Tehnologia în școală: dileme, necesitate, progres (p)

Ajută tehnologia procesul de învățare? Dacă am introduce tablete și laptopuri pe fiecare bancă din fiecare clasă de gimnaziu, de exemplu, ar învăța copiii mai mult, mai ușor, mai repede și cu mai multă plăcere programa? Ar fi ei mai interesați de școală? Ar pricepe mai ușor ce le explică profesorul dacă în loc să-și ia notițe, de exemplu, ar putea asculta ce spune omul din fața lor și ar primi online suportul de curs? Sau toți ar sta pe Facebook și pe Snapchat și s-ar alege praful de școală? Mă preocupă mult subiectul, pentru că, după cum știți, eu sunt destul de radicală când vine vorba despre accesul la tehnologie al copiilor (mei) mici. La 4, respectiv 2 ani, ei nu folosesc nici tabletă, nici smartphone, nu se uită la TV și nu știu să-și pună singuri muzică pe youtube. Acum ne jucăm împreună, descoperim, creăm, povestim. Curând va veni momentul în care voi simți că tehnologia le poate oferi lucruri pe care lumea reală, tradițională, nu le oferă, și atunci voi spune bun-venit în viața copiilor mei tabletelor și aplicațiilor și jocurilor virtuale. La acel moment însă voi avea alte dileme: cât de mult, cât de des, din ce surse, cât de strict trebuie să fie controlul nostru și alte asemenea. Toate la timpul lor.

Căutând detalii despre felul în care tehnologia ajută sau încurcă procesul de învățate în sălile de clasă, am găsit o mulțime de studii, mărturii și descrieri ale unor universități din SUA, Canada, Franța, în care deja se întâmplă lucruri de domeniul fantasticului pentru noi. Acolo, profesorii țin conferințe online de pe un continent pe altul, caietele cu notițe au devenit istorie de mulți ani, disputele între elevi și profesori se rezolvă pe loc, consultând internetul, la fel și examenele și temele pentru acasă. Totul se întâmplă, deja, online. Intenționez să dezvolt acest subiect în lunile următoare, vreau să vă țin la curent cu ce mai aflu, dar și cu ce părere am despre tot ce mai aflu.

O concluzie intermediară la care am ajuns este că da, tehnologia susține procesul de învățare, dacă este folosită nu pentru a livra răspunsuri, ci pentru a stimula gândirea logică, pentru a permite accesul facil la resurse și opinii diferite, nu la soluții gata ambalate.

Aici am găsit o teorie care-mi place, și anume că elevii nu învață din ceea ce le spun profesorii sau din ce le arată tehnologia, ci din felul în care ce le spun profesorii și ce le arată tehnologia îi incită să gândească. Interacțiunea lor cu informațiile este ce îi ajută să se dezvolte.

digitaliada_fundatia-orange-printesaurbana2

Am sumarizat câteva moduri în care tehnologia susține procesul de învățare (sursa):
– o mai bună înțelegere a informațiilor, prin oferirea de exemple, video, demonstrații
– lecțiile sunt mai interesante dacă vin împreună cu obiecte și acțiuni care le plac elevilor (tablete, laptopuri, smartphones), elevii sunt mai atenți la un video sau o prezentare dinamică decât la discursul unui prof.
– tehnologia permite elevilor să învețe în ritmul lor
– tehnologia îl ajută pe profesor să își pregătească mai rapid lecția și să aibă mai mult timp pentru a se conecta cu elevii
– tehnologia salvează timp
– te pune în contact cu mii de surse de informare, experiențe și contexte diferite
– elevii nu se plictisesc, au mereu ceva de făcut, trebuie să dea click, să caute, să filtreze informații

Sigur mai sunt și altele, la fel cum sunt și dezavantaje, abia acum încep să le descopăr pe fiecare, ca să știu ce am de făcut când vor intra și copiii mei în școală. Asta, desigur, dacă voi avea ce dileme să am, nu e cazul să uit că trăim în țara în care școlile nu au nici ieșire de urgență, suntem departe de tablete și laptopuri pentru fiecare elev și student.

Totuși, un studiu realizat de GSK anul trecut (link mai jos) arată că și în mediul rural, aproape 90% dintre școli au un laborator IT, și jumătate dintre laboratoare sunt conectate la Internet. Speranță există, deși respiră greu. 🙂

Vestea bună este că încet-încet, lucrurile se schimbă, cu câteva flori simt aer de primăvară în ceea ce privește prezența tehnologiei în școlile românești. Vreau să vă dau detalii despre un proiect al unei fundații non-profit de tehnologizare a școlilor in mediul rural, un proiect de 350.000 de euro până în prezent. Ieri a fost lansat Digitaliada, proiect-pilot de educaţie digitală care își propune îmbunătățirea rezultatelor școlare ale elevilor prin aplicații, suporturi online de lecții și conținut digital de tip „învățare prin joc”. Pilotul se desfăşoară în zece şcoli din mediul rural pe durata anului şcolar 2016 – 2017. Cele zece școli au primit un pachet complet pentru elevi și profesori: echipare tehnologică a unui laborator (tablete, videoproiector și laptop), conținut educațional digital și materiale suport pentru Matematică și TIC (Tehnologia Informației și Comunicării), un catalog online, formare dedicată pentru profesori în utilizarea materialelor digitale la clasă, dar și suport permanent.

digitaliada_fundatia-orange-printesaurbana3

Digitaliada este proiectul Fundaţiei Orange şi se desfășoară cu sprijinul Direcției Generale de Învățământ Preuniversitar din cadrul Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice și este implementat cu sprijinul ONG-urilor Asociația Actori Europeni, Asociația Cartea Daliei, Asociația Societatea Online și Fundația Noi Orizonturi.

Studiul realizat de GfK pentru Fundația Orange (îl găsiți aici) arată că profesorii sunt dispuși să folosească tehnologia, dacă ar avea-o, iar elevii (care, majoritatea, știu deja să folosească tablete și desktopuri) s-ar bucura să integreze această activitate la orele de curs, ei cred că ar înțelege mai bine materia. Profesorii întâmpină cu deschidere conținutul digital, atât timp cât metodele tradiționale nu sunt înlocuite, ci completate.

Alegerea celor 10 școli participante la pilot a fost făcută printr-o competiție deschisă la care s-a putut ȋnscrie orice unitate școlară cu ciclu gimnazial din mediul rural. Vezi aici care sunt cele 10 şcoli selectate să participe in cadrul proiectului-pilot. Dacă rezultatele școlare are celor zece vor fi bune, proiectul pilot se va extinde și în altele.

Intenția inițiatorilor acestui program este ca platforma Digitaliada să crească mult în viitor, după ce profesorii, elevii, dar și dezvoltatorii de aplicații vor genera conținut valoros pe platformă. Dacă aveți tabletă, puteți deja testa aplicațiile înscrise, împreună cu copiii voștri de clasa a cincea sau mai mari.

Cum vi se pare integrarea tehnologiei în școli, pentru copiii mai mari? Se întâmplă deja în școlile în care merg copiii voștri? Ce rezultate vedeți?

17 Comments

  • Copila blonda spune:

    Eu cred că omul viitorului apropiat nu va mai ști să scrie de mână fiindcă nu va mai avea nevoie. Se va semna cu amprenta de retină or something.

    • Moldoveanca spune:

      Degetul mijlociu de la mana dreapta si zecile de mii de pagini scrise in 16 ani de scoala imi sunt martori ca abia astept sa se intample asta. E chiar dragut sa fii gagica, sa-ti faci unghiile, sa-ti ingrijesti mainile si sa ai un deget mijlociu cat butucul.

    • Miruna spune:

      Dar degetul tau n-o sa-si revina. Stii asta, nu?
      In schimb scrisul de mana dezvolta si el niste treburi prin cap. E drept ca, poate am exagerat si noi un pic cu comentariile alea la romana… Eu am prins vremea in care inca ni se dictau cursurile la facultate. Acolo sa vezi deget mijlociu! 😉

    • Moldoveanca spune:

      Dupa 10 ani de la terminarea facultatii da, am aflat si eu asta, da 😀 Bineinteles ca si eu am prins vremea in care ni se dictau cursurile la facultate – desi banuiesc ca eu am scris ceva mai putin decat tine, degeaba a vrut mama sa ma duc la medicina daca eu lesin la sange 😀

      Nu contesc ca dezvolta niste chestii prin cap – dar la fel o face orice abilitate care presupune utilizarea mainilor, inclusiv impletitul.

  • Georgi spune:

    In esenta, suna bine.
    De undeva, cumva, tot trebuia sa se faca si pasul asta. Nu ma astept sa fie un mega succes, dar ma astept ca asta sa fie baza, pentru ca invatamantul romanesc sa fie schimbat si sa avem in sfarsit programa necesara vremurilor noastre.
    Din pacate, generatia de acum e cobai, caci altfel nu ai cum sa implementezi un sistem eficient, din prima, fara sa testezi mai intai. Sper doar ca nu vor face un talmes-balmes in capul lor.
    Este atat de dificil sa se schimbe ceva, ma gandesc la amaratii de copii de la tara, care au sau n-au noroc de profesori buni, care sa ii ajute sa evolueze.
    Ma gandesc si la profesori, cum vor ajuta copiii sa mearga mai departe. Cum se vor adapta ei insisi la astfel de schimbare? Mai ales ca unii profesori sunt in prag de pensie. Cat au dorinta de a se schimba? De a schimba ceva?
    Imi doresc din suflet sa mearga bine acest proiect. Sa reuseasca.

    Ce mi se pare foarte trist, este ca o companie de telefonie mobila si nite ONG-uri au trebuit sa finanteze acest proiect. Pe de-o parte, este cea mai evidenta solutie (Ca doar nu venea o companie de constructii sa ajute la asa ceva), dar pe de alta parte, mi-ar fi placut sa fie implementat cu fonduri de la guvern.
    Dar merge si asa. Partea buna este ca, vor aparea competitori (alte companii de telefonie/ internet) care vor vrea sa iasa in fata prin astfel de proiecte si in timp, poate se va implica si guvernul cu fonduri si intr-un final, va avea de castigat fiecare elev din Romania si… Romania in general.
    Bravo.

  • Andreea spune:

    Buna, felicitari pentru ca impartasesti din experienta ta cu copiii! Chiar ma gandeam la acest subiect acum cateva zile pentru ca al meu copil de 1,3 l nu stie ce e TV, tableta, tel( este al lui mami si nu e de joaca). Apropos, vezi ca GSK e compania farma, GfK este compania care face studii.

  • V. spune:

    Foarte interesant articolul, si pe mine ma preocupa subiectul. O mica corectie insa – studiul despre care vorbesti e realizat de GFK, firma de research. GSK este o companie din industria pharma.

  • Adriana B spune:

    Un exemplu: copilul nostru (10 ani) a declarat zilele trecute ca de abia asteapta sa-si aduca acasa unul dintre auxiliarele de la limba romana, sa instaleze pe computer varianta digitala, sa lucreze exercitiile. Pot numara pe degetele de la o mana situatiile cand a facut chestia asta din proprie initiativa, fara sa aiba tema primita de la scoala.

    Sunt pro tehnologie in procesul de invatare, suportul vizual este unul dintre principalele avantaje (putine din metodele traditionale folosesc stimuli vizuali desi sunt eficienti in cazul multor copii). Faptul ca informatia se afla la un click distanta este si bun (din perspectiva organizarii timpului), si rau (in masura in care ii face pe copil sa simta ca tot ceea ce tine de invatare este facil, ca nu are rost sa-si exerseze memoria si / sau atentia).

    Pe de alta parte, niciun suport tehnologic nu poate inlocui interactiunea umana, ie. sa ai in preajma oameni (profesori / mentori) care te inspira si cred in tine, care te sustin si te ajuta sa cresti. Din pacate, sistemul de invatamant actual nu incurajeaza dezvoltarea in directia asta. Inca sunt invatatori care nu stiu sa-i invete sa scrie pe copiii stangaci, ca sa nu mai vorbim de cazurile (destul de numeroase as zice, luand in considerare ceea ce povestesc parintii) de abuz (emotional, dar si fizic).

  • Andreea_A spune:

    Cand am dat licenta am avut cu raspunsuri libere, vreo 12-15 pagini am scris, fara gluma am facut febra musculara la intreg bratul pentru ca nu mai eram obisnuita sa scriu atat de mult de mana.

    Unul din copiii mei are 6 ani, a inceput scoala la pregatitoare in acest an. In vara am gasit adresa de internet unde Ministerul Educatiei a pus toate manualele acreditate/ autorizate – cate 4-6 bucati la fiecare materie pentru clasele 1-13. Am inceput sa fac cu el la matematica pe laptop din manualele de clasa 1, se poate, nu sunt grele chiar daca are doar 6 ani.

    Nici nu va puteti imagina cat ii place, spune „mami, cand mai facem matematica la computer?” La comunicare nu este la fel de placut dar are DVD primit si de la caietele speciale – un fel de manuale – primite la pregatitoare (oficial clasa 0 nu are manuale, dar aceste caiete tin locul cu succes). Ii plac, le utilizeaza. Cat dureaza o sedinta? Maxim 30 minute din care jumatate ascultam instructiunile, melodiile aferente lectiilor etc.

    La clasa le pune partea teoretica cu videoproiectorul si apoi invata cantecelul repetandu-l apoi pe negativul aflat tot pe DVD.

    Noi am inceput sa lucram cu copilul de la 4 ani de la o editura care i-a placut si lui, Litera, partea de grafie si partea de matematica/ logica, sunt niste caiete speciale foarte dragute. N-am avut nevoie insa pana la 6 ani de laptop sau tableta in procesul de invatare sa zic asa. 1000% necesare nu sunt nici acum dar sigur e mai amuzant pentru ei.

  • Adriana B spune:

    A, si ca sa raspund la intrebare: la scoala unde invata baiatul meu se folosesc calculatoare pt ora de informatica si tabla smart (combinat cu predarea in forma clasica) pt restul orelor.
    Accesul la calculatoarele scolii presupune limitare in ceea ce priveste internetul. Uneori au teme sub forma de proiecte (stiinte, geografie), sunt lasati sa aleaga in ce format doresc sa-l faca (digital sau de mana). Restul temelor se fac in scris.

  • Amalia C. spune:

    Super tare Printesa. Te vad, te ascult, si-mi si place. Asta cu tehnologia e un pas deja facut si e si clar ca el va duce undeva. As fi insa curioasa cum ai tinut copii departe de tehnologie ? Ai tu copii cei mai cuminti din lume ? Mie mi-a adus barza tarziu o mica incapatanata , astfel ca avand telefon mobil (ei da, am indraznit sa am telefon mobil) cand suna domnisoara era prima interesata. Pot sa-ti spun un secret ? Mai am un „model” de copil (azi are 26 de ani) si a fost tinut cu televizor in camera, cu calculator dar si azi „miroase ” cartile ca nimeni altul.Tehnologia nu indeparteaza copii de carti si miracolele Universului. Nu te teme de tehnologie. Fetita mea are trei ani si a invatat engleza de la tableta . Am incercat si cu programele in limba romana dar sunt aride si deloc atractive. Cantecele despre numere au facut-o sa stie sa numere pana la 12 in engleza, stie anotimpurile, toate culorile si mai ales le recunoaste in lumea reala. Stie si formele geometrice. Totul e sa dirijam putin tehnologia in favoarea noastra. Asta cu programele sper sa fie o reusita desi ma indoiesc pentru ca o platforma tehnica tot de oameni e facuta. Copii se plictisesc doar daca ii incarci cu informatii inutile asa cum e incarcata toata programa scolara (vorbesc ca fosta invatatoare, cu mama educatoare si autor de articole scrise la reviste psiho-pedagogice ).Copii se plictisesc daca nu-ti place ceea ce faci si ei simt. Nu mai reusesc demult sa-i inteleg pe profii din ziua de azi. Fiecare crede ca materia lui e mai cu mot si incarca inutil copii. Avem o generatie superba de copii, astfel ca ei merita ce-i mai bun. Sper din suflet ca folosind tehnologia sa si schimbam ceva in programa scolara si prescolara. Altfel vom schimba cascatul copiilor la ore in fata profilor pe cel in fata tehnologiei de ultima ora. 🙂

  • Elena spune:

    Bun articolul! Insa tehnologia ii ajuta pe cei deja dezvoltati. Ma uit in jur si vad prapad. Analfabeti cu tablete, agramati care nu vor putea citi informatiile? Ce sa faca tehnologia ajunsa pe mainile unor astfel de specimene? Ca de manele puse de pe iPhone 7 suntem satui.

  • Avram Luca spune:

    Progres? progresul inseamna alterarea naturalului ( nu cred ca este cazul sa iti mai dau exemple) Omul oricum a devenit lenes, va deveni si mai lenes si asta va duce la ? disparitia speciei umane. Sunt mii de studii care arata faptul ca tehnologia este extrem de nociva omului. Poi cum asa? Ia ganditi-va, ce este omul, de unde vine si care sunt elementele care pot sustine viata? O fi natura? Ei bine natura intra in contradictie cu tehnologia. Care este legatura dintre bolile degenerative si telefoanele mobile? cum afecteaza radiatiile emise de dispozitivele respective, structura neuronala a creierului? Cum afecteaza dispozitivele si gadget-urile functiile cognitive? Lipsa de miscare? Este impardonabil sa emitem niste pretentii fara sa fim avizati in acest sens. Mai erau unii care incercau sa imi spuna cum sa imi cresc copilu sanatos si ai lor beau cola pe rupte….. Stimabila, aveti probleme….. sau va lipseste gandirea analitica ( o fi de la tehnologie?!) Tineti minte un singur lucru, tehnologia creaza confort insa tehnologia prosteste omul, il dezumanizeaza. Vreti sa discutam si de ecologie? de consumul tampit si prostesc de resurse? de consumerism? ….

  • AlinaD spune:

    Ar trebui si intrat in detalii, dar cred ca nu pentru asta a fost facut studiul: posibil ca aproape 90% dintre scoli sa aiba laborator IT, dar depinde si ce inseamna asta. Clasa lui A., in buricul capitalei, are un calculator cu XP pe el, iti dai seama ca e aproape inutil, pana se incarca o aplicatie se plictisesc toti …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *