Partea bună cu școala online e că…

Părțile proaste cu școala online le știm cu toții.

Că tre’ s-o facem noi cu copiii în lipsa fizică a profesorilor lor.

Că trebuie să tragem de copii să stea acolo “la școală”, deși sunt la doi pași de toate jucăriile lor.

Că au nevoie de pauze dese și lungi și alea patru ore de școală încep la 9 și se termină la 5 după-amiaza.

Că stau cu ochii în ecrane mult mai mult decât le face bine la vârsta lor.

Că pe lângă că predai matematică, engleză, istorie și muzică, în timpul ăsta mai și muncești ca să plătești rata, învârți în două oale, pui rufe la spălat, aspiri în bucătărie, și faci toate astea în timp ce te bucuri de șansa (de a demonstra cât de bună ești la toate) care ți s-a dat.

Că supraveghezi și verifici teme în timp ce eventual încă mai plătești afterschoolul la care copilul nu merg, dar nici nu vrei să-ți pierzi locul.

Că printezi și decupezi și salvezi rulouri de carton de la hârtia igienică, faci din reviste vechi personaje cu aracet și pânză, coși, origamezi și uneori ți se pare că ai putea să faci o afacere din asta (apoi te apuci să faci curat și-ți trece).

Că ai reînvățat operațiile cu fracții și cheia sol.

Că lor le lipsește interacțiunea cu colegii și cu dascălii.

Că ne certăm cu copiii, pentru că nu știm să le fim și profesori și directori de școală și consilieri psihologici, și prieteni, și părinți, iar ei nu știu cum să ne fie și copii, și elevi.

Că toți avem nervii praștie și ne prefacem că jonglăm cu toate de plăcere.

Pe astea le știm.

Dar sunt și bune. sigur că da! Sigur le-ați observat și voi pe alea bune.

Le enumăr, ca să nu le uit.

  1. Dormim ca porcii dimineața. La 9 încă rupem saltelele, abia după 9.30 ne mișcăm pijamalele boțite până în bucătărie.
  2. Facem școala în pijamale, nu ne mai stresăm care ce haine curate are, că e ziua cu sport sau nu e. Toate zilele sunt ideale pentru pijamale și invers.
  3. Vedem cât de faini și isteți sunt copiii noștri (de obicei îi auzeam pe profesori lăudându-i, acum îi vedem în acțiune)
  4. Putem lua câte pauze dorim (acesta e și un avantaj, și un dezavantaj)
  5. Mi-am demonstrat teoria cum că niciun copil nu are nevoie de prea mult timp să învețe să folosească tehnologia și internetul. În trei zile, ai mei, care nu au avut înainte acces la nimic, știau cum să caute pe internet, cum să printeze, să editeze un PDF, să scrie și sa salveze într-un word sau PPT. De altceva nu au nevoie la vârsta lor.

Și, ceeel mai important, numărul 5:

5. În pauzele dintre sesiunile de școală, nu au treabă cu mine. Atât de sătuli sunt de interacțiunile noastre legate de școală (care sunt 90% decente, dar na, tot școală e), când le dau pauză fug care încotro și se joacă unul cu altul sau fiecare în treaba lui și o oră încheiată.

Așa ceva nu s-a pomenit niciodată la noi acasă, așa că sigur o datorăm școlii online!
Mulțumesc pentru clipele libere!

PS: Țin să precizez că sunt bucuroasă că există școala online, eu n-aș avea curajul să duc copiii în colectivitate acum, iar ce oferă școala noastră este foarte bine organizat și util, copiii fac progrese, au acces mereu la învățători dacă nu le e clar ceva, primesc feedback pe teme, sunt încurajați și invitați la dialog, au multe momente de interacțiune cu toți colegii sau pe grupe mai mici. Cred că e una dintre cele mai bune variante posibile, nu e ca școala adevărată, dar pe termen scurt cred că își face treaba, și sunt recunoscătoare tuturor celor din echipa școlii, care au făcut eforturi mari să ofere platforma online elevilor.

Photo by Jessica Lewis on Unsplash

25 Comments

  • Pyro spune:

    Aceasta “scoala” online este o mizerie pentru parintii care si muncesc.
    In ce lume e posibil ca un copil de 5-6 ani sa participe nesupravegheat la activitatile respective, cand tu trebuie sa-ti faci munca ca sa nu ramai fara job?

    Chestia asta poate functioneaza atunci cand unul din parinti nu lucreaza, dar toti ceilalati cum fac?

    Nu trolez, chiar incerc sa-mi dau seama; ma gandesc cu groaza ca in toamna ar putea incepe pregatitoarea online.

    • Claudia spune:

      Același lucru ma sperie și pe mine. Tot clasa 0 începe în toamna și pana acum a fost cum a fost, dar chiar școală la început e greu sa faci asa.

    • Cami spune:

      Intr-adevar pentru copiii mici este greu, dar pentru cei mai mari este o varianta destul de buna. Baietelul meu este in clasa a 3-a si se descurca singur. Faptul ca este ocupat cu scoala ne lasa (cel putin prima parte a zilei) sa ne ocupam si noi de serviciu.

      Pentru copiii mici intr-adevar greu si cred ca, in cea mai mare parte, inutil 🙁

    • Madalina spune:

      Nici pentru cei mari nu functioneaza. La noi, scoala “online” e de fapt un sir nesfarsit de mailuri, copilul n-a avut contact cu invatatoarea nici macar un minut.
      Are nevoie de mine pentru teme, iar eu sunt singura cu el, cu job full time, de acasa. Cum zicea cineva, asta e, noi sa fim sanatosi. Recupereaza el candva, cumva.
      Sa nu-mi fac treaba si sa fac teme inseamna sa ramanem fara singura sursa de venit. Complet exclus.

    • Ana spune:

      De acord! Si eu sunt singura cu 2 copii mici si cu job full time, la care muncesc din greu de teama sa nu raman fara el. Fiecare zi e un chin. Sunt ingrozita de ideea ca in toamna va incepe pregatitoarea online.

  • Ioana spune:

    O doza de optimism binevenita! Te imbratisez!

  • Alina spune:

    Si eu sunt multumita cu scoala online. Copilul e mult mai relaxat, el si-ar dori sa fie tot anul viitor asa :)) Daca ar gasi si o platforma care sa functioneze perfect, ar fi si mai bine

    • Ana spune:

      La noi școala online înseamnă: doamna le încarcă schema lecției și temele pe platformă,în flux, neatribuite. Toată lumea încarcă temele în flux, e debandadă totală. Nu au intrat online cu doamna niciun minut pentru a discuta,clarifica temele etc. Feedback nu am primit niciodată deși știu că am încărcat teme cu greșeli uneori. Clasa a3a,doamna de 35ani,București.
      Sunt doamne aproape de varsta de pensionare care fac minuni online,ore interactive și interesante,cinste lor!
      Ne descurcăm cum putem,nervi și plânsete,frustrare. Am inceput să nici nu mai facem toate temele pt că le dă foarte multe,ar trebui să stea copilul 5-6 ore să facă numai teme. Ori asta nu e posibil cu un frate de 2,8ani care are si el dreptul la viață 🙂🙈 Am intrat în modul relax,ieșim mai mult afară acum ca se poate, repetent nu rămâne 🙄

  • deea spune:

    Eu nu înțeleg treaba cu părinții care au devenit profesori, adică nu imi dau seama dacă școala noastră e altfel sau copilul ( ce e drept, e clasa a patra). La noi copilul cel mare, singurul școlar din casa, înțelege cam tot in timpul orelor online ( fără a fi premianta clasei sau ceva), au și un fel de ore gen afterschool unde fac o parte din teme cu învățătoarea. Mai are dificultăți la teme, unele le explicam noi, pentru altele apelează la învățător/profesor. Dar nu am treaba cu copilul in cele 5 ore de școala, rar are nevoie de ajutor la temele făcute după-amiaza. Greu este însă cu preșcolarii, la grădinița nu se face nimic online – sunt părinți care oricum nu sint de acord, copiii sub 5 ani sunt prea mici pentru a sta focusati acolo, pe ecran. Se vede deja lipsa totala de socializare și de activități in colectivitate.
    Dau dreptate însă celor ce su scris mai sus: e o porcărie teribila ca au avut drept la concediu cu 75% doar părinții care nu pot lucra de acasa. Copiii mici, sub 7 ani mai ales, au nevoie de mult mai multe decât un adult in casa, eventual prins in diverse activități ce nu implica copilul. Inclusiv profesorii trec prin asta, copilul meu a avut niște ore anulate fiindcă fetita f mică a unei profesoare are niște tantrumuri groaznice la ora la care trebuie sa predea mama ei. E foarte greu pentru părinți sa gestioneze tot.

  • Geo spune:

    Scoala online este comoda si e mai buna decat nimic in conditiile curente. Avantajul major e ca tu ca parinte stai linistit cu copilul lg tine.

    La momentul acestui articol totusi, multe tari europene deja redeschid sau au redeschis scolile. Se pare ca de fapt, nu e in interesul copiilor acest online schooling, la care f multi nu participa din diverse motive. In conditiile in care majoritati decid sa se reintoarca la scoala, care e impactul neparticiparii tale, cel care zici ca dom’le, inca nu e safe? Stiu ca e oarecum in afara articolului, dar si articolul e cumva tardiv fata de contextul european (nu si cel din Romania insa).

    Oricum cred ca merita o discutie / analiza pt ca septembrie nu e atat de departe, iar contextul nu se va schimba semnificativ pana atunci, as zice. Copiii nostri vor fi nevoiti sa reinceapa scoala intr-un fel sau altul si vor resimti impactul masurilor de siguranta adoptate. L au resimtit si pe cel al lockdown ului, direct proportional cu gradul de stres al familiei.

    Cred ca trebuie sa scoatem usurel capul din nisip, chiar daca nu e sigur acolo afara si nici asa de confortabil, e o chestiune de timp daca ne infruntam temerile acum sau mai tarziu (eu sunt in acel punct de a lua o decizie, stiu care e directia, desi imi da o stare de agitatie numai gandul…).

    • deea spune:

      Cumva s-au deschis și la noi, copiii de clasa a opta și a doisprezecea pot merge la școala timp de doua săptămâni, după care examenul se va da cu prezenta in clasa. Numai pentru acești ani au fost zeci de idei, pregătiri și răzgândiri, proteste și revolte. Încă nu au totul pus la punct pentru zilele de examen. Eu zic deci ca primul pas se face acum, e o proba ok, o încercare. Vedem cum vom sta cu cazurile la distanță de aceasta perioada, vedem feedback de la copii, supraveghetori, cadrele medicale prezente in scoli. Mie o problema mi se pare ca masca faciala este obligatorie in clase- sunt medic, port masca de zeci de ani in diverse situații și cu siguranța sunt pentru purtarea măștii in situația actuala, purtată corect nu “la mișto” pe jumătate de gura. Totuși, in clase, la anumite grupe de vârsta, in condiții de examen, de concentrare, de auzit corect indicații și răspunsuri, de citit pe buze, mi se pare cumva discutabila eficienta ei. In unele tari care au deschis școlile, masca nu este deloc obligatorie, in altele e chiar nerecomandata pentru cei de ciclu primar ( nici nu vorbim de preșcolari). Masca purtată aiurea, scoasă și pusă la loc de zeci de ori, poate deveni un real pericol, deși îți da falsa impresie de siguranța. Distanțarea de 2 m , in orice moment al zilei, este cheia succesului, iar aici intervine de fapt marea problema a școlilor noastre: ce faci cu clasele de 40 de copii? Fiindcă la stat, in școlile bune, atâția sunt in clase. Eu nu cunosc clasa de la școala de stat cu mai puțin de 30 elevi, deși legea zice clar “maxim 25”. Problema e ca la noi nu se poate fiindcă ani întregi a fost încălcată legea, ani întregi părinții și-au făcut buletine pe alte adrese pentru a intra la școala dorita și acum se va plăti prețul. Am prieteni care au înghesuit copilul cu orice preț la câte o “ doamna buna”, sunt peste 40 in clasa ( stiu 3 clase de acest gen, scoli diferite), acum nu se face nimic online fiindcă “doamnele bune” nu au chef de din astea ( oricum cu 40 de copii e imposibil) iar întoarcea la școala e o mare incertitudine. E de menționat ca in toate țările in care s-a început activitatea, prezenta la școala este opțională, totul e pe baza de voluntariat. Practic, se experimentează. Nici profesorii cu boli cronice sau in vârsta nu sunt obligați sa vina, nici părinții nu trebuie sa își trimită copiii. Sunt însă de acord ca ceva ar fi trebuit sa înceapă și la noi înainte de Septembrie, eventual in privat ( multe instituții își asuma regulamente din cele mai stricte), sunt sigura ca altfel in toamna nu va începe nimic, nicăieri. Mâna sus cine are copil care nu strănută deloc in sezonul toamna-iarna. Va fi haos, fără niște reguli bine puse la punct toți copiii vor pica triajul epidemiologic și vor fi trimiși acasa, mai ales in sezonul gripal.

  • MD spune:

    Eu am o pustoaica de clasa pregatitoare. Invatatoarea este unde in jur de 40. Scoala publica, zona Bucurestiului. 1 minut nu am avut de scoala online; nici macar 1 minut pana azi! Parintii primesc temele si le fac cu copii acasa. Deci home schooling nu soala online. Cand trebuie sa explici copilului ce trebuie sa faca si cum, cand muncesti – si la job si acasa, ca deh -, cand casa trebuie intretinuta si mancarea pusa pe masa, aceasta ‘scoala online’ e cireasa de pe o prajitura al naibii de amara. Prea putine chestii bune pot sa scot din ea. Dar, vorba cuiva ce a comentat mai sus, nu or ramane repetenti! Sper doar ca din septembrie sa ne revenim …

  • anonim spune:

    Legat de subiectul cu 75% as fi fost perfect de acord, eu sunt in home office de 9 saptamani cu un copil sub 3 ani, sotul meu pleaca dimineta la birou si vinea seara (avand multe intalniri nu s-a pretat pe home office), de la birou mi-au spus ca nu pot sta in 75%.
    Adevarul e ca nici home office cum trebuie nu am facut nici cu copilul nu am petrecut timp de calitate, in cele mai multe zile sta pe telefon sau tableta pt ca eu ba am sedinte online, ba am chestii de rezolvat.Si mai exista pe langa toate cele si presiunea ca trebuie sa ma intorc la birou sau voi fi nemotivata.

  • Ivona spune:

    Ioana, fara legatura cu subiectul, as vrea sa stiu la ce scoala sunt copiii tai. Caut si eu o scoala buna pentru copii, in zona de nord, de stat sau privata dar nu exagerat de scumpa. Multumesc frumos!

  • Geo spune:

    @Deea: nu stiu daca “voluntariat” e cuvantul potrivit in momentul in care guvernul da acceptul pt inceperea progresiva a scolii Pe categorii de varsta si rata de participare este de peste 50% cel putin. E adevarat ca ai optiunea sa nu iti trimiti copilul. Tocmai fiindca este si un experiment, perfect de acord. Problema e ca in acest caz, copilul tau nu mai beneficiaza nici de online, deci ramane “in aer” sau pt cei mai ambitiosi dintre noi, cu pregatirea necesara si timpul disponibil, sa fie home schooled. Imi inchipui ca sunt f putini capabili sa asigure asta.
    Din punct de vedere risc, lucrurile nu sunt clare. Dar nu vor fi nici in septembrie, iar sezonul rece nu va face decat sa complice lucrurile. Si atunci ce facem?
    Nu comentez la masurile de luat in clase pt ca sunt diverse modele care pot fi aplicate, in diferite forme. In Uk, de ex, se discuta de bubbles cu max 15 copii, apropo de nr de elevi in clasa. Nu se pune pb de masti pt profesori si sincer, in relatia cu cei mici, cred ca ar fi f nepractic, tocmai din motivele enuntate de tine. Distantarea sociala e cu siguranta cea mai wficienta, dar greu de mentinut cand vorbim de copii mici. Exista si masuri de igiena mai stricte, concentrarea lectiilor in aer liber in masura posibilitatilor etc. Deci da, e un experiment cu un anumit nivel de risc. Pe care cam trebuie sa ni l asumam (cu exceptia categoriilor care se stiu deja vulnerabile)…

    • deea spune:

      Sa înțeleg ca in țările ce au redeschis școlile, copiii nu mai au opțiunea de a face și online? Înțelesesem ca in Franța se poate. Copiii ce au boli cronice și fac parte din categoriile de risc chiar au recomandarea sa rămână acasa și sa urmeze cursurile online. De asemeni, mulți copii locuiesc cu persoane din categoriile de risc, de multe ori părinții fiind în aceasta categorie. Nimeni nu prea vrea sa își asume răspunderea ca copilul sa își omoare unul dintre părinți ( sau ambii). Pana nu va exista un vaccin și nu se vor sti mai multe despre boala, cred ca prezenta fizica in scoli va rămâne opțională. Chiar și la noi se discuta despre alternarea prezentei fizice cu cea online, clasele de 30-40 ar fi împărțite in mai multe grupe care vin alternativ la școala – restul colegilor făcând online de acasa. Probabil , dacă nu intervine un miracol, aceasta va fi soluția in toamna. Iar cu grădinițele, nimeni nu știe exact, grupa mare e obligatorie dar posibil sa schimbe legea, e dificil de gestionat ( tot grupe cu mulți copii in spații mici, curți mici sau inexistente etc).

  • alexandra spune:

    ma intreb daca scoala online la scolile private trebuie platita integral in aceste vremuri. De fapt, banuiesc ca nu trebuie platita deloc. Nu cred ca scoala poate fi mutata online, la fel gradinita si sa mai si platesti institutiile private pt. ca faci homeshooling in aceste vremuri, asta ar fi chiar ceva. Ai mei sunt prescolari si incet se redeschid gradinitele dar daca se inrautatesc lucrurile, nu ezitam sa piarda 1-2 ani de scoala.

    • deea spune:

      Da, instituțiile de învățământ au taxa școlară prevăzută pentru 12 luni, indiferent de condiții. Nu se plătește masa și activitățile optionale. Cadrele didactice sunt in continuare angajate, primesc salariu, exista secretariat și paza, se plătesc facturi. Unele instituții ( mai ales Grădinițe) au suspectat activitatea și au trimis in șomaj tehnic angajații, automat taxa a devenit mai mică ( însă nu inexistenta).

    • deea spune:

      Specific însă ca nu fac homeschooling, nu in sensul in care înțeleg eu acest lucru. Copilul înțelege ff multe și f bine online, are progrese și ii place acest stil de a invata- chiar dacă ii lipsesc enorm colegii și socializarea. Învățătorii și profesorii chiar își dau interesul și își fac treaba bine, nu văd de ce nu as plăti acest lucru.

  • Andreea spune:

    Gemenii mei inca nu merg la scoala, deci noi am avut doar gradinita “online” (cam mult spus, ca nu au intrat online deloc, doar au mai primit teme si activitati pe whatsapp). Partile bune a fost ca ei s-au distrat, s-au relaxat, s-au jucat in curte, s-au imprietenit cu fetita vecinilor. Am sarit in trambulina in timpul zilei, am petrecut cu totii mai mult timp impreuna. Partile proaste: oboseala maxima a parintilor (am muncit de acasa amandoi) si timp liber al nostru aproape zero. Cat despre trezit mai deveme – de unde?? Ne trezeam mai devreme ca de obicei sa apucam sa muncim in liniste pana se trezeau copiii.

  • Felicita spune:

    Sunt în acel concediu de 75% cu pitica mea de clasa pregătitoare. Nu îmi pot imagina cum se descurcă părinții care lucrează de acasă și au copiii mici, cu școală on-line, gătit, atenție, curat in casă, spălat… Este un stres teribil pe lângă această școală on-line. Este haos, gălăgie, fiică-mea îmi spune că nu îi place deloc să interacționeze așa cu colegii cu invatatoarea. Sinceră să fiu, nici eu nu agreez acest mod de a preda, deși doamna se străduiește. Pitica are nevoie de asistență, nu se descurcă singură pe zoom dacă pică rețeaua, dacă este nevoie de reconectare. Trebuie făcute temele trimise pe classroom, unde iar nu se descurcă fără ajutorul unui adult, apoi încărcate acolo. Copiii au nevoie de socializare fizică, nu prin intermediul unui ecran. Sunt extrem de multe minusuri, eu nu găsesc nici un plus.

    Nu are legătură directă cu articolul dar dacă se va începe școala în septembrie pe grupe de copii, începând la ore diferite, cine îi duce/aduce de la școală, părinții fiind la serviciu? Ce facem din 15 iunie, dacă nu avem bunici la care să îi trimitem? Sunt 3 luni de vacanță, totuși. Nici un plan pentru deschiderea afterschool-urilor private…

  • deea spune:

    Problema mare la autorități e ca nu își asuma deschiderea colectivităților. Neoficial, colectivități deja exista. De când cu măsurile de relaxare, aud in jurul meu mulți părinți care fac mici petreceri acasa, cu colegii de clasa ai copilului, copiii se vizitează la greu și chiar se fac din nou petreceri in pijamale, poate și pentru a da “o pauza” familiilor care au stat non-stop cu copiii acasa. Oamenii se vor organiza și așa, neoficial. Pe o parte, copiilor totuși le lipsește mult interacțiunea și socializarea cu prieteni, colegi, trei luni e deja enorm sa stai departe de orice suflet de vârsta ta. In schimb, exista riscuri mari in aceste interacțiuni. Mai ok par cele in cadrul instituțiilor ce își iau, oficial, toate măsurile. Dar aici intervin atâtea : pot copiii sa urmeze program prelungit, astfel încât părinții sa meargă la serviciu? Sau vor sta 3/4 ore, eventual la ore imposibile, la care nimeni sa nu ii poate duce/aduce?
    Alta problema cumva mi se pare aceea ca multe persoane publice, influente, mulți bloggeri, au programe flexibile de lucru și cu totul alte posibilități fata de omul de rând. Nu am văzut pe niciun blog sau pagina a persoanelor implicate in tot ce implica parenting, strigăte insistente legate de soarta și viitorul copiilor și al părinților. Autoritățile nu zic încă nimic, se vorbește despre hoteluri, plaje, frizerii…școlile am înțeles ca pana in semptebrie nu, dar de acolo? Mai sunt totuși trei luni, nu ani. Se construiesc scoli noi? Se fac toalete decente in toate școlile din țara, apa calda și săpun incluse? Concret, se pregătește ceva pt la toamna?

    • Felicita spune:

      Pe mine mă amuză (de fapt e un fel de râsu’-plânsu’) faptul că autoritățile vor să asigure tot ce este necesar pentru copiii din clasele a 8-a și a 12-a: măști, dezinfectanți, distanțare, pentru cele două săptămâni de pregătire și pentru examene. Oare nu observă nimeni că se adună grupuri de 10-15 adolescenți? Că se îmbrățișează pe stradă și că puțin le pasă de acest tip de măsuri? Probabil că nici autorităților nu le mai pasă, suntem pe cont propriu.☹️

      Eu încă sper că cei de la guvernare vor gândi o soluție pentru copiii mici și părinții lor. Deja sunt de 3 luni acasă în cei 75%. Dacă voi mai sta (de nevoie, bineînțeles), voi rămâne fără serviciu. Ce angajator își permite să țină angajații in concediu? Există termene limită, predări etc, etc etc.

    • deea spune:

      Înțeleg ca exista mari șanse ca creșele, grădinițele și școlile de vara sa se deschidă de pe 15 Iunie, pentru programul de vara. Evident, cu multe reguli, rămâne de văzut câte pot aplica concret acele reguli și mai ales, la ce preț. Pentru unii părinți cu siguranța e mai rentabil cu 75%.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *