Concluzii după cinci ani de stat în scaun auto cu spatele la sensul de mers

Abia după ce a împlinit Ivan cinci ani i-am întors scaunul auto cu fața la sensul de mers.

Ați citit bine. Cinci ani, băiețelul nostru a mers într-un scaun montat cu fața la banchetă. Nu l-a obligat nimeni, dar nici nu i-a oferit cineva vreo alternativă. Am știut că așa este cel mai sigur, așa a stat. Încrederea noastră în decizia de a-l ține cât mai mult rear-facing, cu spatele la sensul de mers, a fost convingătoare, se pare. 🙂 Asta și faptul că așa a călătorit mereu, de la naștere, fără nicio excepție.

Anul trecut pe vremea asta am făcut un clip (l-am pus mai jos) despre cât de important este să:

  1. Purtați întotdeauna centură în mașină, indiferent de vârstă, de locul pe care-l ocupați în mașină și de cât de bun șofer e cel de la volan.
  2. Copiii trebuie să călătorească doar în scaune auto omologate și potrivite vârstei și/sau dimensiunilor lor, cu centurile scaunului sau ale mașinii după caz. Aveți grijă la montaj, după unele surse, aproape jumătate din scaunele de copii sunt instalate greșit.

Aveți mai jos un alt clip pe care l-am făcut pentru a atrage atenția asupra pericolului la care vă supuneți copiii dacă nu îi asigurați în mașină. Observ cu bucurie că a trecut de un milion de vizualizări pe Facebook, măcar de ar fi și convins cel puțin o persoană să nu mai riște viața copilului său.

Poziția cu spatele la sensul de mers, adică rear-facing, este mult mai sigură în caz de impact frontal (majoritatea accidentelor se produc așa, adică mașina se izbește cu botul în ceva), am explicat în film de ce, pun informația și mai jos.

Lucrurile de mai sus sunt valabile tot timpul, indiferent cât de scurtă e călătoria, cât de mult protestează copilul, cât ai dat pe mașină, ce salariu ai. Scaunele auto nu sunt mai scumpe de câteva plinuri de benzină. Ai bani să mergi cu mașina? Ai bani de scaun auto!

Trăim în țara cu cel mai mare număr de victime în accidente auto (dublu față de media europeană, sursa), pentru că la noi nu sunt autostrăzi, pentru că nu se respectă legile și pentru că copiii călătoresc săltând liber pe bancheta din spate, în brațe pe scaunul din dreapta, în brațele șoferului, am văzut copii de un an în spatele volanului unui camion sau dube, și nu o dată!

Scaunele auto corect puse și reglate sunt o raritate în România, iar eu insist nu doar să le aveți și să le montați corect, dar și să alegeți rear-facing prelungit, pentru că în această poziție copilul este cel mai ferit de răni în cazul unui accident.

Dragi tineri viitori părinți,

Puneți copilul în scoică auto de la început, de la primul drum.

Nu faceți excepții.

Dacă plânge rău, trageți pe dreapta, liniștiți copilul.

Nu alăptați în scaun.

Se va învăța.

Există soluții pentru răul de mașină.

Există strategii pentru a obișnui copilul în scaun, chiar dacă nu a fost ținut în scaun de la început (am scris aici multe idei).

Nu faceți excepții. Dacă le faceți, copilul va specula lipsa voastră de consecvență și va protesta când îl puneți în scaun, pentru că știe că dacă protestează destul, veți renunța din nou.

Alegeți un scaun care permite rear-facing prelungit. Există multe modele foarte bune la noi, prețurile nu sunt uriașe, sunt scaune rear-facing de la 1.000 de lei.

Iată, noi am ajuns la cinci ani de rear-facing fără protest, plâns, a avut loc la picioare și ar mai fi avut încă un an, estimez eu, a avut poziție comodă la somn, a stat față în față cu sora lui, care este front facing, am avut și eu loc sa stau între ei, l-am știut în mare siguranță.

Dacă dați play clipului de mai jos, veți vedea cum este să stai cu spatele la sensul de mers când ai patru ani. Vă asigur că și la cinci e la fel de bine. Puteți asculta în căști în drum spre serviciu sau cât doarme bebelușul.

Conform testelor de impact, copilul aflat în această poziție este de cinci ori mai în siguranță decât în poziția cu fața la mers, până la vârsta de 5-6 ani (25kg). În țările nordice, unde se practică rear-facingul, numărul copiilor răniți în accidente de mașină este mult mai mic decât cel din UK, unde părinții întorc scaunul copilului în jurul vârstei de un an. Aici am citit că în Suedia, de exemplu, din 2006 până în 2007 nu a murit nici un copil sub 6 ani în accident rutier. Pentru comparație, la noi moare o familie întreagă pe zi într-un accident rutier, pentru că noi avem mulți „ași” care nu poartă centuri, nu-și asigură copiii, conduc ca-n junglă. Cum spuneam, selecție naturală. Mai mulți suedezi, mai puțini români. O veste bună, nu? Majoritatea copiilor din Suedia (70%) stau în scaune cu spatele la direcția de mers până la 5-6 ani.

 

Asociația Americană de Pediatrie recomandă încă din 2011 instalarea scaunelor cu spatele la direcția de mers cel puțin până la doi ani, ideal până la patru (sursă), după ce studiile le-au arătat cum copiii sub doi ani au șanse cu 75% mai mari de a scăpa fără răni grave din accidente de mașină dacă sunt transportați în scaune adecvate, instalate cu spatele la direcția de mers.

Sunt în siguranță picioarele copilului dacă stă cu ele flexate în timpul unui accident? „Brațele și picioarele copilului se vor mișca necontrolat în cazul unui impact, dacă cel mic stă cu fața. Dacă stă cu spatele, șansele de a se lovi la mâini sau la picioare sunt mai mici de 1 la 10.000, spune Ben Hoffman, specialist în prevenirea rănilor copiilor în accidente, pediatru la Spitalul de copii Doernbecher din Oregon, citat de BabyCenter.

Ivan a stat rear-facing cinci ani într-un scaun Duofix de la Axkid, brand suedez care există și la noi. Acum l-am întors cu fața. Pe cei de la Axkid îi găsiți aici, au doar modele de scaune ce pot fi montate și cu spatele (dar care merg montate și cu fața). Eu le mulțumesc că mi-au oferit informații despre acest subiect.

Mă bucur că am putut să îi ofer vreme de cinci ani o poziție sigură, lui i-a făcut plăcere poziția, acum chiar adoarme mai greu, de când e cu fața (e distras de ce vede pe bord), iar ca să vorbească cu sora lui, trebuie să se aplece mult în față, altfel nu se văd. Zice că picioarele stăteau mai comod sus, acum îi atârnă și și le bagă sub el, stă turcește, când era cu spatele avea poziție mai bună la picioare.

Dacă ar fi după mine, aș face campanie națională împreună cu Poliția Rutieră, aș da amenzi mari tuturor părinților inconștienți, aș face cursuri gratuite și aș oferi informații, pliante, aș face clipuri despre importanța scaunului auto la orașe și la țară.

Deocamdată pot doar să scriu cu informații și cu experiența noastră și sper să ajute asta.

Aici aveți un site de unde puteți închiria scaune auto dacă veniți în vacanță în România. Aici este grupul de Facebook de rear-facing unde puteți citi multe informații bune, recenzii de scaune, prețuri etc. Dacă mergeți mult cu taxi sau cu Uber ori cu mașina prietenilor, puteți folosi un booster tip rucsac, care se transformă în înălțător, e foarte practic, noi îl avem pe acesta. Soluții există!

Vă rog, nu riscați viața copiilor voștri! Nu luați în locul lor decizii care pot duce la moartea lor. Dacă ar avea informațiile acestea, ei ce ar decide pentru ei? Dar pentru voi?

Printesa Urbana
Printesa Urbana

Scriu de cînd mă știu. Scriu și cît mă joc cu copiii, și sub duș, și în somn scriu. Scriu despre mine pentru mine. Și sper că ce scriu pentru mine să fie de folos și altora. Unii s-au născut să cînte, alții să facă poezii sau să frămînte pîine. Eu m-am născut să scriu declarații de dragoste copiilor mei și vieții noastre pline.

Articole: 4175

28 comentarii

  1. Ce vb tu, Ioana, sunt SF uri pentru Romania. Vad zilnic in oras, pe autostrazi, pe europene si judetene, copii care sar in spate fara centuri, in brate la bunica. Lasa ca nu se intampla nimic zic multi. Este inconstienta. M am certat in familie cu cineva ca am refuzat sa iau in masina un copil fara sca7n, doar asa ca sunt doar 30 de km de mers pe E85. Nu l am luat normal…dar au ramas suparati.

  2. Educatia e marea lipsa a romanilor si nu alte lipsuri. Dupa o vacanta cu masina prin Europa impreuna cu familia extinsa din Romania (locuiesc de ani buni in afara tarii), in fiecare aceleasi discutii: obligativitatea purtarii centurii de siguranta pentru pasagerii de pe bancheta din spate, nu parcam „acolo” nici pentru 5 minute pentru ca este semn clar care spune „parcarea interzisa”, nu depasim viteza pentru ca sunt radare si luam amenzi, nu ii dam flash-uri aluia din fata noastra chiar daca ceva mai incet decat ne asteptam noi…etc.

  3. De la 7 ani in sus, hbb de care? Tot studiez in ce o pot tine pe Strumfa. Pana la 5 ani a mers RF. Acum are un scaun in care sta Ok dar îl depășește încet încet la inaltime și ne orientam deja spre hbb. Oare care sunt Ok?

    • In principiu cel in care se simte copilul comod si care ii ofera protectie laterala buna. Cel mai bine este sa mergeti in magazin cu copilul sa se aseze in mai multe modele si sa aleaga cateva, apoi sa le cautati testele si sa vedeti care e mai sigur in caz de accident.

  4. Educatia e marea lipsa a romanilor si nu alte lipsuri. Dupa o vacanta cu masina prin Europa impreuna cu familia extinsa din Romania (locuiesc de ani buni in afara tarii), in fiecare zi aceleasi discutii: obligativitatea purtarii centurii de siguranta pentru pasagerii de pe bancheta din spate, nu parcam „acolo” nici pentru 5 minute pentru ca este semn clar care spune „parcarea interzisa”, nu depasim viteza pentru ca sunt radare si luam amenzi, nu ii dam flash-uri aluia din fata noastra chiar daca persoana conduce mai incet decat ne asteptam noi…etc.

  5. Rear-facing avem si noi pana la 18kg, marca Joie si am dat 780 ron…deci exista chiar si mai ieftin de 1000ron:)

  6. Un neamtz ajuns in bucuresti, afirma: „copiii zburda in masini! ”

    Un roman imi spunea ca nu are bani de scaun de masina. Nu am zis nimic, ca replicile bune imi vin a 2a zi, dar eu nu am bani de masina dar am luat scaun pt ca mai inchiriem masina periodic.

  7. Ioana, dar ce sa mai spun despre cei ce dau mii de lei pe cele mai wow scaune dar copiii stau cu pufoaicele pe ei sau centurile sunt doar de decor?

  8. „pentru că la noi nu sunt autostrăzi”. Right. La câte accidente văd pe autostrada spre Pitești, absolut de fiecare dată când mergem pe acolo, cred că la noi e mai bine să nu fie autostrăzi. Românul se crede mare viteaz și apasă pe pedală până spre 180 „pentru că autostradă”. Pricipala cauză este nerespectarea regulilor de circulație și viteza excesivă, nu lipsa autostrăzilor. Asta e doar o scuză.

  9. Buna Ioana! Bazandu-ne pe recomandarea ta din articolele de acum cativa ani, si noi tot pentru un Axkid montat cu spatele la sensul de mers am optat. Ma simt atat de linistita atunci cand intorc cheia in contact si il stiu in scaunul lui, prins in curele. Chiar daca sunt singura cu el in masina ii las acolo apa, o carte si o jucarie si nu au fost niciodata probleme. Sta linistit, se uita pe geam sau adoarme. Vorbesc cu el si ii povestesc ceva. Cand mai uit sa vorbesc cu el, devine vocal si verifica daca mai sunt cu el in masina, sau daca nu cumva am plecat. II raspund si ii explic ca nu avem Tesla si ca masina nu se conduce singura 🙂

    Limita de greutate pentru Rear-facing este de 18 Kg si asta este „grija” mea. Are un an jumate si 15 Kg (copil mare), sper sa nu ajunga repede la 18 si sa trebuiasca sa il mut. Insa vad ca si voi plecati in concedii prin Grecia. Acolo ce ati facut? Ati gasit de inchiriat tot un Rear-facing?

    • Nu, din pacate in vacante a trebuit sa ne multumim cu ce am gasit, mostly inaltatoare, toate FF. 🙁

    • Ioana, poti sa explici te rog cum functioneaza aceste inaltatoare? Mi se par o varianta de compromis buna pt taxiuri/vacante etc. Nu am mai auzit de ele si din poza nu prea imi dau seama cum prinzi copilul in ele. De la ce varsta merg?

    • Copilul il prinzi in centurile masinii, inaltatoarele doar il inalta ca sa nu ii treaca centura peste cap ci peste umeri, cum e corect.
      Varsta nu stiu exact, probabil scrie la fiecare, dar as zice ca sigur nu sub 3 ani, poate chiar 4.

    • Ileana, sa stii ca exista multe scaune rf pana la 25 kg si cam 120-125 cm inaltime. Va puteti orienta spre unul dintre ele dupa ce il depaseste pe cel de acum, ce zici ca are limita de 18 kg.

    • Eu am Britax Two Way Elite, rear facing pana la 25 kg. Fiica-mea are acum 3 ani si 8 luni, 108 cm si 20 kg. Sta confortabil in scaun, am fost in Thassos in vacanta, 1500 km dus intors, totul ok. Ar trebui sa fie bun scaunul inca vreun an, apoi ma orientez la un HBB.

  10. Perfect de acord cu tot ce ai scris in articol. Am si eu o pb: am luat bebelusei (acum are 2 luni) scoica auto rear facing, dar am senzatia ca nu este protejata ptr ca in functie de cum trag scoica, mai pe spate sau mai sus, ajung sau nu curelele. Daca nu ajung, nu pot sa i le prind pe umeri, daca ajung stau lalai…chiar nu stiu cum sa i le potrivesc astfel incat sa fie cu adevarat in siguranta. Sper ca m-am facut inteleasa.

    • Buna ADR. Din pacate nu prea se intelege ce vrei sa spui, insa nu suna prea bine. Nu are voie sa nu ajunga curelele. Care curele: ale scaunului sau ale masinii? Scoica auto se instaleaza numai cu spatele la sensul de mers, ori cu baza isofix (daca masina are sistem isofix, si daca esti dispusa sa dai niste bani in plus pe statia isofix, pui scoica pe baza face click si aia e) ori fara baza isofix, ajutandu-te de curelele masinii. Sunt multe tetoriale pe youtube. Ti-l recomand pe acesta https://www.youtube.com/watch?v=anmL-syPyy4 Dupa ce exersezi de cateva ori, iti iese si cu ochii inchisi! Multa sanatate tie si copilei!

    • Intrați pe grupul FB Rear facing prelungit. Acolo puteți posta poze cu copilul in scoica și moderatorii vă vor spune cum corectați pozitia acestuia.
      Eu de acolo am aflat informațiile de baza despre RF.

  11. Scaunele rear-facing sunt mega scumpe. Eu am salariu de 1500 lei, nu mi-aș permite unul. Cele pe care le avem cu fata către direcția de mers își fac treaba. Din păcate soțul a avut accident cu copii in mașină, bine prinsi in scaune si nu au pățit nimic.

    • Scaunele Joie sunt cele mai accesibile, aprox 500 lei.
      Eu am Britax Two Way Elite, luat de pe un site din Finlanda, a costat cam 770 lei cu tot cu transport. E un scaun in care fi-mea sta de la un an si probabil ca va sta pana pe la 5.
      Da, Axkid sunt scumpe, dar sunt si variante mai ieftine si la fel de sigure.

      Referitor la scaunele front facing (FF) – si acestea pot fi scumpe, pot depasi lejer 1000-1500 lei. Dar, cateva lucruri sunt clare: un scaun RF este mult mai sigur decat un scaun FF (de 7 ori spun studiile) si un scaun FF este infinit mai sigur decat niciun scaun.

  12. Buna seara, stiti daca in Romania, scaunele auto pot fi asigurate in caz de accident/avarie cu autor necunoacut? De genul masina gasita lovita in parcare, copac cazut pe masina….

  13. Ce scaun folositi acum? Urmeaza sa trecem la front-facing si alegerea e scary, pana acum am eliminat scaunele fara protectie laterala si cele care nu se regleaza si pe latime, dar lista e inca mare 🙂

    • flacaul a trecut recent la FF si i-am luat tot un Axkid… Bigkid se cheama, e model nou pt copii mari, din acela care se prinde in isofix iar copilul sta in centura masinii
      fata are de mai mult timp scaun de acest tip, dar am uitat complet marca

  14. Eh, dacă copilul sta, poate…a mea voia sa sara din scoica. Făcea ce făcea și scotea o mana, un picior, ceva 🙂
    Pana pe la 2 ani m am luptat cu ea sa stea invers, adică sa nu ma vadă, apoi I am întors scaunul.

  15. Noi avem scaun auto Joie every stages, până la ce vârstă credeți că pot tine copilașul cu spatele la sensul de mers? Eu doresc sa o țin cat mai mult timp. Este posibil sa o țin mai mult decât este indicat, când va avea mai mult de 18 kg?

  16. Am fata de 7 ani, 21 kg, 122 cm care inca sta confortabil intr-un Axkid. Nu am avut vreun accident. Ma gandesc sa-i iau inaltator, nu stiu daca sa mai astept pana pe la un 24 kg si sa-i iasa capul din scaun un pic.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *