Ce mai citește soțul meu pe internet (ep. 21) – nu trotinetelor electrice pe trotuare, colegi enervanți și dobânzi negative

1. Trotinetele electrice nu au ce căuta pe trotuare pentru că sunt periculoase, zice Parisul (sursa)

”Scopul nostru este ca pietonii să nu mai meargă pe trotuar cu frica de a fi loviți” spunea doamna care era ministrul transporturilor din Franța în mai, când a fost adoptată măsura de a interzice accesul trotinetelor electrice pe trotuar. Tot de la ea aflăm că s-a observat o creștere a numărului de accidente de când străzile au început să fie inundate de Lime-uri și asemenea.

Le-a luat cam un an de zile să-și dea seama de asta și altceva nu prea mai e de spus despre această știre: trotinetele electrice sunt periculoase. Iar cele în regim de ride sharing (adică închiriere) sunt și mai periculoase, vedeți mai jos de ce zic asta.

De ce sunt periculoase trotinetele electrice în general:

1. În primul rând, trotinetele sunt mai periculoase decât bicicletele prin construcție (sursa). Asta din cauza roților mai mici, care deși coboară centrul de greutate, totuși le fac mai instabile atunci când calea de rulare nu e perfectă ci are mici denivelări (sau mari denivelări, ca în București). Una este să treci cu o roată de 65-70 cm peste o denivelare și alta e să treci cu una de 20-25 de cm.

Chestia asta am verificat-o pe pielea mea, respectiv în 5 ani de bicicletă nu am căzut niciodată iar în 3 ani de trotineta (ne-electrică) am căzut de 2 ori. În una dintre dăți am dat chiar cu dovleacul de ciment, pentru că roata din față a intrat într-o rigolă așa că eu m-am dus peste cap (aveam cască).

2. Trotinetele electrice merg cu viteză mai mare decât bicicletele, or, viteză mai mare înseamnă întotdeauna timp de reacție mai mic și energie cinetică mai mare, deci forță de impact mai mare.

După cum știți, energia cinetică crește cu pătratul vitezei. O bicicletă merge în mod normal cu 15-20 de km la oră, iar o trotinetă cu 20-25 km la oră. Am făcut eu calculele: creșterea vitezei de la 15 la 20 km la oră mărește energia cinetică cu 78% (aproape de 2 ori) iar de la 20 la 25 km la oră cu 56% (de 1.5 ori). De la 15 kmh la 25 kmh e o creștere a energiei cinetice cu 177%, adică de aproape 3 ori.

Și mai e o problemă: cu bicicleta nu prea poți să mergi în continuu cu 20 km la oră, că obosești sau transpiri, însă la trotinetă nu ai problema asta, deci trotineta merge cu viteză semnificativ mai mare semnificativ mai mult timp. De asemenea, aud pe forumuri că nu toate trotinetele electrice au frâne grozave.

3. Trotinetele electrice sunt mai periculoase pentru pietoni decât bicicletele în caz de coliziune.

Nu numai pentru că au în general energie cinetică semnificativ mai mare, ci și pentru că sunt mai compacte si mai dure. Dacă intră o bicicletă în tine, cel mai probabil te va lovi cu cauciucul, dar o trotinetă te va lovi direct cu bara de metal a ghidonului.

De ce sunt și mai periculoase trotinetele electrice în regim de ride sharing:

1. Cei care închiriază trotinete electrice nu prea știu să le conducă.

E un lucru absolut de așteptat – una e să ai trotineta ta cu care mergi zilnic la muncă și alta e să închiriezi o dată la câteva zile o trotinetă pentru 15 minute. Cine merge frecvent cu trotineta va căpăta la un moment dat o experiență de condus pe care nu o va avea niciodată cineva care închiriază o trotineta ocazional.

În afară de asta, am observat că parcurile au început să se umple de puști sau adolescenți pe trotinete electrice (sau mizerii din alea gen Segway).
Evident că aceștia nu stăpânesc foarte bine trotinetele, evident că sunt teribiliști că asta e vârsta și evident că merg cu viteză foarte mare printre copii mici, de 2-3-5 ani. Sincer vă spun că am ajuns să fiu stresat când ieșim în parc cu copiii. Au existat deja 2 situații în care copiii mei au trecut la mustață pe lângă o coliziune cu trotinete electrice.

2. Majoritatea imensă a celor care închiriază trotinete electrice nu folosesc cască de protecție, deși căzăturile în cap sunt cele mai frecvente (sursa). Se estimează că mai mult de 90% dintre cei care folosesc Lime sau asemenea nu poartă cască.

Din nou, ceva cât se poate de previzibil, dintr-un motiv foarte simplu: lumea nu folosește aceste trotinete în mod obișnuit, ci din când în când, oportunist și cumva la noroc, că nu întotdeauna găsești trotinetă liberă când ai nevoie de una. În condițiile astea, e evident că cei mai mulți oameni nu o să umble zilnic cu casca la ei doar pentru că s-ar putea să închirieze o trotinetă electrică.

Un lucru este așadar clar, în opinia mea: trotinetele electrice nu au ce căuta pe trotuare sau în parcuri.

Din păcate, nu cred că au ce căuta nici pe carosabil, pentru că mi se pare periculos pentru trotinetiști. Nu știu care e soluția, că piste de biciclete nu avem.
Sper din toată inima să nu fie nevoie să moară cineva ca să ne trezim în privința asta, așa cum se întâmplă la noi de obicei.

2. Chesti mici dar totuși enervante la birou (sursa)

Unele chestii e normal să fie enervante, de exemplu lăsatul mâncării să se strice în frigider sau furatul mâncării altcuiva sau vorbitul tare la telefon în open space.

Dar articolul zice că uneori lumea se enervează foarte tare pe colegii care fac chestii insignifiante, la prima vedere, cum ar fi:
– lasă hârtii pe scaunul unui coleg care a ieșit, ca să le vadă la întoarcere (la mine la fabrică nu se întâmplă)
– mănâncă la birou și mai și pleoscăie (god, asta chiar e horror, confirm)
– se uită urât la tine dacă modifici termostatul chiar și cu un grad (la mine e un război continuu în legătură cu termostatul, sunt minim 25 de grade fie iarnă fie vară și în 2 secunde se dă termostatul înapoi pe cald chiar și vara, se închid geamuri etc etc)
– trimit mailuri cu ”gentle reminder” – nu mi se prea întâmplă, dar pot să înțeleg de ce e enervant
– se ofensează dacă nu răspunzi la salut dimineața chiar și o singură dată și reversul, nu răspund niciodată la salut (am de ăștia).

Explicația pentru care aceste lucruri mici provoacă enervări mari este legată de faptul că să stai minim 8 ore pe zi cu niște oameni pe care nu i-ai ales nu e ușor. De asemenea, ierarhiile nu ajută nici ele ca toată lumea să fie relaxată.

Pe voi ce vă scoate cel mai tare din sărite la colegii de birou?

3. În Danemarca băncile au început să practice dobânzi negative (sursa)

Depui bani la bancă și plătești dobândă sau iei credit de la bancă și primești dobândă, exact invers de cum suntem obișnuiți. Bine, dobânzile pe piața interbancară sau randamentele la titlurile de stat emise de unele țări sunt oricum de multișor zero sau negative, noutatea e că acum chestia asta ajunge și la persoane fizice. Explicația este că sunt prea mulți bani în circulație și băncile comerciale nu au ce să facă cu ei. Asta e din cauză că în ultimii 10 ani, băncile centrale din toată lumea au mărit cantitatea de bani în circulație, pentru a încerca sa repornească economiile după criza din 2008. America s-a oprit din chestia asta de ceva vreme dar Europa nu, continuă mai departe cu această politică de relaxare monetară. Unul din efectele acestei politici, numită quantitative easing, este scăderea dobânzilor chiar și mai jos de zero, după cum vedeți. Un alt efect a fost creșterea fără precedent a prețurilor activelor financiare cum sunt acțiunile.

Acum, corelați această informație cu push-ul mai mult sau mai puțin discret pe care îl fac băncile ca să renunțăm la cash în favoarea plăților electronice. Suedia de exemplu e prima societate în care numerarul a fost practic eliminat (sursa). Întrebarea este: care e diferența dintre o societate cu cash și una fără cash în condiții de dobânzi negative la depozite și credite? Diferența e că în societatea fără cash toți banii tăi sunt la bancă și trebuie să plătești dobândă. În cea în care încă există cash, poți ține banii la saltea și nu te costă nimic. Când toată lumea face la fel ca tine, vorbim de niște miliarde care sunt în joc, miliarde pe care băncile le pot pierde dacă oamenii țin bani cash la saltea.

O fi vreo legătură între dorința arzătoare a băncilor să renunțăm la cash și perspectiva unei economii cu dobânzi negative? Cine știe.

Asta-i tot, vă rog votați în sondajul de mai jos referitor la trotinetele electrice, eu vă urez un weekend în care să mergeți cu bicicleta.

PS Dacă ați ratat episodul trecut, îl găsiți aici. 40% dintre cei care au răspuns cred că o taxă de congestie e o idee bună, 56% cred că depinde de cum e implementată.

Robo
Robo

Beautiful. Dirty. Rich.

Articole: 77

17 comentarii

  1. Sper din tot sufletul sa se interzica repede trotinetele pe trotuare (si nici cu bicicletele nu s prietena, nu au ce cauta pe trotuar). Eu sincer am renuntat la mersul pe jos prin parc din cauza lor.
    Cele mai periculoase chestii pe care le am observat:
    1. Nu aud cand vine cineva in spatele meu cu trotineta si daca cumva ma decid sa fac un pas in stanga sau in dreapta fara sa ma uit in spate risc sa fiu lovita. Sunt pe trotuar, si aici trebuie sa ma feresc?!?
    2. Cei cu trotinete nu respecta nici o regula de circulatie – daca merg cu masinile pe strada nu opresc la trecere, nu respecta culorile semaforului, nu poarta haine vizibile
    3. Nu ma prea afecteaza pe mine daca se omoara pe ei insisi dand cu capu de asfalt, daaaar am vazut de mai multe ori parintii mergand impreuna cu copiii lor pe aceeasi trotineta riscand sa i accidenteze si pe ei.
    Am fost in Paris, acolo e ceva ingrozitor sincer. Si in Bruxelles la fel. Turisti urcati pe trotinete pe care nu stiu sa mearga. Eventual si bauti, ca sa fie perfect. Treceri de pietoni unde nimeni nu opreste, trotinistii incearca sa ocoleasca pietonii.
    A fost si la noi un accident mortal recent, o femeie decapitata dupa ce a fost lovita de masina in timp ce mergea noaptea pe strada cu trotineta, fara semnalizare, pe un drum intre localitati. Iti dai seama ca i-a distrus viata omului care a lovit-o si care va avea mereu remuscari, desi nu a fost vina lui.

    Am vazut in Anglia ca in multe parcuri erau interzise bicicletele (puteai merge exclusiv pe piste), sper se ne vina si noua mintea la cap candva. Faptul ca noi nu avem piste nu inseamna ca automat trebuie sa permitem oricui sa faca orice.
    Sincer eu cred ca e o chestiune de timp pana cand cineva va fi ranit serios sau omorât de un trotinist care il va lovi pe trotuar. Copiii mici evident sunt cei mai expusi

    • Si eu la fel, doar ca se scrie chestii si nu chesti, cum a scris autoarea articolului, blogului.

  2. Am aproape 2k km pe o trotineta electrica. 0 căzături (frana funcționează), 0 pietoni accidentați.
    Din experiența proprie, de cele mai multe ori pietonii sunt de vina la faimosul „era să mă…”. Daca vezi o trotineta in fața ta, nu te apuci sa faci stânga dreapta sa îl ferești, daca e in spatele tau și pune frana de la 8km/h înainte să te lovească înseamnă că te văzuse de ceva vreme și evaluase situația, daca dormi pe tine in mijlocul drumului vorbind la telefon, ce să mai zic. Vezi Alina mai sus care nu crede de cuviință că trebuie să se uite când face stânga/dreapta.

    Da, e o problema cu alea din regim sharing. Da, nu au ce căuta pe strada. Da, aia care sunt pe strada și trec pe roșu/etc își merită soarta. DAR.

    Nu au cum sa fie interzise pe trotuare, nu au voie pe strada. Soluția mai de compromis ar fi o limită mai mica de km/h. Având în vedere unde trăim, îmi vine greu sa cred că or să stea poliția locală cu radarele pe trotuare.

    • Eu sunt de acord cu Alina ca pe trotuar un pieton nu ar trebui sa stea cu ochii in paişpe tot timpul ca nu cumva sa dea ceva peste el. Autoritatile din Paris par sa fie si ele de aceeasi parere.

      In plus, pe trotuar sunt copii si lor chiar nu le putem cere sa fie la fel de atenti ca un adult, ca le e imposibil. Fii-mea a facut un viraj la 90 de grade pe banda de bicicilete absolut din senin si fix in fata unei trotinete electrice care venea din spate, desi i-am zis de 1000 de ori sa nu faca asta.

      Eu sunt convins ca tu conduci bine si ai experienta, dar aici vorbim de o chestie statistica, ca nu toata lumea care foloseste trotineta electrica e ca tine, or, judecand statistic, atat probabilitatea de accident cat si gravitatea unui potential accident sunt semnificativ mai mari la trotinete fata de biciclete, de exemplu (biciclete care dupa cum stim nu au voie pe trotuar).

    • eu vreau sa merg cu fetita mea pe strada ( 1 an jumate) fara sa fiu ingrozita de ideea ca cineva va intra in noi. Sau ce ar trebui sa fac? sa o tin legata in carut tot restul copilariei? sa o car in brate cand ea vrea pe jos? copiii sint neatenti, mai ales pana la varsta de 3 ani cand incep sa mentina atentia voluntara

    • @cireasa citeste legislatia. Esti vechiul si nu ai ce cauta pe trotuar. Lasa pietonii in pace.

      Am facut tot Bucurestiul pe bicicleta, am trotineta electrica dinainte sa fie cool din motive de mobilitate urbana si detine permis categoria A si B. Trotinetele nu au ce cauta pe trotuar, iar cei care le folosesc pe strada trebuie sa stie legislatia rutieră si sa o respecte.

      Invatati regulile/legile inainte sa va aruncati in orice domeniu/situatie.

      Necunoașterea legii nu te absolvă de vina!

    • Am citit legislația, nu am ce căuta pe strada.
      In rest, serios, ai mers cu bicicleta/trotineta și ai carnet? Call me impressed.

  3. Mie mi se pare ca e o mare problema și de educație. De exemplu in parcul Titan au existat niște piste de biciclete marcate și majoritatea bicicliștilor considerau ca sunt stăpâni (mergeau cu viteza, claxonau părinții cu cărucioare insistent chiar dacă dormeau copii in ele, in cazul in care călcau cu o roata pe pista de bicicleta). Acum au decis sa interzică total accesul bicicletelor in parc-am sărit din lac in put. Unde sa îți înveți copilul sa mearga pe bicicleta? Unde sa te plimbi cu el? Prin trafic? Noi am ieșit cu copilul cu bicicleta in parc, mergem încet astfel încât sa putem evita orice accident, consideram ca pietonii au mereu prioritate, ne uitam după copiii imprevizibili, nu claxonăm niciodată. Da…ne oprim pe loc de multe ori din aceste motive, dar mi se pare de bun simt. Normal e sa ne îngăduim unii pe altii- mi se pare ca la capitolul asta stam cel mai prost, fiecare se considera mai stăpân ca celălalt (nu cunoaștem legislație ori ea nu exista sau pur și simplu nu ne pasa).
    Iar legat de trotinete electrice – mi se par foarte periculoase. Ar trebui sa devină obligatoriu măcar un permis de legislație dacă nu și de îndemânare.

    • @Ilinca pistele din parcul IOR sunt doar niste marcaje pe asfalt fara valoare de reglementare, facute total aiurea. Fiecare le-a interpretat dupa bunul plac.

      Daca toti le-ar fi interpretat cu gandul „libertatea mea se termina unde incepe libertatea celorlalti” si-ar fi dat seama ca acele marcaje din parc nu isi au rostul si nu trebuie sa iasa cu bicicleta la curse prin parc.

  4. Cireasa tu mergi si pe jos? Adica nu cu trotineta, pe jos, prin parc, pe trotuar, nu pe pista. Iti recomand sa incerci!
    Care i problema daca fac stanga sau dreapta (ca sa evit ceva sau ca sa ma uit la ceva in parc) pe trotuar? Tre sa stau stresata ca la trecerea de pietoni mereu? Ce cauta trotinete pe trotuare inguste, aglomerate, in afara pistelor de biciclete?
    Eu mai am putin si fac o criza de nervi daca mai aud un nesimtit care ma claxoneaza pe trotuar cand ma plimb in Herastrau! Eu nu sunt pe pista, nu exista pista pe toate aleile asa ca astepti, nu ma faci pe mine sa ma dau din drumul tau! Sau si mai bine, nu mergi pe acolo.
    Pietonii sunt de vina? Tu te auzi pe tine?
    Daca ai viteza de masina e clar ca tre sa mergi cu ele pe drum. Daca ti e frica (logic) poate ar trebui sa mergi pe jos sau cu trotineta la care esti obligat sa dai la picior!

  5. Pe mine ma enerveaza ingrozitor colegii, care isi „sug” dintii (nu stiu daca se zice altcumva), ca sa-si scoata resturile de mancare dintre dinti.
    In legatura cu trotinetele electrice cred ca sunt periculoase si pe trotuar pt pietoni si pe sosea pt ei insisi.

  6. Eu nu mai suport Herestraul din cauza tuturor celor care merg cu diferite tipuri de roti. In loc sa te relaxezi ca cica mergi in parc trebuie sa fii cu ochii in patru sa nu dea peste tine cineva cu role/bicicleta/trotineta.

  7. de acord cu cele scrise.
    O singura greseala: Suedia nu a eliminat cash-ul, dar planuieste prin acoperire cu servicii card si au un plan de implementat pana in 2021-2022.

  8. In Canada (in speta Ontario), legislatia rutiera e bine pusa la punct (si mai ales respectata). Ei, la mine la servici, in campusul Universitatii din Waterloo, Lime s-a gandit sa lanseze un program pilot sa vada cat de viabile sunt e-scooterele. Pentru ca e un campus imens care are foarte multe drumuri care nu sunt nici sosele nici trotuare (sunt pe undeva piste de pietoni si biciclete, sau un echivalent al lor, cu doua sensuri de circulatie) a fost decizia logica de inceput. Aici sunt interzise si pe drum si pe trotuar deocamdata. Dupa sase luni de pilot, l-au oprit cand au realizat ca in legislatia actuala nu pot sa existe fara sa puna in pericol populatia, exact din motivele pe care le-ai descris mai sus. Deci mi se pare mie ca toata lumea normala ajunge la acelasi consens, nu sunt safe cand se intersecteaza ori cu pietoni ori cu masini. De semnalat inca doua chestii: aici nu ai voie sa treci pe trecerea de pietoni daca nu esti pieton – deci daca esti biciclist sau scuterist, trebuie sa „descaleci” cand treci strada, mi se pare foarte de bun-simt. Si in orasul nostru nu ai voie cu bicicleta pe trotuar daca diametrul rotii iti trece de 50cm, adica da, copiii sunt mai safe cu bicicleta pe trotuar decat pe strada, dar adultii se presupune ca stiu mai bine sa nu fie imprevizibili in trafic pe bicicleta.

    • nici în românia nu ai voie să traversezi pe trecere decît ca pieton. legal vorbind. practica…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *