Scaunul nostru auto pentru copil, plasat cu spatele la direcția de mers

A trecut aproape o jumătate de an de când Ivan călătorește într-un scaun de mașină creat pentru rear-facing prelungit, adică astfel construit încât să permită plasarea în siguranță a copilului cu spatele la sensul de mers până la vârsta de 4-6 ani.

12226956_971175372942881_1528441531541536344_n

Pentru aceia dintre voi care acum aud această idee trăsnită, vă povestesc pe scurt motivele pentru care poziția în scaun cu spatele la sensul de mers e cea mai sigură în caz de accident (pe larg am scris despre acest subiect aici).

Conform testelor de impact, copilul aflat în scaun cu spatele la sensul de mers este de cinci ori mai în siguranță det în poziția cu fața la mers, până la vârsta de 6-8 ani (25kg). În țările nordice, unde se practică rear-facingul, numărul copiilor răniți în accidente de mașină este mult mai mic decît cel din UK, unde părinții întorc scaunul copilului în jurul vîrstei de un an. Aici am citit că în Suedia, de exemplu, din 2006 până în 2007 nu a murit nici un copil sub 6 ani în accident rutier. Pentru comparație, la noi moare o familie întreagă pe zi într-un accident rutier, pentru că noi avem mulți „ași” care nu poartă centuri, nu-și asigură copiii, conduc ca-n junglă. Cum spuneam, selecție naturală. Mai mulți suedezi, mai puțini români. O veste bună, nu? Majoritatea copiilor din Suedia (70%) stau în scaune cu spatele la direcția de mers până la 5-6 ani.

Iată și un crash test care compară impactul unui accident frontal în caz de rearfacing și front facing, în aceeași mașină, același impact. Priviți ce se întâmplă cu cele două manechine:

Asociația Americană de Pediatrie recomandă încă din 2011 instalarea scaunelor cu spatele la direcția de mers cel puțin pînă la doi ani, ideal pînă la patru (sursa), după ce studiile le-au arătat cum copiii sub doi ani au șanse cu 75% mai mari de a scăpa fără răni grave din accidente de mașină dacă sunt transportați în scaune adecvate, instalate cu spatele la direcția de mers. În țările scandinave este obligatoriu prin lege ca cei mici să stea pînă la doi ani în scaune cu spatele de direcția de mers.

Aveți mai jos un clip care explică de ce această poziție e mai sigură.

Mai mult, coastele copiilor mici sunt moi. Presiunea pe care exercită centurile când inerția împinge corpul în față va îndoi coastele, care vor împinge la rândul lor organele interne (inimă, splină, ficat), iar asta poate duce la hemoragie și afectarea gravă a acestora., în cazul unui impact.

Dacă cel mic e pus în scaun cu spatele, în cazul unui impact frontal, forța impactului e distribuită pe tot spatele copilului, care e împins înapoi în scaun. Și organele interne, dar și coloana, gâtul și capul sunt astfel protejate.

Ca idee, atunci când cel mic stă cu fața, la impact frontal, gâtul este supus unei forțe echivalente cu 300 de kg, iar dacă stă cu spatele, forța echivalentă este de 50 de kg.

Câtă vreme scaunul este potrivit înălțimii și greutății copilului, este mai protejat de răni și de deces dacă este instalat în scaun cu spatele la direcția de mers. Testele arată asta, statistica arată asta. Nu există nici un dubiu asupra acestui fapt.

De ce sunt atunci declarate sigure scaunele care trec testele de impact? Pentru că testele cu pricina nu măsoară tot ce este important. Ce măsoară aceste texte este dacă scaunul se deplasează la impact și dacă cel mic, instalat corect în scaun, dă cu capul de o bară aflată la 55 de cm în fața scaunului copilului. Aceste teste nu măsoară efectele asupra coloanei vertebrale sau asupra organelor interne.

Am aflat despre cele de mai sus la doi ani după ce am întors-o pe Sofia cu fața. Pentru cel de al doilea copil, am ales în cunoștință de cauză un scaun rear-facing și vă povestesc despre el pentru a vă încuraja să căutați soluții similare, pentru a vă transporta copiii în siguranță în mașina. Noi am ales pentru Ivan un scaun Duofix de la Axkid, care este un brand suedez care face scaune doar pentru rear-facing (mers cu spatele) sau combi, scaune care pot fi montate cu fața sau cu spatele. Am ales acest model pentru că poate fi montat și în Isofix, și în centuri (pentru cazul în care ar trebui să mutăm temporar scaunul într-o mașină care nu are Isofix), pentru că poate fi folosit și cu fața (teama mea e că de la un punct, Ivan nu va mai vrea să stea cu spatele, deocamdată însă suntem departe de momentul acela). Eu sper să-l țin pe Ivan cu spatele măcar până la trei ani, dacă nu chiar mai mult.

Scaunul acesta e de cursă lungă. E potrivit până la 25 de kg, poate fi montat și cu fața și cu spatele (cu spatele merge până la 18 kg ale copilului în Isofix, de la 18 la 25 de kg ale copilului trebuie montat în centuri). Practic, îl cumperi după ce copilul face 9 kg (până atunci îl ții în scoică omologată, montată obligatoriu cu spatele la sensul de mers), și îl păstrezi până la aproximativ 7 – 8 ani. De altfel, asta e și perioada recomandată de producătorul Axkid pentru scaunele făcute de ei. După 7- 8 ani (în funcţie de înălțimea copilului) e bine să schimbați scaunul. Dacă scaunul este implicat în orice accident auto, el trebuie înlocuit.

Ca să vă asigurați că scaunul e încă potrivit la înălțimea de 120-125 cm ai copilului, trebuie să verificați că cel mult jumătate de ureche iese în înălțime din profilul scaunului. Dacă iese mai mult, copilul e prea înalt și nu mai e în siguranță în scaunul auto.

Cum se montează Duofix?

Aici dau cuvântul soțului, el s-a ocupat de montaj.

„Mai întâi vreau să spun că cititul manualului înainte de montarea oricărui scaun de copil este obligatorie. După unele surse, aproape jumătate din scaunele de copii sunt instalate greșit. Cititul manualului nu numai că te ajută să-l instalezi corect, ci îți economisește timp (și nervi), pentru că scaunele de copil sunt unele dintre cele mai dificile de instalat lucruri, deci e greu să descoperi singur cum se instalează.

Înainte de a fixa scaunul pe bancheta din spate, puteți să puneți sub el pana de polistiren care ajută la mărirea înclinării, dacă considerați necesar. Dacă folosiți Isofix-ul, trebuie să vă asigurați că conectorii arată culoarea verde după ce scaunul e fixat. Dacă prindeți scaunul în centură, aveți opțiunea să treceți centura pe sub husa scaunului, ceea ce durează cu un minut în plus decât dacă treceți centura peste ea, avantajul fiind că nu se vede centura.

Oricum, partea asta e simplă. Partea care mi-a luat mie cel mai mult timp a fost fixarea celor două elemente de prindere de scaunul din față (toate scaunele Axkid se prind atât de bancheta din spate a mașinii, cât și de scaunul din față, pentru extra-siguranță). Mașinile de pe la noi nu sunt echipate cu cârlige pentru ancorarea scaunelor de copil de scaunele din față, așa că cele 2 elemente de prindere trebuie băgate prin spațiul dintre spătarul și șezutul scaunului din față iar asta nu e chiar simplu, pentru că este important să fie prinse cât de strâns se poate. După ce am fixat scaunul de banchetă, urmează prinderea centurilor laterale ale scaunului în aceste elemente care la rândul lor sunt prinse de scaunul din față al mașinii. Instalarea corectă presupune ca punctele albe de pe centurile laterale ale Axkid-ului să fie vizibile – ăsta e motivul pentru care elementele de prindere trebuie să fie prinse cât mai strâns de scaunul din față. Dacă doriți să folosiți acest scaun în două mașini în mod frecvent, este esențial să cumpărați două seturi de elemente de prindere de scaunul din față.

Ultimul pas presupune fixarea piciorului vertical, ceea ce nu e foarte greu. Pentru a rigidiza scaunul în punctele de fixare trebuie să apăsați pe el.

Am pus mai jos acest filmuleț cu instalarea doar că să vă faceți o idee despre cum se montează, dar vă rog să citiți manualul înainte de a începe montarea. Mie montatul scaunului mi-a luat aproximativ o jumătate de oră prima dată, dar a doua oara l-am montat în 10-15 minute (fără montarea elementelor de prindere de scaunul din față).

Ce ne place la scaunul Duofix Axkid?

În primul rând, Ivan, care nu e un copil scund, are mult loc la picioare. Și va mai avea încă o vreme.

12235106_971175342942884_2104437872854734960_n

Noi am ales montarea în centuri, pentru că asta permite o înclinare bună a scaunului, bancheta mașinii noastre fiind deja înclinată în sens invers, așa că, pentru o poziție bună la somn (adică să nu-i cadă capul în față cât doarme), am ales varianta cu centurile, care permite o înclinare mai mare pe spate.

Ca o paranteză, scaunele Axkid sunt singurele care permit înclinarea scaunului spre spate inclusiv la montarea cu Isofix cu ajutorul unei pene speciale din polistiren, despre care scria și soțul mai sus. Ne e de mare folos pentru o poziție comodă pentru Ivan, mai ales că bancheta noastră e destul de înclinată.

Ne place și sistemul de reglare a tetierei în funcție de cât de mult tragi de centurile care se prind pe corpului copilului, un sistem pe care îl veți găsi doar la scaunele Axkid. Practic, când tensionezi centurile pentru a le fixa, tetiera coboară până unde e nevoie sub capului copilului, pentru o poziție comodă și o siguranță sporită în caz de accident.

Lateralele sunt destul de înalte, iar asta conferă o protecție bună în caz de impact lateral. Poziția e una comodă, iar cele trei poziții de înclinare permit și confort la somn.

Îl instalez foarte ușor pe Ivan, îl așez și-i închid centura, apoi trag de capătul liber al centurii până când aceasta e lipită de corpul lui.

Când merg singură cu copiii, montez pe tetiera din mijloc a banchetei din spate o oglindă specială, astfel încât să mă vadă și eu să-l văd pe el. În călătoriile în care conduce soțul, stau eu între scaune să-i distrez.

Spațiul generos de la picioarele lui Ivan vine și el cu un preț, mai ales dacă aveți mașină mai mică: caunul din față din dreptul scaunului de copil montat cu spatele nu mai are loc să se dea în spate sau să fie înclinat mult. Pentru mașinile mai mari, gen Skoda Octavia sau VW Pasat, asta nu-i deloc o problemă, e loc pentru toată lumea, însă pentru un Golf ca bătrânul nostru, devine dificil pentru o persoană cu gabarit mare să stea comod pe scaunul din dreapta față, spate în spate cu Ivan.

Husa scaunului e detașabilă și se poate spăla la mașină. Există, ca accesoriu suplimentar, şi o husă de vară.

Reducere pentru voi

Eu cred că acest scaun, Duofix, este o variantă foarte sigură pentru transportul copilului cu mașina (detalii tehnice despre el găsiți aici). Îmi doresc ca un  număr cât mai mare de părinți să aleagă scaunele care se montează cu spatele și să mențină această poziție cât mai mult. Acest scaun e o variantă confortabilă, testată de noi. Există și alte modele de scaune Axkid cu diferite proprietăți, Minikid de exemplu este mai mic și permite montarea doar cu spatele la sensul de mers. Aici găsiți toate modele disponibile în România. La toate scaunele Axkid aveți reducere 15% și transport gratuit la orice comandă până pe 7 aprilie dacă veți folosi codul PRINTESAURBANA. Reducerea se cumulează și cu alte reduceri existente pe site.

Dacă vă place vreun model și nu sunteți siguri că se potrivește, puteți comanda și în caz de probleme, dacă returnați scaunul în stare bună în 14 zile de la livrare, veți primi banii înapoi (veți plăti doar transportul returului). Sau, dacă sunteți din București, cei de la Axkid România vor participa la Baby Boom între 14 și 17 aprilie și vor avea toate modelele pentru pipăit și probat.

Oglinda pe care o folosim noi e asta, costă 119 lei, mare și ușor de montat, nu se poate sparge la impact.

Călătorii frumoase și fără evenimente vă doresc!

 

Sursa foto preview: SillaCochebebe.com

maxresdefault

Pin It

73 Comments

  • Mihaela spune:

    Initial am vazut doar 119 lei, si zic maica, ce pret bun pentru un scaun!! Apoi intru pe link si vad ca atat costa doar oglinda…. :))

    Pai la banii astia, normal ca ocupa mai mult loc in masina, ca sunt facute sa fie instalate in vreun rolls royce in care te lafai in spatiu.

    Clar se aplica e mai scump, e mai de calitate, si pt cine isi permite e super.

    Pentru cei care nu, inainte de a se simti vinovati si sa dea fuga sa faca rate, cred ca condusul prudent e cel mai bun lucru. Da, sunt situatii in care nu se pot evita accidentele, dar sunt cateva lucruri care cred eu ajuta enoooorm:

    1.condusul cu un copil in masina doar cand ai experienta la volan; nu faci experimente pe el cand ti-ai luat carnetul

    2. Alcool, viteza, depasiri riscante; nu mai e nevoie sa spun nimic

    3. Nedistragerea atentiei soferului; aici intra vorbit la tel, mancare, dar si discutii aprinse si dezbateri cu pasagerii, cautat posturi de radio etc.

    4. A nu se conduce singur/a cu copilul; te vei intinde de 10 ori sa vezi ce mai face, sa il calmezi daca plange, sa te uiti in oglinda la el, toate iti distrag atentia. E mai bine sa fie o persoana in spate care sa se ocupe de el.

    • Printesa Urbana spune:

      Chiar si daca faci toate cele de mai sus (pe care tre sa le faci si daca nu ai un copil in masina), tot tre sa tii copilul in scaun auto (nu tre sa fie scaunul acesta, orice scaun auto e mai bun decat nici un scaun), ca poti fi tu soferul perfect si intra in tine cu viteza un incepator sau unul care scrie pe fb in timp ce conduce si va face praf. Daca ai bani de masina si benzina, gasesti cateva sute de lei pt. un scaun auto.

      • elena mihaela spune:

        Sa inteleg ca scaunul nostru front facing (care a costat putin sub 100 euro) e totusi ok ca doar e scaun auto, dar daca ne tamponam cu cineva care are rear facing…ghinion 🙁

        • Printesa Urbana spune:

          Nu prea inteleg comentariul tau. E foarte bine ca aveti scaun auto!

          • elena mihaela spune:

            nu voiam sa fiu rautacioasa, voiam doar sa zic ca am cativa prieteni cu copii, care au masini care costa cat doua scaune din acestea si chiar daca au scaune auto dupa posibilitatile lor, ma ingrozesc la gandul unui accident. In fine, scaunele acestea par foarte sigure, nu stiu daca de 5 ori mai sigure decat scaunul meu…doar ca sunt putini care si le permit, probabil de aceea in tarile nordice sunt mai putine accidente, ei chiar si le permit.

        • Andra spune:

          Ce legatura are ce scaun de masina pt copil au (sau daca au copil/scaun de masina) cei cu care te tamponezi vizavi de cum se comporta scaunul tau?!

      • monica spune:

        perfect de acord. Am doi copii si pe amandoi i-am pus in scaune speciale. Centura de siguranta a masinii nu e potrivita nici pentru un copil mai marisor (ex:5ani). Militez pentru punerea copiilor in scaune speciale in masina, sunt si scaune mai ieftine pe care parintii cu buget mic si-l pot permite. E o joaca cu viata sa tii copilul in masina fara scaun, fara centura!!!! In plus copii pot fi educati de mititei prin dialog si explicatii pana ne doare gura, daca trebuie, ca soferul trebuie sa fie atent la drum si nu trebuie deranjat. Amandoi copilasi au inteles destul de repede si pot pleca la drum linistita doar eu cu amandoi in spate. se joaca intre ei, canta 🙂 nu ma deranjeaza. Deci se poate !!!

    • Irina spune:

      Asta cu „sa nu conduci singura cu copilul” mi se pare relativ imposibila pentru cei care nu au bunicii in aceeasi casa ca sa ii care ca „babysitter de bancheta”. Cu un tatic care lucreaza 9 ore pe zi si o mamica care nu poate sta toata ziua in casa, bebe trebuie sa stea confortabil in scaunul lui chiar daca nu e nimeni cu el in spate

    • Roxana spune:

      Condusul prudent unde? In Calarasi sau pe aleea ta din fata blocului…..Nu e bine sa conduci singura cu copilul? Vor fi zeci si zeci de situatii cand trebuie s-o faci!Eu am mers ZILNIC cu el in parc de cand s-a nascut, in masina, Uneori a plans, uneori nu, am preferat decat sa-l plimb prin piata si pe strazile mizerabile din Bucuresti….Coplilul nu stie ce este sigur si ce nu, parintele nu e Dumnezeu sa vada-n viitor cum unu ii pune frana brusca-n fata, cum mi-a pus mie un meltean pe DN1 fiindca i s-a parut ca l-am „infruntat inadins” ca nu m-am dat la o parte cand m-a fleshuit el, grabit fiind spre vila lui din Corbeanca…..Precaut? DA. Cititor de viitor? Never…Douazeci de milioane pe-un scaun bun care iti POATE salva copilul de la moarte sau paralizie? CU SIGURANTA!

  • Andra spune:

    Realitatea e ca 1590 lei, cat e cel mai ieftin, nu sunt usor de scos din buzunar, mai ales ca nu e singura cheltuiala pe care o implica un copil, ba dimpotriva… Iar cel mai ieftin, de care ziceam, e doar rear facing, ceea ce nu e foarte practic, pt ca la un moment dat vei vrea, totusi, sa-l intorci cu fata. La Chicco exista un model care merge si rear facing si front facing, la 600 lei, ceea ce e foarte rezonabil, dar daca in descriere nu scrie ca are isofix, inseamna ca se prinde doar in centuri… iar isofix e mult mai sigur, pentru ca face corp comun cu bancheta. Dar, cred ca se poate gasi pana la urma ceva la un pret mai decent, care sa aiba si isofix, si rear/front facing. 🙂

    • Diana Gal spune:

      Cel mai ieftin e Joie Stages si il gasesti la promotii si sub 1000 lei, si e un scaun foarte bun. E cu prindere in centuri, noi il avem de jumatate de an si suntem foarte multumiti de el.
      Atentie, multe scaune merg rf, dar nu neaparat si rf prelungit; ce aveam noi inainte mergea rf pana la 10 kg ale copilului.

    • Irina spune:

      Cel de la Chicco este reaf facing doar pana la 13 kg, asta inseamna ca de pe la 1 an jumate nu il mai poti tine asa.
      Scaunele care pot fi folosite pentru rear facing prelungit (despre asta vorbim) incep de la 900 de lei (Joie Stages de ex cred ca e cel mai ieftin).

      • Andra spune:

        Bine, acum depinde de copil – eu imi aduc aminte ca aveam 17 kg la 8 ani! 😛
        Nepoata mea are 13 kg la 4 ani – e perfect normala si sanatoasa, doar ca nu foarte inalta si are oasele usoare, cred.
        Una peste alta, oricum cel de la Chicco nu mi se pare o optiune, pt ca se prinde in centuri. Cu siguranta e mai bun decat deloc, dar prefer isofix. Ideea de mai sus cu Joie Stages pare foarte buna!

        • Diana Gal spune:

          Prinderea in centura sau isofix – sunt la fel de sigure.

        • tibi avram spune:

          de fapt prinderea in ISOFIX se aplica doar pana pe la 18 kg.
          prinderea in centura e intotdeauna mai sigura pentru ca centura de siguranta se omologheaza impreuna cu vehiculul respectiv si rezista la forte mult mai mari decat ISOFIX

    • AnaI spune:

      Acesta este probabil cel mai ieftin dintre scaunele Axkid…sunt si alte scaune mai ieftine ce permit utilizarea RF pana la 18kg, toate scaunele joie.
      Axkidurile sunt scaune f bune si cu traditie in tarile suedez, la fel ca si besafe, dar astea sunt din alta categorie de pret.

    • Irina spune:

      Iar prinderea in centuri nu e neaparat mai putin sigura decat cea in isofix, doar ca exista un risc mai mare de prindere gresita. Acest scaun este sigur pt rear-facing prelungit?

    • Madalina Voicu spune:

      Toate scaunele pana la 18 kg merg cu spatele pana la 13 (minim 9, scrie in manual), apoi se intorc obligatoriu cu fata la sensul de mers. La 13 kg copilul e prea mic pt a mers in siguranta cu fata la sensul de mers, din pacate.
      In plus, pretul se amortizeaza in timp, pentru ca Axkid este cel mai mare ca spatiu pt tors (42 cm, comparativ cu Britax 40, Besafe tot 40) si se poate folosi pana la 6-7 ani, de fapt 🙂
      Dar da, ar fi super sa le faca mai ieftine si, implicit, mai accesibile!

  • Anca spune:

    Foarte bun articolul! Oare pana la ce varsta exista obligatia de a tine copilul in scaun special?

    • Printesa Urbana spune:

      Legea spune ca scaunul auto e obligatoriu pana la 3 ani, apoi sunt obligatorii sisteme care sa permita montarea centurii potrivit inaltimii copilului (adica inaltatoare), pana la varsta de 12 ani sau 150 cm inaltimea copilului. De asemenea, transportarea de copii sub 12 ani pe scaunele din fata e interzisa. Mai zic cati copii sub 3 ani am vazut in brate la soferi sau pe scaunul din dreapta?

      • Daniela Iancu spune:

        Dar daca copilul e mic, 3-4 luni si nu il pot pune in spate ca nu il pot verifica daca respira cum trebuie, daca regurgiteaza si se îneacă…chiar si cu oglinda… Nu se vad aceste detalii si nu ai timp sa acționezi la timp. Plus ca daca plânge trebuie sa te dai jos din masina de fiecare data. Eu una asa merg cu fetita mea de 4,5 luni: instalez scoica pe scaunul din dreapta cu spatele la sensul de mers dar neaparat dupa ce am dezactivat airbag-ul din dreapta fata. Daca e interzis, atunci de ce fabricanții lipesc abțibilduri pe usa din dreapta in interior cu atenționarea sa dezactivezi airbagul daca instalezi scaunul copilului acolo? Mie mi se pare mult mai comod asa măcar pana mai creste putin ca sa te poată înțelege cand ii vorbești, sa poată sta in funduleț intr-o poziție mai verticala ca sa nu mai existe riscul sa regurgiteze si sa se înece.

        • Corina spune:

          Eu te inteleg de ce faci asta, dar nu e safe pentru ea. Poti incerca sa nu pleci la drum imediat dupa ce a mancat, sa nu existe riscul de a regurgita. Eu pe cea mica am pus-o in spate impreuna cu cel mare si fara adult intre ei din prima zi – doi ani diferenta. Nu am avut probleme, nu a regurgitat. A mai plans, am linistit-o din fata sau l-am rugat pe fratior sa ii vorbeasca (nu intotdeauna functiona) dar nu am luat niciodata nici un copil in fata.

        • Elena spune:

          Legal ai voie sa montezi scoica/scaunul si in fata! Ai dreptate! Daca dezactivezi airbag-ul e ok! Asa e si in UK!

      • natalia spune:

        Eu vad zilnic si imi vine sa plang cand vad atata inconstienta. Copilul meu a stat in scaun din a 4-a zi de nastere (doar de la maternitate l-am luat in landou ca nu ajunsese scaunul pe comanda). In 2 ani, l-am dat jos din scaun in timpul mersului o singura data pentru ca vomita. In rest, sta cuminte acolo. Uneori il pun pe bancheta pana aranjez cumparaturile iar el se urca singur in scaun si trage de centuri. Inca nici 2 ani nu are.

  • Irina spune:

    E scump scaunul…clar.
    Dar telefoanele, laptopurile, tabletele, concediile nu sunt scumpe? A, nu, alea merita. Un scaun care sa ajute copilul sa ramana in viata…neah.

    • Andra spune:

      Stii, nu inseamna ca daca iti permiti un concediu, iti mai permiti automat si 1600 lei pe UN ANUMIT SCAUN! Mai ales ca acei 1600 lei trebuie sa ii aduni cu muulte alte lucruri pe care TREBUIE sa ti le permiti pentru copil! Iar, pana la urma, totul e statistic – statistica si testele spun ca scaunul x se comporta asa si asa in cazul unui anume impact frontal, fata de scaunul y. Asta nu inseamna ca impactul, in caz ca Doamne fereste, va fi fix ca ala din studiu si nici nu inseamna ca alt scaun omologat si testat n-o sa-ti ajute copilul sa ramana in viata. A, si nici ca scaunul asta, de minim 1600 lei, in absolut toate conditiile, 100%, iti va pastra copilul in viata, indiferent de accident.
      Ca sa intelegi de ce comentariul tau e deplasat…

      • Irina spune:

        In ceea ce priveste reaf facing prelungit, pana la cel putin 4-5 ani, asa cum fac suedezii, scaunul cel mai ieftin (nu neaparat omologat) incepe de la 900 de lei (suedezii care nu au mai avut o mortalitate infantila de cand practica acest sistem).
        Statistice si testele au la baza niste cazuri reale. Din ele deriva niste cazuri reale. Daca statistica (bazata pe muuulte cercetari de accidente reale) spune ca la un impact frontal mortalitatea unui copil in scaun pus front facing este infinit mai mare, atunci realitatea asta este. Statistica nu este o carte sf, nu sunt proiectari, sunt studii bazate pe cazuri reale.
        Din nou, vorbind de un scaun care asigura rear facing prelungit, 1600 lei nici macar nu e asa scump. Eu am dat pe al meu 2000 lei, de ex. Si in jurul sumelor astora se invart scaunele pentru rear facing prelungit, in special cele cu Isofix (cele doar cu centuri sunt si mai ieftin de atat). Si nu am absolut deloc salariu de manager. Am renuntat la multe multe alte lucruri pentru siguranta copilului meu. Si platesc rate.
        Comentariul meu de mai sus este strict directionat celor care isi cumpara un carucior de mega firma de 2-3-4000 de lei, celor care fac concedii prin tari care mai de care, celor care ies de la toate magazinele din Mall cu jpe sacose pe care au dat multe milioane asa paf, celor care impanzesc cafenelele si restaurantele de mare staif, DAR dau 200 pe un scaun auto (daca iau) pentru ca restul sunt prea scumpe, domnule.
        Sorry daca a sunat altfel. I can see why.

      • Diana Gal spune:

        Gasesti si Joie sub 1000 lei 🙂 ideea e sa suporte rf pana la varsta/greutate mai mare. Sunt cel putin 15 modele existente pe piata romaneasca pt rf prelungit, unele mai ieftine, altele mai scumpe.

  • Raluca spune:

    Noi ne-am luat de la BeSafe un model combi, dar o voi tine pe fetita invers fata de sensul de mers cat de mult posibil. Da, a fost o poala de bani dar ce mai conteaza cand este vorba despre siguranta copilului. Si daca nu aveam banii astia, ma imprumutam, faceam credit, gaseam o solutie…

  • Carla spune:

    Costă, da, dar este de folosință îndelungată și apoi se poate vinde.
    Copiii merg (majoritatea) zilnic la grădiniță, la școală, in mici deplasări și în vacanțe.O investiție bună, după mine.

    • Madalina Voicu spune:

      Nu prea se poate vinde, pt ca are un termen de garantie, imbatraneste polistirenul din interior si nu mai ofera siguranta.
      Dar se amortizeaza cert in timpul indelungat in care e folosit.

  • Andra Cristina spune:

    Si noi ne-am uitat prima data la Axkid, insa nu am gasit unul care sa se potriveasca in masina sotului, cel putin din specificatiile producatorului. Am inteles apoi ca mai bine mergeam si testam.
    Pana la urma am ales unul de la Britax Romer cu isofix, pe care sa-l putem monta in ambele masini.
    Ne-a ajutat cu multe informatii grupul pe Facebook „Rear-facing prelungit Romania”.

  • O mama spune:

    Recunosc ca nu am citit aceste studii cu fata sau spatele la directia de mers, dar am citit studiile care spun clar ca un scaun care se monteaza pe baza de centuri si nu ISOFIX, din start este depunctat cu 2 stele la crash test (primeste din oficiu 3 stele din 5). Eu cand am ales scaunul copilului, am vrut initial sa merg pe BeSafe suedez, dar acesta cand trebuie pus cu fata la directia de mers, se monta in centuri si am refuzat in urma analizarii studiilor de siguranta (intr-adevar nu am ajuns sa le citesc si pe cele ref la mersul cu fata sau spatele – sau pe vremea cand am cumparat eu nu existau?!).

    • Carolina spune:

      buna, vroiam doar sa mentionez ca depunctarea de care zici nu are legatura cu siguranta ci cu instalarea scaunului. Acesta e motivul pentru care la testele adac, cele ce se monteaza cu centura rear facing iau mai putine puncte – instalarea greoaie. Dar, cel mai strict test de siguranta de pe piata scaunelor auto este cel suedez, singurul care masoara si sarcina asupra gatului copilului…niciun scaun auto forward facing nu il trece, din cate stiu nici cele care se instaleaza si forward si rear…doar cele ce se instaleaza numai rear facing. Scuze de comentariul lung, doar am vrut sa nu se dezinformeze cineva cu privire la siguranta scaunului daca este pus in centuri. Nu exista diferenta, atata timp cat este instalat corect in centuri, sunt la fel de sigure. Recomand si grupul de pe facebook: Rear facing prelungit Romania

      • O mama spune:

        Nici eu nu vreau sa dezinformez! Si crede-ma ca stiu ce scriu, nu are legatura cu „comoditatea instalarii”, m-am referit strict la test de siguranta! Conform acestor studii de siguranta, scaunele care se prind in centuri, iau 3 din 5 stele din start (cel putin asa aratau aceste teste in anul 2013, nu am mai urmarit de atunci recunosc, de asta am si spus ca nu cunosc acest criteriu cu rear facing sau forward facing). Motivul era faptul ca un scaun in centuri nu va fi la fel de fix precum unul cu Isofix, iar in eventualitatea unui impact serios, pe langa zdruncinatura cauzata de momentul impactului, un scaun in centuri are riscul sa se deplaseze din centuri (nu sa iasa complet), cauzand zdruncinatura si mai accentuata, astfel ca fata de imaginea din acest articol, pe langa zdruncinatura in fata, exista si riscul unei zdruncinaturi laterale din cauza unei imobilizari a scaunului relativ fixa.

  • Andreea Ilie spune:

    De acord ca sunt cele mai bune, dar sunt ale naibii de scumpe. Dacă prețurile ar fi mai accesibile, sunt sigura ca multi părinti s-ar indrepta către aceste scaune cu rear facing…

  • Mara spune:

    Eu nu intelege discutiile legate de pret cand vine vorba de siguranta copiilor. Noi am achizitionat acum 1 luna 2 scaune RF de la Besafe , ultimele modele aparute, izi modular, cu prindere pe isofix si cu posibilitatea de a intoarce scaunul. A fost un efort mare financiar, ambele scaune costand peste 1000 euro, dar sincer, nu m-am gandit o secunda la bani. Prefer sa renunt la alte cheltuieli sau sa fac economii, numai sa stiu ca plec cu gemenii in siguranta. Bine, in siguranta pe drumurile noastre nu poti fi , dar macar sa stiu ca am facut tot ce a depins de mine.

  • ami spune:

    M-am gandit mult pana sa scriu… dar ma gandesc ca experienta mea groaznica de azi va face multe mamici sa se gandeasca de 2 ori cand pleca cu copilul la drum fara scaun.
    Dupa 2 zile de tuse, m-am gandit ca azi sa duc copilul la gradi ca maine are doamna o inspectie si mi-ar fi placut sa fie si el prezent. Am iesit pe poarta la 8.30. Avand doua masini, am zis ca scaunul sa ramana in a sotului ca la drum lung mergem cu acea masina, nu cu a mea. In masina mea, avand drum relativ de 10 min pana la gradi, nu tineam copilul decat normal in spate, pe bancheta. La maxim 500 m, dupa ce incheiasem o convorbire prin navigatie (speaker cred ca spune), imi tot aparea pe ecran ca se tot reapeleaza din senin ultima persoana. intr-O fractiune de secunda, am intors capul spre dreapta, am pierdut controlul masinii, am distrus un podet, apoi m-a proiectat in sant. pentru mine , norocul a existat ca s-a deschis airbag si centura. pentru copil, din pacate, a functionat doar treaba cu airbagul, din fata, dreapta. a fost aruncat in fata, pe scaun. Nu avem nimic amandoi, din fericire. Dar suntem socati inca. Intamplarea a facut sa dau fix azi peste acest articol.
    Dragilor, oricat de greu va e , faceti un efort sa aveti un scaun. Nici nu realizati cat de necesar e. oricat de ieftin. macar isi face treaba cumva.
    In speranta ca v-am fost de folos, va urez zile linistite!

    • ami spune:

      Am uitat sa specific… cauza a fost neatentia mea . M-am uitat dupa telefon sa caut sa inchid de acolo eroarea. Parca nu puteam opri…

      • Diana Gal spune:

        Uf, sper sa fiti bine. Din pacate urmarile impactului de la airbag (si ale impactului in general) pot aparea in pana la 3 zile dupa impact, decai daca maine copilul plange sau tu nu te vei putea ridica din pat, sa stii de unde se trage, chiar daca azi pareti ok. Been there, done that.
        Pe de alta parte, eu am avut un accident demn de mentionat, eram cu copilul mare in scaunul lui regulamentar, si gravida in 6 luni si cu adaptor de centura pt gravide; drum judetean ud in afara localitatii, mergeam cu vreo 70 km/ora. O masina de la o firma de paza a venit tare din spate, s-a bagat rapid in depasire, s-a ciocnit de o masina de pe sens opus, si mi-a ricosat cu peste 100/ora mie in fata. Am scapat cu bine, toti. Eu am condus exemplar, viteza adaptata la conditiile de mediu, dar uite ca altii s-au grabit si m-au facut victima colaterala… Nu stii niciodata…

  • Cinderella spune:

    Noi avem Izi Plus de la Besafe tot rear facing. Zice ca este pana la 25 kg(adica cat ar trebui sa aiba un copil pe la 8 ani) insa conteaza si inaltimea copilului. Capul nu trebuie sa treaca de pragul de sus al tetierei. Cred ca il vom tine inca maxim 1 an pana face fetita 4 ani.
    Ca mari minusuri, montarea unui scaun cu spatele a insemnat pt noi (bmw seria 3) urmatoarele : 1. in fata de abia are loc 1 persoana inghesuita
    2. in spate mai este un singur loc, fata de 2 cat ar fi ramas cu un scaun cu fata
    3. vizibilitatea cand vrei sa te asiguri din dreapta spate este practic nula, scaunul fiind f masiv si acoperind geamul.
    De la 4 ani clar ii iau cu fata, insa stiu parinti care vor sa tina copilul cu spatele pana la 12 ani

    • BBrf spune:

      Si noi am ales Izi Plus. Loc ocupa mult, dar macar e BB e confortabil si nu ii cade capul cand doarme.

      Pt. 2, scaunul merge montat si in mijloc, asa ramane loc de 2 persoane in lateral (nu prea corpolente ce-i drept, dar 2)

    • Madalina Voicu spune:

      Eu sunt unul dintre aceia care vor cat mai multi ani rf, sta minunat :)))
      Am un Matiz si vad si pe geam, dar da, scaunul pasagerului din fata e f inghesuit.
      Regula cu capul insa este valabila pt scaunele cu fata la sensul de mers, pentru rear facing scaunul este bun pana cand marginea de sus a tetierei ajunge in dreptul ochilor / la varful urechilor.

  • Anca spune:

    In tarile scandinave nu este obligatoriu sa ai scaun rf pentru copil chiar daca sunt mai mici de 2 ani. Si spun asta fiindcă am caz in familie:nepoțelul de 2 ani sta in scaun special pentru vârsta lui dar nu rf.

    • Mary spune:

      In Suedia, NTF (National Transport Association) recomanda pozitionarea rear facing pana la 5 ani. Acolo cei mai multi parinti nu au nevoie de legi sa isi tina copiii in siguranta.

  • Ramona spune:

    unde se poate verifica compatibilitatea cu modelul si marca masinii?
    o sa mai fie in viitorul apropiat aceasta promotie? noi suntem inca in scoica

  • o femeie spune:

    Noi nu avem masina. Am gasit un scaun la mana a2a si luat, ca nu concep sa mergem fara scaun. Stiu ca e un efort mare financiar, dar daca nu va permiteti cel mai scump, renuntat la 2 luni de masina si cu economia la benzina si asigurare se poate achizitiona un scaun rezonabil. Legea e lege, iar copilul e mai important ca niste bani.

  • Mihaela spune:

    Sunt complet de acord, fara scaun nu se poate. Si da, cum zicea cineva mai sus, daca ai dat 4000 pe un carucior de fite, clar poti si merita sa iei un scaun asa.

    Daaar, scaunul nu rezolva totul! E important sa previi accidentele.

    De asta ziceam, si toti au sarit in sus, ca e bine ca soferul sa se concentreze doar la drum si altcineva sa fie in spate cu copilul, mai ales cand e bebelus. Nu se poate mereu, da pe cat posibil.

    Uite o idee; mi-am dat seama ca habar nu am care e procedura in TAXI. Cum procedam acolo?

    • Printesa Urbana spune:

      Acolo ai varianta de a solicita masina cu scaun (Uber are, Black Cab are), sau folosesti sisteme gen boostapack, care sunt un fel de scaune portabile care se transforma in rucsac. Pentru copii mici, ii plimbi cu scoica, pe care o montezi in centura lui taxi.

  • AlinaB spune:

    Noi am cumparat un scaun scump, Cybex Sirona. Am dat 400 de euro pe el si acum imi cam pare rau. Am luat acest model pt ca se poate roti si cu fata la sensul de mers. Clar nu am de gand sa o rotesc. Are aproape 3 ani si e super fericita cu spatele la sensul de mers. Pe langa siguranta am mai gasit si alte avantaje ale mersului asa. Eu stau cu ea in spate ( sotul conduce) si suntem fata in fata, ne jucam, cantam, desenam, mancam.

  • Tea spune:

    Eu am mers cu o scoica la limita expirarii pana cand era sa intre un nesimtit in noi (adica fix in copil). Asa ca la 8 luni i-am luat besafe iziplus (rf pana la 25 kgn, prins in centuri) si ne e tare bine. A venit indemnizatia, am dat-o pe scaun, am trait din resturi. Nu regret, ba chiar imi fac procese de constiinta pentru greseala cu scoica. Nu a plans deloc in scaun, are vizibilitate buna si nu se plictiseste. Suntem doar noi doi in masina. Incerc sa nu abuzez, dar tinand seama ca parcurgem macar la 2 zile o portiune buna de DN1 (care mi se pare horror din punct de vedere al sigurantei), prefer sa am un scaun de top.

    Ah, si asta voiam sa zic musai: la scoici exista o data de expirare (cam 5 ani, dar scrie pe ea!), la scaune cica s-ar accepta mai mult (max 8, am auzit) – fara accidente, of course! Eu am fost tentata sa iau sh, si apoi mi-am zis ca poate mai fac un bebe 😉

    Ne place maxim scaunul, nu ma pot abtine sa-l laud pe toate caile (fara vreun interes!). Avem protectie de bancheta si oglinda ca accesorii. Vreau sa imi iau si-o husa de vara si caut o „jaluzea” care sa tina mai bine umbra copilului, ce are besafe sau lidl de vanzare nu face fata (dar e o jucarie fascinanta pentru fi-miu)

  • Tea spune:

    PS: cu permisiunea ta, Ioana, Ana Iordan („mama” rear-facing-ului din Ro, cum ii zic eu) si-a facut blog: https://copiilabord.wordpress.com/

    Tinem pumnii sa scrie cat mai des, altfel tot pe grupul de FB ne vedem 🙂

  • Divort Rapid spune:

    Foarte interesant! Dar, sigur scaunul copilului se aseaza pe scaunul din fata?

  • Elena spune:

    Am citit despre utilitatea scaunului pus invers si deasemenea am citit si comentariile. Apropo comentariile fac toti banii.Concluzia, caci am tras o concluzie: Ca suntem prea saraci si prea prost platiti astfel incat sa ne permitem si luxul de a cumpara ceva care sa ne ofere ma multa siguranta, atat noua cat si celor dragi. Daca am avea salarii decente poate ne-am permite sa avem o bona cat timp mama este nevoita sa alerge prin oras. Poate cu niste venituri decente am putea avea toata familia reunita intr-o singura casa cu destule camere pentru parinti, bunici, copii si asa mai departe. Scaunele sunt utile sunt sigure, se recomanda folosirea lor, dar as dori sa traiesc intr-o tara civilizata in care sa nu fiu nevoita sa plec de acasa pe la toate postele, anafurile, si alte primarii si sa car copilul cu mine pentru ca nu imi permit o bona sau ca trebuie sa plimb o hartie prin care trebuie sa demonstrez la policlinica ca am nascut in spitalul din aceeasi cladire cu policlinica si ca am un copil. Dooh!

  • Sorin spune:

    Conform tabelului de pe site: http://axkid.ro/comparatie-scaune/ , Duofix-ul cica n-ar avea „testul suedez de siguranta”…

    • Mary spune:

      Testul suedez de siguranta poate fi trecut de scaunele ce se pot monta doar rear facing. Duofix poate fi montat in ambele directii si nu ar putea trece acest test pentru ca a fi testat si cu fata la directia de mers. Daca scaunul Duofix e utilizat doar cu spatele la directia de mers e la fel de sigur ca un scaun care a trecut testul suedez de siguranta.

  • Teodor spune:

    Am citit si eu cam tot pe aici legat de subiect si cred ca o concluzie se poate trage. Cum iarna nu-i ca vara, nici traficul din alte tari nu e ca la noi. De ce? Simplu, pentru ca la noi un drum Bucuresti-Nadlac ii faci legal „in 2 zile”.

    Tocmai de aceea, ca e cu fata ca e cu spatele nu prea conteaza dupa mine, iar argumentele se pot imparti in 2 in functie de zona frecventata cu autovehiculul din dotare.

    Primul ar fi orasul. Probabilitatea de a face un impact frontal sau lateral in oras (bine sper sa nu se supere nimeni, se aplica soferilor care totusi gandesc, si nu intra intr-o intersectie chiar daca au verde cu privirea inainte si cu piciorul la maxim pe acceleratie), este dupa mine foarte mica. Am mai multe sanse sa distrug masina intr-o groapa. Majoritatea accidentelor sunt din spate si nu de putine ori am vazut masini facute tandari din cauza acestor lovituri. Atunci, cat de protejat e copilul cand sta cu spatele la directia de mers la astfel de accidente?

    Al 2-lea ar fi in afara orasului unde se circula frecvent cu cel putin 10-20km peste viteza legala. si unde in cazul unui accident frontal, doar norocul te mai scoate supravietuitor. Ca deh, tu mergi cu 90 cel din fata cu 90 sau mai mult se aduna vitezele si aia e.

    Testele sunt facute cu o lovitura in obiect fix la 50km/h. Deci aplicabile doar in oras si daca esti suficient de neatent sa te lovesti de ceva. Apoi intervine capacitatea autvehiculului de a prelua impactul. Altfel se simte impactul intr-un fiat 500 si altfel se simte intr-un Mercedes ML sau intr-un sedan decent. Si fac aceasta comparatie unde 500ele are 5 stele euroNcap si ML-ul are 4 stele euroNcap.

    Asadar eu zic ca indiferent de ce achizitionati, la final experienta si masina fac diferenta.
    Si inca o scurta observatie, pentru cei ce zic decat deloc mai bine ieftin, din experienta deloc=ieftin.

  • Madalina Voicu spune:

    Ma bucur ca se publica tot mai mult pe tema rear-facingului si in Romania, sunt o sustinatoare a logicii banale din spatele acestor scaune (la frana se duce capul pana unde face trosc versus pana in spatar, ce alegi?! :D)
    Inrdaznesc sa pun link la 2 articole ce descriu experienta noastra de mai bine de 4 ani cu astfel de scaune, poate folosesc si altora – baietelul nostru are 4 ani si 7 luni, sta in scaun rf extrem de comod si intentionez sa il tin asa pana nu mai incape (tocmai ce ii ramasese mic scaunul valabil pana la 18 kg si i-am luat unul pana la 25, Axkid, nu Besafe, din motive de lungime, cum am scris mai sus si in articol).
    A, si nu, nu a cerut sa stea cu fata niciodata 😉

    http://mihvoi.blogspot.ro/2014/09/scaune-auto-pentru-copii-sau-bebelusi.html
    http://www.mihvoi.blogspot.ro/2016/03/scaune-auto-pentru-copii-sau-bebelusi.html

  • Madalina Voicu spune:

    (p.s. Axkid nu-s singurele care au pana ca accespriu pt a compensa inclinarea banchetei masinii, si Besafe Combi are, de ex, iar Besafe Plus e mai inclinat deja fara pana, decat e Combi cu pana 😀
    Pt somn pana e mi-nu-na-ta, nu ii cade capul deloc, e super!)

  • Dorina spune:

    Imi poti spune, te rog, despre ce pana de polistiren e vorba (cum arata, unde se gaseste, denumirea in engleza)? Nu reusesc s-o gasesc pe site-ul oficial Axkid din Ro. Noi avem un Axkid Minikid iar dupa instalare, copilului ii pica capul in timpul somnului. Clar se cere o inclinare mai mare a scaunului (partial si din cauza banchetei). Multumesc!

  • Tina spune:

    De exemplu pediatra noastra a spus sa ne luam scaun cu front facing pt ca ar vomita daca ar fi rear facing. Si eu sunt de acord cu rear facing pt ca e mai impirtsnta sigurata copilului.

  • Eva spune:

    Pana la ce varsta recomanzi,ai zice ca e ok scaunil auto pt copii?!am o fetita de 6 ani si i-am cumparat.crezi ca e ok?lumea zice ca ..aaa ce mai i ttrebe ei scaun?!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *