Cinci obiceiuri care mă obosesc și cum am scăpat de ele

Sunt obosită, normal că sunt obosită, sunt părinte de nouă ani și jumătate, mai și muncesc, inclusiv noaptea, că ziua stau cât de mult pot cu copiii, nu avem niciun fel de ajutor, deci cumpărături, gătit, rufe, curat, programări la medic, drumuri la înot etc, tot eu, deh, soțul lucrează la corporație. Trebuie să stea lipit de laptop 10 ore pe zi, alea în care eu alerg de colo colo. Scriu în mașină, fac facturi în parc, seara, când majoritatea oamenilor se așază pe canapea, eu deschid laptopul să mă apuc de editat cartea recent tradusă, și abia la 11 noaptea reușesc să mă așez și eu pe canapea să mă uit la ceva, vreau să mai și citesc câteva pagini, adorm la 1 și la 7 mă trezesc să pornim procedurile pentru mersul la școală.

Nimic deosebit. Toți avem vieți pe fugă, stresante, aglomerate, nu avem timp, că-l pierdem în trafic sau pe Facebook sau în discuții interminabile pe grupurile de părinți.

Totuși, câteva lucruri mă ajută mult să fiu un pic mai bine.

Câteva lucruri mari și câteva lucruri mici. Pe cele mari doar le enumăr, căci le-am tot detaliat de-a lungul timpului aici pe blog, pe cele mici le detaliez, că abia m-am gândit la ele.

Lucruri importante pe care le fac ca să fiu mai odihnită, mai echilibrată, mai sănătoasă:

  • Mișcare (alerg 2-4 zile pe săptămână, alte 2 merg mult cu bicicleta sau fac exerciții acasă)
  • Respir adânc, abdominal, de multe ori în timpul zilei, când mă simt agitată, nervoasă, anxioasă, amorțită, adormită
  • Stau departe de tot ce mă activează negativ, de tot ce mă invalidează sau mă rănește (grupuri de fb, televizor, persoane publice pe care le consider toxice, filme sau cărți care mă epuizează emoțional)
  • Merg la terapie
  • Păstrez dormitorul întunecos, liniștit și răcoros
  • Păstrez curățenia în relații (comunic curat ce simt, nu permit altora să-mi încalce limitele personale)
  • Călătoresc cât se poate alături de copiii și iubitul meu
  • Contribui, ajut, mă implic
  • Nu mai caut lucruri perfecte, mă mulțumesc cu lucrurile care există și mai ales cu cele pe care le fac alții în locul meu

Bun, acum cele micuțe, la care nu prea ne gândim și pe care le putem gestiona mai bine, ca să nu mai fim atât de obosite, nervoase, apăsate, sacrificate.

Multitaskingul

Uneori pare că putem face mai multe lucruri odată cu creierul nostru, dar nu e adevărat. Creierul nu poate face asta. De exemplu, scriu la o carte și ascult ce-mi spune fie-mea despre colega ei de bancă. De fapt, ce se întâmplă este că trecem rapid de la o sarcină la alta ( 2 secunde scriu, 2 ascult, apoi iar trece creierul la scris și tot așa), iar asta implică un consum uriaș de energie.

De când sunt părinte, multitasking e numele meu mic. Învârt în oale și vorbesc la telefon, corectez teme și verific un contract, filmez pentru un proiect și împăturesc rufe. Iar creierul meu e stors ca o cârpă. Și mă mai mir că seara mă dau pe față cu crema de hemoroizi…

Soluția este să nu mai faci multitasking. Mă strigă copilul? Fie îl rog să aștepte, să termin ce fac, fie las ce fac și mă duc la el, apoi mă așez la lucru când știu că am măcar 5 minute să termin ce am început.

Eu mi-am organizat zilele astfel încât luni lucrez creativ (cărți, evenimente), marți am întâlniri și calluri, miercuri mă ocup de articole, joi alte proiecte, vineri contracte și facturi, zilnic de la 2 la 3 răspund la mesajele private (sunt zeci în fiecare zi), dimineața o oră mă ocup de emailuri etc, sigur că rămân flexibilă și dacă apar urgențe le adresez rapid, dar încerc să păstrez organizarea asta și mă ajută mult să rămân concentrată pe ce fac.

Seara sunt mult mai bine decât după zilele în care făceam totul deodată!

Leneveala pe Facebook în pat seara

Asta mă ucidea. Mă duceam în pat, mă uitam la ceva serial pe Netflix cât mă cremuiam pe față și pe mâini, apoi intram puțin pe Facebook și o oră mai târziu eram tot acolo, fără să fi făcut nimic util sau amuzant. O oră dispărută la ghena internetului. Plus vina că iar mi-am bătut joc de somnul meu.

Acum nu mai deschid FB deloc în dormitor. Mă uit la film, cremă, închid telefonul, carte, veioză, nani. Nici măcar un minut. De-loc!

Dimineața când sună alarma, în loc să vreau să omor pe cineva, pot chiar aproape să și zâmbesc!

Foamea

Asta mă storcea cel mai tare de energie. Îmi dădea dureri de cap și de ochi. Ani la rând.

Atât de prinsă fiind cu munca sau copiii sau ambele, amânam să mănânc. Hai că termin asta, încă puțin, mai trecea o oră și apoi toată ziua eram zombi.

Am rezolvat mâncând la 2-3 ore lucruri cât de cât sănătoase. Am la îndemână nuci, semințe, banane, mere, ceai cu miere. Mănânc de prânz la 12, la 3 când plec după copii mai mănânc o dată din ce le pregătesc lor, la 6 mai ciugulesc ceva cu ei în parc, la 8 e cina. Am mereu în rucsac chestii de mâncare. Nu porcării! Porcării nu cumpăr, deci și dacă aș vrea, n-am la îndemână.

Dezordinea în lucrurile de făcut

Capul meu e mereu ca un aeroport, trebuie să fac și aia, aoleu, nu am postat nu știu ce, să nu uit de telefonul ăla și tot așa.

Am împărțit lucrurile în:

  1. Ce am de făcut zilele următoare (fac lista ca un cârnat așa cu ce e de făcut în fiecare zi, cum le fac, le șterg, adaug la mijloc sau la final ce alte lucruri apar, în funcție de gradul de urgență)
  2. Ce am de făcut de luna viitoare încolo (de astea uit momentan, sunt pe listă)

Știind că lucrurile sunt pe listă, nu mai sunt în capul meu, și e mult mai liniște (mai mult despre asta am scris aici)

Încremenitul la laptop într-o poziție nesănătoasă

Asta mă termina fizic. Mă apuc de scris la 8, când soțul duce copiii la școală, la 11 sunt anchilozată și toată ziua mă dor toate.

Soluția e că mă ridic frecvent, mă întind, casc, respir adânc, îmi pun apă sau un ceai, pun rufe la spălat, mă mai întind, mă așez la loc. Îmi mai reamintește și ceasul o dată pe oră să fac asta și mă ajută mult!

Atât pentru azi, sper să vă fi inspirat cu ceva din toată lista asta!

Dacă aveți și voi lucruri pe care le-ați descoperit că vă salvează, pls share!

Photo by Ron Lach from Pexels

12 Comments

  1. Iuliana

    2 copii ce dorm devreme dar, cum spui tu, pierd timp cu orele pe telefon 🤦‍♀️. Mulțumesc pt sfaturi. O sa încerc sa ma mobilizez! 🥰

  2. Silvia

    In loc sa scrii la laptop recomand un monitor mare și o tastatura confortabilă; conectate la laptop, nu zic sa îți cumperi PC nou. Pe mine ma ajuta mult, sa țin privirea în sus spre monitor și nu în jos spre laptop.

    • Printesa Urbana

      Mi-a facut sotul un birou din lemn pt laptop si stau cu capul drept, mainile doar un pic ridicate. 🙂

  3. Am eliminat tv din casa si mobilul din dormitor, cafeaua si zaharul seara si la ora 23 sunt in pat. Somnul este cheia sanatatii, nu e niciun aliment/supliment/medicament sa inlocuiasca lipsurile de somn.

    Am redus alimentele de supermarket si adus alimente de piata, cat se poate curd, de sezon. Nu a mai racit nimeni de 12 ani in casa iar alergiile s-au rarit de la 3-4 crize pe sapt la 3-4 pe an.

    Am simplificat garderoba (2 perechi de blugi imi ajung), am simplificat rutina gatitului, am eliminat din chimicalele din casa, si uite ca am castigat si timp si bani si liniste pt mine.

    Da, viata poate fi cat de simpla ne dorim. Solutia e sa scoatem lucruri din ea, nu sa aducem ceva nou, iar ce ne ajuta si functioneaza bine pt noi sa le tinem bine la piept.

    • Andreea

      Bună,
      Daca aveti timp, puteți detalia va rog frumos la „am simplificat rutina gătitului, am eliminat chimicalele din casa”
      Multumesc frumos

    • IuliaBe

      Andreea, dand click pe „o femeie” intri pe blogul ei si acolo ai o mina de aur cu informatii despre cum sa iti simplifici viata; spor la citit

  4. Claudia

    Ideal est sa nu avem televizor in dormitor , nici telefon. Eu de cand procedez asa, dorm mult mai mult caci nu ma simt tentata sa cobor in sufragerie sa ma uit la un serial seara.

    De-asemenea, de cand m-am mutat in strainatate, m-am obisnuit sa respect programul de masa strict : pranz la 12h30, cina la 19h00 si doua gustari, la 10 si la 15h30. De cand procedez asa, nu mai am caderi de glicemie cum mi se intampla in Romania cand luam pranzul la ore improbabile ( 15h, 16h).

  5. smartbuyer

    am renuntat si noi la televizor, cu telefonul e mai greu

  6. Gini

    Eu reusesc la ora 21 sa il bag la culcare pe cel mic,cea mare la 22, asa am o ora pt mine,la tv am renuntat de ani buni.

  7. McFish

    eu mi-am implementat singură parenting control, limitare de timp în aplicații pe mobil. incredibil cît de mult timp pierdeam cu ele (mai ales fb, care chiar e pierdere de vreme 95 la sută din timp). acum aplicația mă anunță cînd mai sînt cinci minute, iar apoi taie accesul pe tot restul zilei. sănătate și virtute.
    mi-a venit de vreo două zile ideea – și mă bucur că iată, deja cineva o are în practică și funcționează – să-mi separ taskurile pe zile. am multe activități care trebuie făcute după serviciu, și cîte o oră din fiecare pe zi mă termină. așa că o să-mi rezerv și eu zile per săptămînă: luni traduc, marți cumpărături și gătit, miercuri corectură, joi curățenie și tot așa.

  8. Fetelor, prietenelor, „oamenilor mari” , sant si eu una si am atatea de spus, intrebat, „ascultat” , incat ..nu e timp, nu e spatiu , da nici nu e o solutie . Am insa ca toate dintre voi , niste urgente , ca sa rezist . Daca incep sa le rezolv pe astea, „timpul o sa mai aiba rabdare ” cu mine. Am rezidenta in alte doua tari dar locuiesc aici de niste ani si nu vreau sa mai plec , sub nici o forma . Pretul psihic , emotional in a „be away” eu nu mi-l pot permite . Aici ,tot caut un psiholog dedicat , adica sa nu se uite pe ceas intr-una si sa imi spuna macar cateva fraze ” numai ale mele” . As cauta , daca stiti unul ,care sa ma ajute sa merg mai departe in relatia ratata cu baiatul meu . Pentru o mama , asta e inceputul sau poate fi sfarsitul . Nu este un copil mic, este un copil mare , 24. Astept orice puteti sau stiti sau ati aflat pentru problema mea. Singurul lucru pe care l-as dori in Romania , ar fi acele cercuri deschise , limitate la un numar de persoane , conduse de un psiholog si care au un target , pe probleme. Acolo simti clar ca sant multi ca tine, pb ta poate fi micasau mare , dar rezolvabila si inveti asta , de la oameni cu umerii langa ai tai , pe scaune. Este un suport omenesc natural ,incredibil si de necomparat. Va multumesc, va admir pentru fiecare bucatica din viata voastra spusa sau nespusa si vreau sa fiti toate , niste invingatoare . Oana

  9. Alexandra

    plimbari in natura, stau la padurea de conifere cat de des posibil. Avem 3 baieti, sotul si el e 12 ore la laptop dar ajuta la tot. Nu as putea doar eu. Mancam si dieta fara gluten in semn de suport pt fiul nostru ce sufera de celiachie, deci prin bucatarie e greu dar fac fata (doar eu gatesc la noi, situl ajuta cu celelalte). Fac day trading de ani buni, practic am laptopul in background, verific comenzile la 1-2 ore timp de 10 min max, trec iar la treaba. Fac o supa, mai pun o comanda si tot asa – e o munca dar e si un hobby pt mine. Imi place, imi antrenez neuronii si fac si ce va banuti. Dar e un exercitiu de rabdare si nu recomand, nu e pt oricine. trade-ul e ce ma tine, fara rutina aceasta eu nu faceam fata. S-a vazut si in vremea pandemiei, sa ai ceva ce iti place si te tine concentrat (in afara rutinelor de zi cu zi), e mare lucru. Fac 15 min exercitii seara dupa ce adorm toti baietii – tot eu adorm, asta pt ca asa e mai usor si preferam, e musai sa le citesc mereu asa ne-am obisnuit. 1-2 filem bune relaxante pe luna impreuna cu sotul (chiar in perioada cand am PMS, asa ne apuca pe amandoia, stam la fil cu niste chips-uri de calitate). Ciocoloata neagra, cafea fara zahar de 10 ani, somnul la amiaz dar si noapte sunt mereu prioritatea. Dap, e posibil cu 3 copii sa dormi si bine, sa gatesti multe feluri gustoase de mancare si sanataoase, curatenie asa si-asa, petrecut timp cu copiii plus, teme, ateliere de creatie, innot. day trade de unde ne vin banuti extra. Dar nu stau online sau FB, grupuri sau youtube – am facut gresala in trecut sa o ard pe-acolo, e timp degeaba pierdut, plus epuizare.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *