Un instrument bun pentru a ne ghida adolescenții online (p)

Doar câteva dintre lucrurile pe care le credeam urâte, greșite la corpul meu în adolescență, când toate trăiam într-o lume cu #FrumuseteFaraFiltre (căci pe vremea aceea ne comparam doar cu colegele de liceu, nu cu tot mapamondul conectat la internet):

  • celulita de pe picioare (nu aveam, dar mi se părea că am, oho, câte burse am dat pe tot felul de creme și aparate de masaj)
  • picioarele strâmbe (erau și sunt și acum, but who cares?)
  • tenul cu probleme (sursă de anxietate, rușine și depresie de la 12 ani până târziu în viață)
  • statura mică (am fost multă vreme cea mai scundă din clasă, acum încerc să înțeleg de ce era asta o problemă atunci)

Și atunci nu era Instagram! Ne comparam cu vedetele din Bravo, cu fetele din clipurile de pe MTV și unele cu altele, câteva zeci de fete din orașul mic de provincie în care am crescut.

Tinerele de azi se compară nu doar cu milioane de femei care postează online, ci cu versiunea lor îmbunătățită de filtre și editare Photoshop. Nici nu mă mir că atât de multe fete au o părere proastă despre corpul lor (conform studiului Dove, 6 din 10 fete din România nu au o încredere de sine ridicată și tot 6 din 10 sunt atât de îngrijorate de felul în care arată încât aleg să nu participe la activități de viață obișnuite – sport, școală, petreceri). Pentru atât de multe fete, dar și pentru mulți băieți, trupul lor e sursă de nesiguranță, în loc să fie sursă de putere. Oricum e greu să fii adolescent, pentru că ești șantier în lucru pe multe planuri, să mai adaugi și sursa asta de stres poate fi copleșitor. Apar probleme la școală, singurătate, depresie, sănătatea e și ea afectată. În unele cazuri, efectele pot fi chiar dramatice…

E important să ne gândim la asta când ne uităm la copiii noștri mari. Să fim atenți la ce se expun, la ce urmăresc pe internet, la ce știu despre sine și despre lumea online. E important să le oferim informații, exemple, dar și mai important e ca ei să știe că suntem acolo pentru ei așa cum au nevoie.

Să cerem sprijin la rândul nostru, să invităm specialiști să ne fie alături și nouă, și lor.

Cu acest scop, Dove a început în ianuarie 2020 să ofere ateliere și resurse online în școli pe tema încrederii de sine. Mai bine de 1500 de adolescenți din România au aflat cum să își îmbunătățească respectul de sine prin intermediul programului-pilot. Vestea bună de azi e că programul „Dove – Ai încredere în tine” continuă și anul viitor în școlile din România, din septembrie se implică deja și Ministerul Educației pentru ca informațiile oferite profesorilor, adolescenților și părinților să ajungă în cât mai multe clase de gimnaziu din toată țara. Programului i s-au alăturat și ONG-urile World Vision și Wellbeing, ai căror specialiști oferă ateliere despre încrederea în sine, standardele de frumusețe din social media și despre cum tinerii pot face față mai bine bullying-ului. Programul include și foarte multe resurse online gratuite în cadrul ghidului despre Încrederea în sine și Social Media, accesibil gratuit aici.

Iată cum arată, de exemplu, o lecție pentru categoria de vârstă 11-14 ani:

Ghid Dove „Am încredere în mine” pentru 11-14 ani

Scopul principal al campaniei este ca un număr cât mai mare de adolescenți să devină conștienți de impactului negativ pe care-l are presiunea exercitată de rețelele de socializare asupra stimei lor de sine.

Dacă ești tânăr, descarcă ghidul de mai sus și citește-l. Trimite-l și altor prieteni sau colegi care au nevoie de el.

Dacă ești părinte, fă la fel, vei primi idei creative despre cum să vorbești cu copilul tău mare despre acest subiect sensibil. Trimite ghidul și altor părinți. Trimite acest articol sau ghidul dirigintelui copilului tău, cu invitația de a implementa la clasă acest ghid.

Dacă ești profesor și vrei să aduci la clasa ta programul Dove – Ai încredere în tine, scrie un email la contact@aiincredereintine.ro, pentru a afla care sunt pașii necesari implementării programului.

Dacă ești părinte, profesor sau tânăr, poate te ajută să știi că parte din profitul obținut din vânzarea tuturor produselor Dove merge către finanțarea acestei campanii. Șamponul și balsamul sunt preferatele mele, alături de crema hidratantă pentru corp.

Mai mult, Dove a lansat recent o gamă de produse cu design special pentru această campanie, sunt foarte frumoase.

Iată linkuri utile, în caz că doriți să aflați mai multe pe această temă:

Copiii voștri au beneficiat la școală de acest program? Dacă nu, v-ați dori? Vi se pare util?

2 Comments

  1. Olimpia

    Buna, Ioana draga, multumesc ca impartasesti cu noi aceasta campanie, e de apreciat ce fac cei de la Dove. Preferatul meu e gelul de dus pentru copiii. Link-ul de unde se poate descarca ghidul nu functioneaza, sau nu am reusit eu sa intru. Mi-as fi dorit sa-l citesc.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *