practicate pe autostrazi. Ceva informatii pot fi gasite pe wiki sau alte surse pentru detalii. Acum deschizi youtube si cauti ceva car crash test. dupa ce te uiti sa vezi cum sta treaba, iti aduci aminte ca vitezele cumulate (in cazul a testulul cu 2 masini frontal) este de ~60km / h . Rar se intampla sa nu ai leziuni chiar si la viteza cumulata de 60, cu tot cu airbag.

    Comentarii legate de acctident ar fi ca au avut noroc sa nu fie mai multi morti. Personal nu as mai da carnet la cativa dintre ei. Sincer imi pare rau de pasageri, poate ei ar fi ales alta solutie daca ar fi fost soferi. Ce nu o sa se vada la tembelizor este ca multi dintre cei raniti vor ramane cu probleme perioade extinse de timp, ani de zile, poate toata viata o parte dintre ei. Multi din cei care nu is soferi.

    P.S. daca te simti betmen si rambo, dai pe youtube dupa un „russian car crash”

    • Nu sunt de acord ca primul sofer nu e vinovat. Cu 30 la ora pe banda 2 esti practic un obstacol ascuns in ceata. Pe banda 1, cu lumina de ceata si avariile pornite, da, era altceva, poti sa mergi cu 30, desi e riscant si asa. Mai bine opresti pe banda de urgenta si pui triunghiul la 100 de metri in spate. Ca 30 la ora e ca si cum ai sta pe loc dpdv al duratei deplasarii, doar ca nu stai pe loc si astfel ii induci pe aia din spate in eroare. Este complet absurd sa mergi cu 30 la ora pe autostrada, pentru ca e foarte riscant – ori mergi cu 50, ori opresti si semnalizezi.

      E vinovat pentru ca trebuia sa se gandeasca ca din spate o sa vina bizoni care nu vor putea opri pentru ca merg prea tare. Aia au fost idioti ca mergeau prea tare in conditii de vizibilitate redusa, dar nimeni nu se asteapta in mod rezonabil ca sunt sanse sa intalneasca pe banda 2 un vehicol practic oprit. Bine, in afara de mine, eu m-as fi asteptat sa fie accident pe ceata aia si stiu ca romanii sunt prosti si nu aprind avariile si nici nu pun triunghi in caz de accident. Plus ca daca mergi pe banda 1 si ai obstacol, reflexul e sa tragi stanga, deci sansele sa eviti un obstacol pe banda 1 sunt mai mari.

      Cea mai stupida chestie pe care poti sa o faci cand nu e vizibilitate e sa incetinesti puternic (sau sa opresti) in mijlocul drumului. E valabil nu numai pentru ceata sau ploaie, dar si pentru curbe lipsite de vizibilitate. Este reteta sigura sa fii lovit din spate. Nu-ti trebuie prea mult creier ca sa anticipezi asta.

    • Legea cred ca specifica ca nu e voie sa mergi cu 30 la ora pe autostrada, pe orice banda ai fi! E absurd sa mergi asa, daca nu poti merge, te opresti pe banda de urgenta. In Anglia te ia Politia la fel de cu spor daca mergi INCET pe autostrada ca si atunci daca mergi prea repede! Pentru ca nu ai VOIE sa mergi incet pe ea fix din cauza asta! Pe orice conditii meteo… si daca nici aici nu e cu ceata si cu ploaie, nu stiu unde mai e 🙂

  16. Am si eu o chestie legata de treaba rutiera. Eu stiu ca gravida in stare avansata de graviditate, gen eu cu burta mea de 6 luni, nu trebuie sa isi puna centura pentru ca poate vatama copilul. Deunazi am luat un taxi si domnul mi-a spus sa imi pun centura. Eu: „nu pot domnule, pentru ca vezi tu, am un copchil de 6 luni in burta”; el: „si ce daca? Sa pierd eu 2 puncte din vina ta?”; eu: „nu pierdeti nimic pt ca e legal”. Si pleaca suparat la drum cu mine ca o sa fie amendat. Daaaaarrrr, trece de 3 ori pe rosu pana ajung la destinatie. Really, adica really? Stii ca sunt gravida si ma certi si tot imprudent esti… Mda…

  17. nu știu dacă s-a mai zis, că e târziu și nu mai pot citi toate comentariile, dar nu cred că asta cu ”avem un copil în mașină, deci conducem mai prudent” este un argument valabil, fiindcă ce te faci dacă te întâlnești cu ”tine” fără copil în mașină.

    Trebuie să conducem prudent tot timpul, fără excepție.

  18. Nu s-a terminat, din pacate.

    Majoritatea masinilor transformate-n acordeon in accident, cu structura de rezistenta facuta praf, vor fi reparate ieftin, vopsite si apoi vindute la niste nevinovati, ca masini bune cu putini km la bord.

    Iar stirea de acum citeva minute este exact ce imi aduce aminte, din nou, in ce tara primitiva traim.

    „Polita RCA a masinii ce a cauzat carnagiul nu se regaseste in baza de date CEDAM”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *