Cum ne transformăm copiii din consumatori în creatori de conținut digital? (P)

Copiii mei cresc. Am înțeles acum niște ani că nu e realist să sper că o să-i pot ține departe de tehnologie la nesfârșit. Mi-ar fi plăcut să-i cresc în pădure, ca pe Mowgli, dar e imposibil să faci asta la oraș (dar am încercat, ohooo, cât am încercat!).

Am reușit să-i țin departe de ecrane în primii ani din viața lor, am vrut să-i las să descopere viața prin propriile simțuri și prin noi, mama și tata, să învețe să se bucure întâi de prieteni, de familie, de natură, de animale, de mirosuri, apusuri, fructe, crengi și bălți, și abia după ce toate astea au fost bine integrate în viața lor, i-am lăsat la televizor. Întâi o jumătate de oră în weekend, după ce a făcut cel mic patru ani. Apoi o oră pe zi de weekend, când au trecut amândoi de șase ani.

Tabletă nu avem. Telefoane nu au, iar eu încerc cât stau cu ei să mă prefac că uit că am unul.

Dar au venit pandemia și școala online, iar copiii mei care pot face un regat din bețe și frunze au ajuns să stea la ecran și șase ore pe zi. Mi-am dat seama repede că trebuie să fiu flexibilă, ca să nu-mi stric mințile și relația cu ei.

Am început să citesc iar despre tehnologie și impactul ei asupra sănătății mintale și emoționale a copiilor.

Am făcut program astfel încât să avem zilnic program și afară.

Să ne vedem cu prietenii și familia, cu măști, oricum, dar să ne vedem.

Am instalat programe de control parental și le-am explicat de ce și cum funcționează ele.

Am povestit cu ei despre conținut potrivit și nepotrivit, despre ce pot și ce nu pot publica pe internet.

Au 9 ani și jumătate, respectiv 7 ani. Nu au conturi pe rețele sociale și nici nu vor avea curând. Nu se joacă niciun fel de joc video. Folosesc internetul pentru școală, se documentează pentru teme, caută diverse pentru lista de cadouri de Crăciun, iar Ivan a învățat să programeze. A găsit tutoriale de Scratch, fac și la școală oricum, a făcut și câteva sesiuni de Python, să leșine proful lui de ITC când i-a arătat ce face.

El e pasionat. A învățat singur cum să-și faca un blog pe wordpress, citește despre aplicații, umblă în codul sursă al site-urilor. Face prezentări pentru colegi, ne scrie emailuri și ne invită în meet-uri.

Îl las mai mult decât e școala online, pentru că văd că folosește laptopul ca să înțeleagă și să învețe. Sofia nu e interesată de ecrane, termină școala, închide laptopul și se joacă în camera ei. Temperamente diferite…

Din tot ce am citit pe această temă, pot sintetiza așa:

Efecte negative ale tehnologiei utilizate în exces:

  • Riscul de obezitate
  • Scăderea puterii de concentrare
  • Creșterea riscului de depresie și anxietate
  • Tendință de izolare
  • Probleme cu ochii și cu postura
  • Lipsa somnului de calitate
  • Performanță școlară scăzută (sursa)

Dar sunt și efecte pozitive, și mă consolez cu ele:

  • Tehnologia oferă noi moduri de exprimare a sinelui și a creativității
  • Tehnologia oferă copiilor putere și control
  • Sporește autonomia copiilor
  • Le oferă socializare indiferent de distanță
  • Tehonologia ajută copii să identifice mai rapid probleme și soluții pentru ele
  • Poate inspira copiii să învețe ce îi pasionează și
  • Să își pornească propria afacere
  • Se pot pregăti pentru un job tehnic care acum probabil nici nu există (sursa)

Copiii mai mari, peste 9, 10 ani, se pot bucura, în opinia mea, mai bine de beneficiile tehnologiei, pentru că înțeleg mai bine riscurile ei și pot profita la maximum de avantajele pe care le aduce. Dacă sunt pasionați de acest subiect, pot învăța să programeze și să creeze conținut unic pe Internet, iar asta îi poate ajuta să se cunoască, să se exprime, să fie în contact cu cei cu aceeași pasiune, se pot pregăti pentru o meserie în acest domeniu și se pot super distra făcând toate astea! Pot câștiga și premii! (vezi mai jos)

Acestea fiind spuse, aș vrea să-i invit pe copiii voștri cu vârste între 10 și 14 ani la ediția din acest an a SuperCoders. Se împlinesc anul acesta 8 ani de când SuperCoders sprijină copiii pasionați de programare, oferindu-le cursuri avansate și premii! Acest eveniment, care are loc integral online, este proiectul de referință Orange pentru sprijinirea educației digitale.

SuperCoders are trei etape anul acesta, toate sunt gratuite! Înscrierile se pot face aici: https://oran.ge/SuperCoders8

1. Caravana SuperCoders (care ține până pe 11 noiembrie inclusiv)

Caravana constă într-o serie de ateliere online gratuite despre diverse abilități digitale, de la graphic design, până la game streaming și coding în Scratch. Mai exact, copiii pot participa la o serie de patru ateliere online de specialitate susținute de cunoscuți ai mediului online (Creative Monkeyz, Edi Brandabura, Sebastian Dobrincu

2. Concurs Național (înscrierile au loc între 11 și 18 noiembrie)

Copiii sunt provocați să dezvolte o animație proprie pe platforma online Scratch pornind de la un început de poveste a personajului Coder, pe care cei mici trebuie să o construiască și să-i găsească un final. 

Pe 9 decembrie, juriul anunță câștigătorii.

Premiile acestui concurs sunt: Locul 1 – un laptop Huawei Matebook D15 2021 I3 și un router AX32X, două locuri 2 – O tabletă M10 HD 2nd GEN, trei locuri 3 – un set de căști Samsung Galaxy Buds.

În plus, primii 50 de copii vor intra în etapa următoare.

3. Academia SuperCoders

Cei 50 de câștigători ai Concursului național vor intra într-un modul avansat de programare care durează 12 săptămâni și care are loc exclusiv online în perioada ianuarie – aprilie 2022. Îndrumați de trainerii Simplon România, copiii vor învăța limbajul de programare JavaScript, structuri de programe, bucle, variabile, testarea și corectarea erorilor cu ajutorul activităților și proiectelor interactive.

Înscrierile se fac aici, fie la ateliere, fie la concurs.

M-aș bucura să vă fie de folos această informație, iar dacă aveți prieteni cu copii de vârsta potrivită, le puteți da de știre!

4 Comments

  1. Cantemir Ana Maria

    Buna,baiatul meu are 8 ani este pasionat de jocuri si doreste sa faca si postari pe yutube,dar nu are deloc experienta,la ce cursuri l-as putea da? Cele mentionate mai sus mi se par prea avansate, sau mai este pasionat de curse de masini,drafturi multumesc frumos!

    • Andreea_A

      La 8 ani a inceput si cel mare al meu, acum are 11. A facut un an programare online la Logicschool, este un fel de Scratch. I-a placut dar nu foarte mult, in cel de-al doilea an nu a mai dorit la ei.

      In al doilea an a facut tot online la Algorithmics School Iasi (au si in Bucuresti, e si online),este tot un derivat din Scratch. Acum, in al doilea an face Phython (dar aici trebuie niste cunostinte mai avanste de matematica ce se predau chiar mai tarziu de clasa a 5 a dar i se pot explica pe scurt cand e cazul) si a ales si programare in Roblox.

  2. Alina

    Ce tare! Pustiul nostru (6 ani jumatate) a inceput de 2 luni cursuri de programare la Logiscool, in Bucuresti. E super excited ca invata despre coding si cum sa creeze jocuri (la acest stadiu si nivel de varsta asta invata). Sunt curioasa tare cum se dezvolta pe mai departe, caci e un copil curios sa afle CUM se intampla lucrurile in general. 🙂

  3. Am incercat si eu sa creez continut, mai mult am esuat. Din toata experienta am invatat ca e mai bine sa fii de partea cealalta a baricadei – creator, nu consumator. In ceea ce priveste copiii, trebuie sa le oferim cat mai multe posibilitati de exprimare si ei pot alege ce li se potriveste. Am 3 baieti, fiecare cu pasiuni destul de diferite, frumoase, pentru varstele lor. Imi plac mult ideile exprimate aici, cred ca am invatat ceva nou azi si voi cauta ce ateliere exista la noi, cand vor face varsta potrivita.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.