Copiii noștri cresc și învață într-un mediu nesănătos? Cum ne dăm seama? (p)

Mi-a atras atenția un studiu interesant, se numește Barometrul locuințelor sănătoase și a fost realizat în România anul acesta. El ne arată cât de mulți copii cresc în case cu umiditate crescută, cu prea puțină lumină naturală, în frig și zgomot. M-a îngrozit să citesc cât de mulți copii nu au condiții nici măcar minime pentru a crește sănătos, apoi mintea mea a început să lucreze ca să găsească soluții. Nu toți acești copii trăiesc în familii la limită, unii dintre ei sunt copiii noștri, pentru că de multe ori când alegem grădinița, școala sau casa, fie nu suntem atenți la unele aspecte, fie decidem că altele sunt mai importante.

Ignorăm lumina naturală și aerul proaspăt. Petrecem foarte mult timp în interior, iar studiile arată un procent îngrijorător de 90%. Acest video de doar trei minute sumarizează foarte bine locul în care ne aflăm.

Și m-am gândit să scriu despre asta, poate este ceva ce unii dintre noi pot face pentru a le oferi cât mai multor copii un mediu cât mai sănătos.

Cum stăm de fapt?

În România există acum aproximativ 3,1 milioane de copii cu vârsta sub 15 ani. Mai mult de o treime cresc în locuințe nesănătoase (media Uniunii Europene este de 33%), deci stăm mai rău, dar nu cu mult mai rău (asta e cam singura veste bună).

  • 420.000 de copii spun că locuiesc în case cu acoperișuri cu infiltrații, pereți umezi sau mucegai
  • Peste 340.000 de copii locuiesc în case în care le este frig
  • Peste 620.000 de copii spun că locuiesc în case prea zgomotoase
  • Peste 200.000 de copii afirmă că locuiesc în case fără suficientă lumină naturală.

Ce impact au asupra sănătății copiilor locuințele umede, întunecoase, friguroase și zgomotoase?

Același studiu spune că acești copii care trăiesc în case umede, întunecate, friguroase și zgomotoase sunt de patru ori mai predispuși la probleme de sănătate cum ar fi astm, probleme respiratorii, eczeme.

Mai mult, speranța lor de viață și calitatea vieții sunt afectate considerabil, impactul fiind echivalent cu o treime din impactul fumatului pasiv.

Situația în școli din România

În România, peste 2,5 milioane de elevi petrec anual aproximativ 168 de zile la școală și până la 70% din acest timp stau în clasă. Școlile nu sunt spațiile ideale, multe nu au căldură, nu au suficientă lumină și nu sunt corect aerisite. În fiecare an, afecțiunile cauzate de clădirile nesănătoase în care învață copiii determină în total peste 37.000 de zile de școală pierdute de copii.

Pe lângă faptul că umiditatea, întunericul și lipsa ventilației duc la numeroase boli, unele cronice, ele afectează și procesul de învățare.

Calitatea bună a aerului este strâns legată de performanțele școlare bune. O analiză pe mai multe studii a arătat că o calitate îmbunătățită a aerului ar putea spori performanțele elevilor cu până la 15%, având un efect pozitiv asupra vitezei de lucru, nivelului de atenție și asupra concentrării (studiul Fraunhofer-Institut für Bauphysik IBP, 2015. “Impact of the indoor environment on learning in schools in Europe” („Impactul mediului interior asupra procesului de învățare în școlile din Europa”).

Dar ce departe suntem noi de astfel de deziderate, când multe dintre grădinițe și școli nu au încă apă curentă și toaletă!

Ce putem face pentru a le oferi copiilor noștri un mediu sănătos?

M-am gândit mult la asta și mi-am făcut o listă cu lucruri concrete pe care le putem face pentru a le oferi copiilor un mediu sănătos, acasă și la grădiniță sau școală. Poate vă e de folos.

  • Ne putem asigura că acasă au destulă lumină naturală de care să se bucure. Să alegem pentru ei camera cu geam mare, pe care să nu-l acoperim cu perdele colorate sau colante, să nu punem ghivece sau alte obiecte pe pervaz
  • Să nu fumăm în prezența lor (știu familii în care se fumează în bucătărie, iar părinții zic că fumul nu ajunge la copii, dar toată casa lor miroase a fum, doar că ei nu-și dau seama)
  • Să aerisim des, inclusiv în sezonul rece. Mi-am făcut un obicei din a deschide geamul larg în toate dormitoarele în fiecare dimineață. Las geamurile deschise 5-10 minute dimineața și seara în fiecare zi
  • Nu ținem televizorul sau radioul deschis non-stop, creierul are nevoie de liniște măcar din când în când
  • Oferim copiilor condiții pentru a se odihni atât cât au nevoie. Nu-i ținem după noi la terasă până la 1 noaptea când ei au școală a doua zi de la 8
  • Avem senzori de umiditate în fiecare cameră, dacă ea crește, aerisim mai des
  • Nu mai uscăm rufe în casă. Ne-am luat uscător, i-am făcut loc în balcon și am rezolvat problema. Nu sunt teribil de scumpe și te scapă de problema rufelor întinse pe calorifere
  • Dacă observăm umezeală sau mucegai în casă sau la școală/grădiniță, facem tot ce e este nevoie pentru a repara imediat, chemăm meșteri, identificăm sursa de umezeală, montăm ventilator sau dezumidificator pentru a preveni alte episoade
  • Alegem, dacă putem, școala sau grădinița copiilor astfel încât ei să se bucure de aer curat, mult timp afară, multe ferestre cât mai mari, liniște
  • În cazul în care grădinița sau școala nu oferă mediul sănătos de care copilul are nevoie, putem contribui noi la amenajarea lui, în cooperare cu angajații și ceilalți părinți. Putem convinge educatoarele să aerisească mai des. Să dezlipească de pe geamuri afișele, să lase lumina să intre
  • Dacă știm familii care au nevoie de sprijinul nostru pentru a-și renova casa ori măcar camera copiilor, putem contribui cu bani sau materiale.

Efecte asupra economiei

Proiecțiile arată că dacă vom reuși, în următorii 40 de ani, să reducem expunerea la mucegai și umiditate în locuințe și îmbunătățirea ratelor de ventilație acasă și la școală, copiii noștri vor fi mai sănătoși, vor deveni adulți mai rezistenți la boli și mai productivi la locul de muncă, se pare că statul român ar fi mai bogat cu 6,1 miliarde de euro (economii în bugetul sănătății, pentru că nu vor mai fi cheltuilți la fel de mulți bani pentru vindecarea bolilor respiratorii sau cronice date de umezeală, frig și întuneric, plus că va crește profitul adus statului de angajați sănătoși).

Barometrul Locuințelor Sănătoase este un studiu realizat anual de către Grupul VELUX, aflat în 2019 la a 5-a ediție. Mai multe informații despre și din studiu găsiți aici.

Sursa foto: Arhiva VELUX

1 Comment

  • Elena spune:

    Ai foarte mare dreptate. La grădinița fiului meu exista o sala de clasa fara nicio fereastra😳. Nu mi-a venit sa cred cum niste cadre didactice voiau să țină copiii acolo de la 8 la 16…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *