Cum să jonglez cu toate fără să mă pierd?

Alina Ioana Pop este mamă și psihoterapeut, mi-a scris pentru că își dorește să vină în ajutorul mamelor care se confruntă cu efectele dureroase ale epuizării în rolul de parinte.

Iată mesajul ei:

Buna, Ioana,

Mi-aș dori să le vorbesc cititoarelor tale mame despre acest subiect, pentru ca ele să conștientizeze ce se întâmplă de fapt în viața lor și ce au de făcut. Să spun că sunt în depresie da, mă ajută într-un fel, dar dacă nu se uită care este cauza care le aduce în punctul acesta, rămâne mereu o portiță deschisă către durere și teama de recidivă. Și nu doar depresie, pentru că burnoutul parental are mai multe consecințe. Am creat mai multe resurse gratuite la care ar putea avea acces cititoarele tale.
Și eu am fost acolo, burnout-ul în cazul meu a apărut după ce fetița mea a fost diagnosticată cu cancer, având șanse mici de supraviețuire. Tot sprijinul din lume nu era suficient, pentru că emoțional eram devastată. Chiar și după un an, când printr-un miracol a intrat în remisie, fiind vulnerabilă emoțional, simțeam că orice din ceea ce se întâmpla în exterior și orice emoție internă mă epuizau.

De aceea, atunci când am reușit să depășesc și să vindec rănile provocate de această stare, mi-am promis că voi oferi toate cunoștințele și informațiile mele cât mai multor mame. Am creat un  program gratuit prin care să îi ajut pe părinți să iasă din burnout-ul parental. Dacă e de interes și pentru voi, mamele care citiți acest articol, începem pe 27 iunie, online.

Probabil că ai auzit deja despre burnout la locul de muncă, dar acum vreau să îți povestesc și despre o altă formă a sa, burnout-ul parental. Studiile ne spun că 66% dintre părinții care lucrează sunt în burnout parental.

Burnout-ul parental este o deviere de la starea normală care apare atunci când ești copleșită de prea multe griji sau prea multe sarcini și nu ai resursele necesare sau nu le mai găsești ori nu le vezi pentru a te ajuta și elibera de responsabilități.

Există anumiți factori de risc care favorizează apariția burnout-ului. Și când spun factori de risc, nu trebuie să te gândești neapărat la lucruri care te pun în pericol, ci la lucruri care te destabilizează, care poate sunt prea mult, prea des sau vin prea repede. Factorii de risc se referă la cererile impuse părintelui din orice direcție. La ce se cere sau se așteaptă de la noi.

Complementar cu factorii de risc există factorii de protecție care se referă la lucruri, oameni, acțiuni care îți dau o stare de bine, care te încarcă de energie, care te ajută și pe care te poți baza.

Concret, putem să vorbim de cinci categorii de factori:

  • factori socio-demografici (de exemplu a avea copii de vârste mici, a avea o casă mică, dacă ești femeie sau bărbat etc.)
  • factori situaționali (de exemplu a avea un copil bolnav, un copil cu nevoi speciale, tulburări de comportament, emoționale, copii adoptați etc. sau circumstanțe care slăbesc părintele, cum ar fi: problemele de sănătate, divorț, deces în familie, părinți bolnavi, probleme la muncă)
  • Factori personali: caracteristici personale ale părintelui (standarde înalte, perfecționism, dificultăți în gestionarea stresului, dificultăți în gestionarea emoțiilor, patternuri de gândire negative)
  • Factori legați de relația părinte-copil – practici de educație parentală ( inconsecvența, nu vrei să spui NU copilului, așteptări ridicate de performanță pentru copil, inflexibilitate în practica de parenting)
  • Factori familiali: relația de cuplu și  co-parentingul (a fi nesusținut de soț/soție, a avea viziuni diferite asupra parentingului, împărțire dezavantajoasă a responsabilităților pentru unul din parteneri etc).

Cum recunoști că ești în burnout parental?

Burnout-ul parental are patru simptome după care poate fi recunoscut:

  • Ești obosită tot timpul, te enervează orice, nu mai ai răbdare, poți să fii hiperactivă sau sleită de puteri
  • Nu mai poți să petreci timpul cu copiii, te distanțezi emoțional, pentru că timpul alături de ei te secătuiește de energie
  • Nu mai ești mulțumită de tine ca mamă
  • Te simți vinovată că nu ești părintele care ți-ai fi dorit să fii

Burnout-ul parental este împărțit în patru etape. Fiecare dintre ele are simptomediferite. Le scriu aici pe scurt, ca să te ajute să-ți dai seama mai ușor  în ce stadiu ești.

Faza 1 – Honeymoon

Ai multă adrenalină, faci prea multe, te suprasoliciți, ești foarte încântată și te simți capabilă să le faci pe toate, îți este greu să iei pauze. Vrei să demonstrezi că poți să faci tu totul. Problema este că uiți de tine.

Faza 2 – Echilibrul

Începi să resimți stresul așteptărilor pe care ți le-ai pus singură pe umeri sau i-ai lăsat pe alții să ți le pună. Începi să ai mici probleme de somn, nu mai mănânci regulat, te simți stresată de câte ai de făcut. Nivelul tău de energie este în scădere și încerci să compensezi cu și mai multe task-uri de făcut.

Faza 3 – Stresul cronic

Apar schimbări mari în nivelul de energie, ale sistemului imunitar și schimbări emoționale.

Apar comportamentele de evitare sau compulsive care îți oferă o portiță în afara realității – social media în exces, mâncare compulsivă, uitatul compulsiv la Netflix, alcool, muncă în exces etc.

Îți crește pofta de dulce sau de sărat și nu te mai trezești odihnită.

Ești mai nervoasă, mai agitată, te panichezi, îți este frică, ai accese de furie, anxietate și gânduri depresive.

Faza 4 – criza

Când simptomele au devenit critice, apare ideația de a pleca sau ideația suicidară, pentru că rolul de părinte nu este ca oricare alt rol din viața ta la care poți să renunți când te-ai epuizat. Observi schimbări la nivelul sistemului digestiv, tensiune musculară permanentă, anxietate, depresie. Aici începi să confuzi ceea ce ai – adică o stare de epuizare/burnout – cu cine ești de fapt – începi să te îndoiești de tine ca om. Cercetările ne spun că în această fază a burnout-ului multe persoane sunt diagnosticate cu boli autoimune, dar încă nu se știe dacă burnout-ul este ceea ce declanșează un răspuns autoimun sau dacă simptomele unei boli autoimune sunt cele care ne pun în risc de burnout.

Daca vrei să fii sigură dacă ești sau nu în risc de burnout, îți propun să completezi chestionarul de aici și vei primi răspunsul imediat.

 Acum că știi ce presupune Burnout-ul Parental și cum se manifestă, îți las cinci recomandări pe care le poți urma ca să gestionezi stresul rolului de părinte:

  1. Creează-ți un stil de viață sănătos, unde somnul este o prioritate, hrănește-te corect, stai în aer liber și soare suficient de mult și hidratează-te corespunzător
  2. Descoperă care sunt nevoile tale și învață cum să pui limite în toate domeniile vieții tale
  3. Învață cum să comunici fără critică pentru a obține ajutorul de care ai nevoie
  4. Adună în jurul tău oameni cu care rezonezi în parenting și care te pot sprijini în creșterea copiilor
  5. Învață să  îți gestionezi stresul și emoțiile pentru a te putea regla și pentru a depăși orice dificultate

Funny thing:

  • Ai trecut prin faza de mommy brain sau ai auzit de ea? În afară de perioada de recuperare de după sarcină, cea de aproximativ 6 săptămâni, când schimbările hormonale îți pot provoca dificultate la nivel cognitiv, pierderile de memorie, greutatea în a găsi cuvintele și a lega fraze coerente suntsimptome ale epuizării la nivel psihic.
  • Studiile ne arată că tații intră în burnout mult mai repede ca mamele, încă dinainte ca balanța dintre factorii de risc și resurse să fie dezechilibrată. Motivul principal este că ei nu au abilitățile de îngrijire și dăruire la fel de bine exersate ca noi (încă din primii ani de viață ne îngrijim păpușile și jucăm rolul de mame)

Burnout-ul  parental este des întâlnit nu doar în cazul mamelor ai căror copii  întâmpină dificultăți sau probleme de sănătate. De multe ori este confundat cu unele dintre simptomele lui (anxietatea și depresia) și nu este tratat ca atare. În consecință, elontinuă să reapară atunci când întâmpinăm alte dificultăți în viață.

În orice fază ai fi în burnout, știu că îți este greu!

Te pot ajuta gratuit în programul online, aici.

Alina

Photo by Zoe on Unsplash

2 Comments

  1. Irina

    Minunat, multumesc frumos. Atat de des ma gandesc ca am nevoie de ajutor dar ma simt prea blocata sa reusesc sa il cer. Multumesc ca ai adus ajutorul la mine!

  2. Alina

    Parca cineva mi-a citit gandurile. Astept cu nerabdarea inceperea programului, sper sa revin curand cu impresii. Te imbratisez, Printesa, strangi in jurul tau oameni valorosi ca tine

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *