Litoralul românesc încotro?

LE: Aici pe FB se dezbate intens articolul.
Citeam ieri o știre care spunea că sezonul de vară 2022 a fost cel mai slab din ultimii 30 de ani pe litoralul românesc, cam jumătate dintre locurile de cazare au rămas goale. În anii trecuți era bătaie pe locuri, inclusiv pe cele scumpe și proaste.

Am mers muuuulți ani la mare în România.

Vreo trei ani la rând în tabără la Eforie Sud, dormeam 30 de suflete în aceeași cameră, mâncarea era infectă, ceai cu gust de robinet în căni de tablă, dar la 16 ani, nu-ți prea pasă.

Apoi am mers cu iubitul la Costinești de vreo două ori, mizerie mare, mâncare proastă, trăiam cu merdelene și sana de la magazin, dar dansam în Ring și nu-mi păsa.

Pe la 22 de ani am redescoperit Eforia, dar am descoperit și Vama și 2 Mai, am mers și acolo o vreme, stăteam la cort, gașcă mare, era bine, curat, liber, mi-a plăcut, chiar dacă se terminau repede banii (nici nu erau prea mulți, deh).

Apoi m-am măritat și am făcut copii. Am mai mers un an la 2 Mai, apoi am zis să încercăm Grecia și Bulgaria și aia a fost. N-am mai putut să nu mergem an de an la greci.

Am mai mers pe la Mamaia câte-o zi acum doi ani și acum patru sau cinci ani și m-am îngrozit de aglomerația de blocuri, mașini, șezloguri, apa extrem de murdară, plaja plină de mucuri de țigară, tampoane și scutece murdare, am rămas șocați. Oameni care fumau în apă și aruncau scrum și chiștoace în valuri, cot la cot, înghesuială, bubuială în boxe.

Ah, am dus copiii și la Tuzla de trei ori câte-o zi, a fost bine, curat, liber în timpul săptămânii. Acolo mi-a plăcut. Minus muzica pe plajă, asta nu-mi place niciodată.

Comparativ cu Grecia, unde mai găsești încă plaje fără șezlonguri, unde se aude doar marea și nu e nici urmă de gunoi, unde poți sta pe nisip sau înota fără să auzi strigătele altora, nu știu, mi s-a părut altă planetă.

Toalete pe plajă? Pff, vis frumos. Pipilică în apă, caca nici nu vreau să mă gândesc (deși am văzut plutind destui să pot avea o bănuială).

Și prețurile, doamne, prețurile… De mulți ani stăm toți patru cu 100, 120 de euro pe noapte În Grecia, în condiții decente, curat, liniște, acces la piscină, cazare în grădină cu acces direct pe plajă. Pentru ce aș plăti dublu (sau mai mult) să stau la bloc pe o plajă cu nisip negru și lipicios, plină de gunoaie?

Îmi aduc aminte o masă în Vama Veche, am dat peste 200 de lei noi patru, mi s-a părut enorm, copiii erau mici, am împărțit niște feluri acolo, nu am luat cocktailuri, nimic, acum doi ani era 60 de lei un snițel mic cu cartofi la pungă, 25 de lei o bere, enorm pentru ce oferă.

Anul acesta înțeleg că au mărit prețurile, nu știu, anul acesta nu am ajuns deloc…

Plus igiena, doamne, sunt pline grupurile de părinți de povești de groază cu enterocolite luate din piscine sau din apa mării, pe care toată lumea o folosește drept toaletă…

Și uite că oamenilor le-a păsat și nu s-au mai dus buluc.

Păi de ce să se ducă, când dincolo de graniță, o oră mai spre Bulgaria, așa, au servicii mai bune, mare mai curată și mai albastră, la preț mai mic?

Dar să vedem ce zice domnul Murad, patron de lanț hotelier pe litoralul românesc (Phoenicia, dacă nu mă înșel) apropo de motivele pentru care românii nu mai vin la mare în România

• stațiunea Mamaia – „unde este cel mai rău” – a fost transformată într-un cartier de oraș, cu sute de blocuri construite haotic, fără spații verzi, și cu probleme generate de extinderea plajei: “Sunt probleme care cred că în timp se vor rezolva, dar astăzi plajele sunt goale, din păcate”. – cred că are dreptate, Mamaia arată oribil, hotel lângă hotel, parcări ridicol de mici și de scumpe, plaja aia imensă, dar restul stațiunilor ce scuză au?
  • prețul mare al parcării (100 de lei pe zi) impus de primărie: e mult, da, dar la cât dai pe cazare, șezlong, mâncare și băutură, parcarea e mizilic

Nimic despre lehamitea celor care servesc, despre hotelurile vechi de o sută de ani, cu igrasie în băi, despre gunoaie, despre discrepanța între prețuri și puterea de cumpărare a românului, despre lipsa locurilor de parcare, a toaletelor etc.

Poate după 2-3 ani dezastruoși, se trezesc și ai noștri și fac ceva cu marea frumoasă care ni s-a dat.

Știu că există variante decente de cazare la Olimp, de Neptun nu am mai auzit nimic de bine de mult, Eforie e preferată de generația părinților noștri, nostalgici, probabil, în Vamă am fost anul trecut și nu mă mai înghesui curând, mi s-a părut extrem de murdar, sunt curioasă dacă mai mergeți la mare la noi și de ce.

Costinești, sursa foto: https://travelaway.me/beach-vacation-romania/
Printesa Urbana

Scriu de cînd mă știu. Scriu și cît mă joc cu copiii, și sub duș, și în somn scriu. Scriu despre mine pentru mine. Și sper că ce scriu pentru mine să fie de folos și altora. Unii s-au născut să cînte, alții să facă poezii sau să frămînte pîine. Eu m-am născut să scriu declarații de dragoste copiilor mei și vieții noastre pline.

Articole: 4224

30 comentarii

1. Am mers in 2020 la Mamaia, singurul an in care nu am ajuns in Grecia din ultimii 11 ani. Am platit 900 lei/noapte pt un hotel cica de 4 stele, cu mic-dejun inclus. Camera era asa mica incat nu era loc de patut de bebe, am dormit cu fetita intre noi in patul dublu oricum ingust. Am ales hotelul ca avea loc de joaca mare si frumos, ajungand acolo ne-au zis ca e inchis pt renovare, deci zero loc de joaca. Pe plaja desi nisipul era fin erau mucuri de tigara si se auzea muzica, sezlongul era parca 50 lei dar trebuia sa iei 2 obligatoriu ca sa ai si umbrela. Seara tin minte ca asteptam destul de mult la terase pt mancare. Overall am decis ca nu merita sa cheltui 5-6000 lei pt 3-4 zile, nu vreau sa mai ajung prea curand la noi la mare. Also, am fost stresata de enterocolita luata din apa, auzisem de multe cazuri in jur, am stat tot timpul crispata sa stea copilul cu gura inchisa (I know, sounds stupid, dar parca nu ma relaxam deloc cand intram in apa). Da, mergeam in liceu in Costinesti, era cool atunci, acum nu as vrea sa revin prea curand la mare la noi. Imi pare rau de cei care fac treaba buna, sigur mai sunt cativa, insa cred ca efectiv trebuie sa falimenteze cumva litoralul pt a se schimba modul de gandire al patronilor de hoteluri/terase/plaje.

• Am fost in 2021 la Eforie Nord la un Aparthotel, caxarea la acelasi pret ca pe Coasta de Azur in 2019. Diferentele socante, bineinteles. Administratorii, niste „bisnitari” care vad doar bani, nu conteaza ce e in apartamente, ca scaunele in curte sunt rupte sau cele 5 farfurii sunt fiecare din alt set, ca usa de la dus abia statea, lista poate continua. Drumul pana la plaja privata era „the walk of shame”, slalom printre gunoaie, gropi, voma. Am folosit pe plaja pentru copii Potette-ul, norocul nostru ca nu il scoasem din masina de la perioada de potty training, dar eram probabil printre singurii care foloseam alternativa la apa marii. Toaletele de pe plaja nu erau practicabile, am platit, am stat la coada, am tras aer in piept, am intrat si m-am socat, nu stiu daca lacrimile erau de la miros sau de la dezamagire ? Pe scurt, trist la mare la noi…

2. Era/este incredibil de trista înghesuiala romanilor la marea românească, având in vedere condițiile, cu tot ce-ai scris mai sus, cu care sunt 100% de acord. Nici noi n-am mai fost de vreo 2 ani și nu avem nicio dorința sau dor in sensul asta. Mi s-ar părea minunat sa se rarefieze turiștii de pe litoral mai mulți ani la rând, deși încă n-am speranțe mari in sensul asta, ca 1 an de eșec nu mi se pare mare lucru, ca sa forțeze niște schimbări pe acolo. Pana una alta, trăiască Bulgaria, Turcia, Grecia. Și și România, ca e norocoasa sa fie atât de aproape de ele. 😛

3. Am mers in liceu si facultate la 2 Mai, imi placea foarte mult, am mai mers o perioada si dupa, cate 2-3 zile, un weekend, ultima oara in 2017. 2 Mai inca mi se pare (sau mi se parea, ca a trecut ceva vreme din 2017) inca foarte ok ca raport calitate/pret, dar e foarte departe de ajuns acolo pentru 2-3 zile. Departe pentru ca autostrada se termina dupa Constanta, iar pe sosea se merge prost din cauza aglomeratiei si a soferilor care nu respecta nimic. Varianta cu trenul nu e nici ea mai fericita, pentru ca din Constanta pana acolo trebuie sa schimbi 2 microbuze, iar daca iei trenul pana in Mangalia, faci pana acolo o ora pe bucata Constanta-Mangalia, pentru ca schimba locomotiva si de acolo merge efectiv ca o caruta. Oricum ai da-o, faci 5 ore pe drum, pentru 2-3 zile, parca nu multumesc.
    Cat despre restul litoralului… jale! Am fost 3 zile in interes de serviciu la Jupiter, in 2012. Hotelul de 3 stele avea camere cel mult decente, mancarea era asigurata 3 mese pe zi, dar am ales sa cautam mancare prin statiune, pentru ca la cum arata mancarea de acolo (toata doar cu sos, in sala de mese 40 grade, iti curgea transpiratia de pe fata in farfurie, la propriu) aveam toate sansele sa sfarsesc la camera de garda.
    In 2019 am fost o zi la Constanta, cu trenul, am ales plaja Modern. Locul dragut, zona de pe faleza frumoasa si mancare ok, preturi maricele, dar nu ca in Mamaia, totusi excursia de o zi nu e ieftina, trenul costa multisor si conditiile nu sunt chiar ideale (am mers si fara aer conditionat pana in Constanta, pe canicula), iar daca mergi cu masina, te costa parcarea pe zi cam cat un bilet de avion undeva in Europa.
    Acum 2 ani, in plina pandemie, am incercat tot Constanta pentru o mini-vacanta, dar a fost o idee foarte proasta. Am gasit un hotel mic, aproape de plaja Modern, dupa review-uri pareaa ok, preturi destul de mari (cam 100 euro pe noapte, cu mic dejun, pentru 2 pers.), dar ajunsi acolo am plecat dupa prima noapte, pentru ca: era murdar, cu praf depus si nesters pe mobilier, scurgerea din baie nu prea functiona, aerisire cam deloc (un geam mic in camera, prin care abia intra aer), micul dejun a fost foarte limitat si deloc grozav, cu cappuccino la plic.
    Prin urmare, litoralul romanesc un big NO.
    Anul trecut am mers in Grecia cu masina, obositor drumul, dar acolo fabulos, conditii extraordinare la hotel, mic dejun bun, mancarea de la taverne proaspata, gustoasa si la preturi mai mult decat ok, plaja curata, terasele iti ofera sezlonguri si umbrela pentru o consumatie minima.
    Anul asta am ales Spania, cu avionul, ceva mai scump la cazare si drum ca Grecia, evident, dar acolo am avut surpriza sa ne coste masa si bautura la terasa cam cat in Bucuresti, deci tot pe plus am iesit. Cat despre servicii sau curatenie, nu suporta comparatie.
    Asa ca de ce as mai merge pe litoralul romanesc? Poate doar ca sa ma enervez pe banii mei. Daca o sa se schimbe in bine (desi nu imi mai fac iluzii), probabil ca toti am prefera un loc in care sa ajungem in 2-3 ore, dar altfel prefer sa fac 8-10 ore pana in Grecia si sa imi priasca vacanta.

4. Eu merg in România la mare. Nu am cum sa plec prea departe de casa, in fine. Mergem in Constanta, unde sunt hoteluri ok, care sunt deschise tot timpul anului, motiv ptr care consider ca au un nivel decent al serviciilor. E drept însă, e scump. Plaja Neversea.. restaurante bune, spital aproape… dar da, orașul este prăbușit, mizerie, șobolani, șantier… plus faleza înaltă, cu vreo 200 de trepte de urcat coborât de cel puțin 2 ori pe zi. E bine pentru fesieri insa. Da, cheltuim cât o Grecie sau Turcie, dar nu am alta varianta.

5. Am fost la Eforie Sud, diguri si faleze noi, liniste, nu multa lume, cazarea si masa super si decente la pret (Hanul Hora Romaneasca), plus parcare gratuita pazita, wi-fi, sauna in curtea hanului, oameni de exceptie, curatenie impecabila. Minusuri? Lucrarile la infrastructura, totul ca dupa razboi pe strazi, magazine putine, slab aprovizinate si cu preturi mari, mai peste tot plata cash, bancomate – aproape lipsa.
    La 2 august iar mi-au placut plaja ai marea, linistea si lejerul putinilor oameni, dar nu e nimic amenajat.amenajat,

6. Noi in ultimii 2 ani am fost la Navodari/Mamaia Nord si am fost extrem de multumiti. Am inchiriat un apartament intr-unul din acele blocuri noi construite. Pret foarte decent (500 lei/noapte apartament, curat, cu bucatarie si toate cele necesare, pat dublu + canapea extensibila in alta camera). Acel complex de apartamente este fix langa plaja, are piscina de copii (enorma, cu tobogane si alte minuni) si de adulti, loc de joaca pentru copii langa fiecare bloc, are restaurante (cam 100-120 lei masa pentru 2 persoane + copilul care mananca din portia parintilor), gelaterie, farmacie. Locuri de parcare sunt langa, mereu am gasit locuri libere (si sunt gratuite, nu se platesc). Intr-adevar mi s-au parut foarte scumpe sezlongurile de pe plaja, era 45 lei/sezlongul la sfarsit de iunie si pe 1 iulie le-au facut 70 lei/sezlongul. Asa ca nu le-am folosit. Culmea e ca barul de care apartineau sezlongurile avea preturi f ok la bauturi, era 10 lei/berea de exemplu…
    Plaja era destul de curata (mai erau chistoace, bineinteles) iar apa mi s-a parut in acest an foarte-foarte curata, era limpede, se vedeau pestisori. In acea zona Navodari-Mamaia Nord apa e joasa, trebuie sa mergi foarte mult ca sa fie mai adanca, asa ca e perfecta pentru copii.
    Asadar, noi am fost multumiti, ni s-a parut o solutie foarte buna avand in vedere ca avem copil mic. Noi in general am avut noroc de experiente bune.

7. Noi chiar suntem la mare, la Olimp, la unul dintre hotelurile d-lui Murat. Prima data și în stațiune și la acest complex.
    Nu suntem o familie de plimbăreți dar am fost și in concedii prin Bulgaria, Grecia, Italia.
    Este adevărat ce spui in articol, din păcate în Olimp apa marii miroase îngrozitor (de canalizare) și din acest motiv am preferat sa stam la piscine… Noi am mai fost și în iulie la mare, dar în Mamaia. Acolo, apa și plaja au fost foarte curate, am prins o porțiune cu nisip fin, fără bolovani, scoici sau gunoaie. Ce s- a tot spus în ultima vreme in media despre Mamaia, mi se pare exagerat. Este adevărat că mai sunt multe de făcut sau care se puteau face mai bine dar de ce am compara Mamaia cu statiunile din Grecia? Este ca și cum compari merele cu perele… Singurul lucru comun este ca sunt stațiuni la mare.
    Motivul pentru care am ales litoralul romanesc:
    – comoditatea- distanta mica până la mare (noi suntem din București); nu am avut încredere să mergem cu mașina pe distanțe așa lungi, ultima data am revenit din concediu cu mașina pe platforma; cu avionul știm cu toții ce probleme au fost în ultima perioada, am zis sa nu riscam.
    – prețul nu este așa mare comparativ cu ofertele pentru Grecia/Italia /Spania, mi se pare că efectiv au bubuit…mie personal mi se pare că prețul pentru cazare nu reflecta nicidecum serviciile oferite…
    Așadar, in urma analizării opțiunilor, asta am considerat noi că ar fi alegerea cea mai buna pentru vara 2022. Până la urmă, important este să ieșim din rutina si sa ne bucuram de cei dragi, nu?

8. Chiar nu imi place sa las comentarii aici, dar de data asta trebuie sa spun ca exagerezi și în privința prețurilor și în privința mizeriei.
    August 2021: plaja foarte curata mamaia Năvodari. Nisip fin, apa curata. Nu îmi mai amintesc prețurile dar nici nu contează.
    August 2022: Jupiter: șnițel + cartofi prăjiți = 30 lei nu 60 cum ai scris tu, mancat la terasa cu cele mai bune revieweri din stațiune. Ne-am putut pune cearceaful la malul marii în fiecare zi în fata șezlongurilor. Fără sa fie prea mare înghesuiala.
    Plaja chiar curata la Jupiter. Am fost și în Eforie Sud unde plaja era cam/mai murdara și prețurile ceva mai mici.
    Chiar nu inteleg de ce scrii despre asta dacă nu ai fost acolo ….
    Nu spun ca plajele/stațiunile din România sunt la nivelul la care ar putea fi sau ar trebui dar tu prezinți informații exagerate care generalizează într-un mod eronat.

• Dacă vei citi celalalte comentarii, vei vedea că mulți oameni au avut experiențe neplăcute cu serviciile/prețurile de pe litoral. Sunt și oameni care au avut noroc si au avut o vacanța decenta, ma bucur sa aud ca exista speranța. Fiecare are anumite așteptări și când acestea nu sunt bifate, apar nemulțumirile. Asta nu înseamnă ca s-a exagerat cu acest articol. Din punctul meu de vedere este realitatea trista a stațiunilor din România.

9. Anul asta am mers de 2 ori in Vama Veche, deoarece am avut cazarea asigurata, de la firma sotului. Cazarea la pensiunea unde am fost cazati este de 500 lei pe noapte o camera minuscula… mic dejun inclus, adica cafea, ceai si fructe, de obicei doar niste mere. ,,Tanti propieterasa” avea un intreg regulamet de care toti ne-am minunat, dar am apreciat curatenia din camere. In statiune multa mizerie, praf si cosuri de gunoi pline. Deci, nici turistii nu respecta nimic, dar nici autoritatile nu fac nimic. Legat de mancare scump, domnule… paniea la masa, 4 felii-8 lei!!! Sezlongul, cu salteaua murdara aferenta- 50 lei, daca voiai si masuta 20 lei. O bataie de joc legat de tot ce inseamna turismul in Romania, pacat!

10. Eu merg cu copii la Venus, ne cazam la un hostel, 300 pe noapte, cu tichete de vacanța. Dar e foarte curat și camerele sunt mari,aer condiționat și balcoane mari cu sezloange. Mancarea e buna, dar nu mâncam la orele aglomerate. Anul asta pe plaja a fost curat și foarte liber, fără muzica și liniște.

11. Ultima oară când am călcat pe litoralul românesc a fost în 2007, la Neptun. De atunci până în prezent toate concediile le-am petrecut pe alte litoraluri din Bulgaria, Grecia, Turcia, Spania, Italia, Malta, Tunisia. Nu regret nicio clipă asta. De ce este litoralul nostru in halul ăsta? Simplu, pentru că românilor le place acolo, chiar și pentru un weekend.

12. Eu pentru long week ends, de vineri pana luni merg de mai multi ani la constanta.
    Am fost si anul asta in mai si iunie, dar si in iulie de rusalii. Am stat la cherica pe faleza, sau chiar la continentalul ala dinspre modern. Am gasit si un airbnb superb renovat intr o cladire istorica.
    Imi place sa iau cafeaua si sa vad marea, si apoi in 3 h sa ma intorc la bucuresti. Plajele modern , neversea, 3 papuci, reyba si ce mai are constanta mi se par decente.
    Da urci o mie de scari de 3 ori pe zi , dar asta e. plus fiind oras ai totusi acces la mai multe restaurante , din acelea deschise tot timpul anului. La mamaia nu am mai fost de multi ani. Mi amintesc acum vreo 14 ani am luat o camera unde a cazut gletul de pe tavan in baie cand am inchis usa ? am mai fost acu ceva ani la plaja aceea cu bungalows , dar nu e scena mea mamaia. Raman pentru Romania , la Constanta cu farmecul ei de targ interbelic prafuit si uitat de lume. In rest, la cat mai multe avioane Bucuresti – Grecia. Si la Bulgari chiar si aproape de noi, kavarna, balcic , kliacra am gasit cazari minunate si mancare buna. Astea fiind spuse enterocolita am prins si la Bulgari odata, ghinion ce sa-i faci. Astea fiind spuse inainte de pandemie ma duceam in vama
    Si era frumos in expirat. Atmosfera aceea , muzica, oamenii , mi-o aduc aminte cu placere. De cazat , mai greu cu cazarile. E totul cam naspa, eu preferam sa ma intorc la Constanta ?. Intr-un an de 1 mai am trecut asa cu masina prin statiuni in drum spre vama. In afara de constanta, si atmosfera vie din vama, mi s-a parut o tristete incredibila. Sunt uitate in anii 90 practic. Mamaia e altceva, e o distopie , nu o iau in calcul. Ma intreb insa daca pentru restu mai e speranta.

13. Acum vreo 10 ani am avut un congres la Mamaia la sfarsit de luna mai, mi-am luat si partenerul, cetatean spaniol, cu mine. In Spania plaja e proprietate publica, nu poti avea plaja privata contra cost (cum e in Italia). Si inainte de fiecare sezon sau dupa furtuni scafandrii dau o tura si strang gunoiul din mare. Spania si Grecia sunt impecabile sub apa, Italia nu prea, Romania – nici nu vreau sa stiu. I-am spus ” Te duc in cea mai eleganta sau de fite statiune din Romania, sa nu ma mai intrebi niciodata de ce nu mergem nici macar la Vama Veche”. Nu m-a mai intrebat niciodata. Oricum prefer mediterana, are caracatite.

14. Am fost anul acesta in Vama Veche. Foarte aglomerat, zone predominant cu sezlonguri, preturi foarte mari pentru orice, preturi de Centru Vechi as putea zice. Am trecut pe langa o terasa aproape de plaja, biban la gratar 65 lei portia ….wtf??? Am mancat la alta terasa care parea mai fara pretentii, am platit 120 lei , 2 persoane si ne-am retinut mult la ce am comandat (niste rapane, un pastrav si 2 sucuri). Mi s-a parut mult exagerat, frustrant chiar si am promis ca nu mai calc pe litoralul romanesc, mai bine stau acasa. Insa nu sunt de acord sa dau bani daca nu face, adaosurile sunt de-a dreptul nesimtite. Da, probabil au explodat preturile dupa pandemie, insa nu sunt dispusa sa dau ca sa-si recupereze cineva pierderile.

15. Mamaia de Nord sau Năvodari am tot mers vreo cinci ani „La Butoaie „.Aici pot dormi afara de aceia mergeam dormeam la malul marii afara și era minunat. În 2020 am mâncat pește cu mujdei de usturoi și mi-a ieșit pe ochi o săptămână. Apa era destul de curata ,șezlonguri avea fiecare butoi câte două gratis atâta timp cât stăteai acolo. În următorul an ne-am dus în Albania la Vlore.Ne-a costat 250 euro motorina 700 cazarea 10 zile.O mie de lucruri le poți face aici de la parapanta la scufundări croaziere de o zi ,te puteai duce în Italia 2 zile și cu asta m-a cucerit Albania.Aveai ce face la bani putini.

16. Cu siguranta exista pe tot litoralul romanesc si un loc care sa merite efortul nostru de a alege meleagurile noastre, care sa nu coste cat o vacanta in Bali, care sa ne intampine cu camere si lenjerii curate, fara mirosuri si fara riscuri prea mari de a ne alege cu vreo toxinfectie, etc. Dar acel loc este doar unul..sau poate doua, trei…si cam atat.
    Ultima oara am fost pe litoralul romanesc in 2014, ajungand la hotel la ora 6 dimineata, deh am vrut sa prindem rasaritul, am fost intampinati de o duduie la hotelul Amfiteatru in Olimp cu ‘nu aveti ce cauta la cazare la ora asta’. Pai, nici nu voiam sa ma cazez, doream doar sa informez receptia ca noi am sosit si candva in timpul zilei sa ne dea un telefon cand e posibil sa ne cazam.
    Aveam o camera rezervata pe booking com si dna ne-a explicat ca acele camere erau de nivel calitativ mai scazut, dar ne poate arata o camera cu vedere partiala la mare: peretii se cojeau si zburau acele coji cand inchideai usa, tocaraie la balcon ca pe vremuri, pat acoperit cu acele cuverturi mirositoare si niciodata spalate…am multumit si am spus ca revenim mai tarziu.
    Ne-am cazat la gazda, ceva apartament si am rezolvat balciul.
    M-as intoarce pe litoral doar daca s-ar intampla sa fiu in preajma si din curiozitate, dar atat.
    In vacante imi doresc liniste, confort minim, curatenie si sa nu trebuiasca sa ma simt ca si cum as juca la loto, sperand sa am noroc de toate astea.

17. Am fost in pandemie la Olimp. Relativ decent. Pe marginea plajei era toaleta. Relativ curata. Preturi mult mai ok decat in Mamaia. As fi zis ca merita repetata experienta, pana cand in acelasi an (2020) a fost in alt weekend cineva din grupul nostru tot in Olimp si ne-au spus de o pers care s-a inecat si a fost lasata pe plaja o ora pana au venit cei de la salvare sa ridice cadavrul. Stai la plaja cu mortul langa tine… horror made in Ro.
    La polul opus: am fost anul acesta in Tenerife, la un hotel boutique, cu o servire de exceptie. In fiecare seara imi pregateau desert special fara alergeni ( gluten si lapte) si zilnic ma plimba bucatarul prin sala sa imi arate ce pot manca fara alergeni ( regim demipensiune). Nu as mai merge nici in Ro la mare si nici in Bulgaria. Grecia,da. Spania, da. E trist ca nu stim sa pretuim ce avem.

18. Intr-adevar, e mare pacat ca nu apreciem cu adevarat ceea ce ne-a fost dat.
    Romania este o tara asa de frumoasa, avem si mare, si munti frumosi, si delta, si paduri seculare, chiar nu am avea ce sa mai cerem.
    Nu stiu care sunt motivele pentru care de ani buni litoralul romanesc este neingrijit, in multe zone chiar murdar. Este vina autoritatilor, este vina proprietarilor de hoteluri, este vina locuitorilor si a turistilor? Poate putin din toate. Poate e si faptul ca noi, romanii, de multe ori, cumva ne complacem in „merge si asa”.
    Locuiesc in Romania si nu am nicio dorinta de a pleca, dar sunt cateva defecte ale noastre ca tare mult ma mahnesc. Unul din ele e ca avem tendinta de a fi delasatori si de a ne complace intr-o anumita situatie – daca ea functioneaza cat de cat.
    E adevarat ca si la marea noastra se pot gasi locuri de cazare curate, frumoase, cu meniu bun – am fost intr-un astfel de hotel – dar, de obicei, mergem cu asteptari joase.
    N-am fost la mare in alte tari (doar accidental in Grecia, cand eram in delegatie) si nici nu-mi doresc sa merg pe distante mari (doar pana la marea noastra fac 8 ore cu masina; cu avionul nu prea calatoresc, doar la mare nevoie).
    Mi-as dori tare mult sa fie curat si ingrijit la noi in tara, sa ramana banii in tara, sa ne simtim bine aici.

19. Citind comentariile imi dau seama ca majoritatea dintre noi suntem obisnuiti cu ceea ce am experimentat de-a lungul vietii, vezi exemplul relatiilor abuzive, ne obisnuim si credem ca asa trebuie sa fie. La fel si cu conditiile cand mergem in vacanta, la restaurant, etc.
    Cres ca trebuie sa invatam ca meritam respectam si sa incercam sa gasim locurile unde il primim. Cand vad la stirile din Romania aglomeratia de pe plaja si romanul spune ‘e frumos aici, lume multa, distractie’… Ce e frumos sa stai umar langa umar, sa asculti manelele vecinului de cearceaf, sa…etc pot fi zeci de exemple?! O fi spiritul latin sa fim tot timpul in grupuri mari si in aglomeratie?! Nu cred, ca la francezi sau italieni la mare si nici la munte nu e asa. E o mostenire de care trebuie aa scapam, si sper sa reusim curand. Este ok sa expperimentezi o data, de doua ori, etc..dar sa revii in fiecare an la aceleasi conditii, e putin cam mult.
    Imi amintesc o taverna pe plaja in Thassos, aveai sezlongul gratuit daca comandai orice de la ei, iar cum statea toata ziua la.plaja, ba o cafea, o pizza, etc…dar la toaleta puteai merge si descult, atat de curat era, si aveau si absorbante intime gratuit la toaleta.

20. O, daaa! Eu una ador Mamaia! Poate fiindca acolo m-a dus jumate de copilarie mama, cealalta jumatate in Mangalia. Cand m-am intors in tara acum 6 ani am zis sa ii arat copilului marea noastra, am cautat un hotel mai ieftin in zona de Nord si asa am descoperit Siret (linga Vega). E drept, mergem cateva zile primavara si dupa 1 septembrie toamna. 250 de lei camera superba, mare, mereu curata, oamenii ne stiu deja, are tot ce imi pot dori, gradina cu jocuri, leagane, topogan gonflabil, orchestra seara, plaja cum iesi din gradina. Loc de joaca interior, ca in mall-uri…Avem papagal, iepurasi, pisicute in imprejurimi, pizzerie supermarket, multe locuri cu preturi decente la mancare! A: e singurul hotel sin Mamaia care accepta orice animale gratis. Eu mergeam cu 2 caini medii. In vara asta parea zoo de cati ucraineeni cu tot felul de rase fusesera cazati gratis. Fiecare cu gusturile lui. Daca vedem doar partea cu fitze a Mamaiei..nu o sa ne mai placa niciodata. Am amintiri acolo. Am vazut marile din toata Europa si nicaieri plaja nu mi s-a parut ca acasa. Mai putin de cand au largit-o si a devenit execrabila.E drept, in Grecia si Bulgaria nu am fost, tocmai pentru ca se inghesuie toti si nu imi place stilul „turma de oi”.

• Nostalgia vaz ca ii baza..fuecare cu ale lu.
      Ti se parea ok ca sunt atatea pisicute in imprejurimi? Frante de foame, fara adapost, nestirilizate? Si iepyrasi si papagal: i chidi in custi, lipsiti de libertate pt singurul nostru plac?
      Dar da asta e Romania cand vine vorba de animale…pt noi, nous sa ne fie bine. F trist!

21. Noi nu suportam, ca multi altii, mizeria, muzica, figurile smecherilor, tupeul administratorilor de plaje, preturile astronomice raportate la servicii si nesimtirea generala de pe plajele romanesti. Mergem de doi ani la Vadu, deocamdata un sat fara pretentii de cazari de fite si ne bucuram de plaja curata, apa marii limpede, panta lina, liniste (auzi doar marea, briza si sunetele naturii, fiind rezervatie naturala). Mancare ne aducem si gatim la cazare, nu aruncam sute de lei la restaurante, desi se gasesc si localuri, si cherhanale, oferta exista. Orizontul nu e acoperit de blocuri, ci de rulote trase la 50-60 m de plaja sau mai mult. Oameni discreti, familii cu copii, lipsa figuranti. Cat se mai pastreaza in starea asta, vom cauta Vadu ca ultim refugiu pe litoralul romanesc.

22. Am fost și eu în Vama Veche anul acesta.O mare mizerie .extrem de scumpa .într o stare de degradare pe an ce trece.Ma întreb dacă acel primar nu știe ca exista o sistematizare și o soluție de urbanizare a acestei localității??? Exista asa ceva și prin afara..unde cei mai tinerii beneficiază de cazare și preturi onorabile la mâncare.Apoi m am dus în Bulgaria unde merg anual peste 450 000 de turiști romani…unde este aceeași mare neagra .care este tot în Balcani .care a fost sub comuniștii la fel ca și noi …..dar care este un pic mai mult
    altceva.Argumentele ca au hoteluri mai noi decit noi nu tine.sau ca au venit rusii nici asta nu merge.Baietii aceia plătiți degeaba de la ministerul Turismului nici nu știu și nici nu fac NIMIC.Si mai E ceva…de ce oare nici un bulgar nu vine la plaja în România în timp ce noi romanii ne ducem acolo cam 45o ooo de oamenii anual Băieților care gestionați turismul ați făcut o socoteala cam câti EURO pierde PE AN ROMANIA ? NU SI NICI NU VA INTERESEAZA

23. Noi mergem pe litoral românesc din comoditate. Am fost de două ori in Bulgaria (Grecia sau altceva nu ne permitem), condițiile au fost mult mai bune pe aceeași bani sau poate mai puțini, dar drumul până acolo lung și așteptatul în vamă, mneah.. când am ajuns acolo, m-am bucurat de condițiile mai bune (în special oamenii din servicii decenți, nu ca în Romania unde câteodată te simți și prost că ai comandat ceva de mâncare:))) dar stresul dinainte și de după … În Romania am fost de când suntem o familie cu copil de 10 ori. 2 mai, Vama Veche, Tuzla, Eforie Sud (peste 5 ori), Eforie Nord, anul asta Constanța. Niciodată nu am avut probleme digestive de niciun fel, indiferent că am mâncat porumb sau fructe la pahar de pe plajă, la autoserviri la care după ce ne-a pus mâncarea pe tavă am regretat instant, la restaurante, sau gătite de noi și cumpărate de la supermarket. Deseori mâncarea a fost proastă sau banală (sunt sătulă de șnițele cu cartofi pat) dar și în Bulgaria era plin de așa ceva. Deci mie chestiile cu enterocolita mi se par exagerate, nu am pățit niciodată în ani de zile și nici nu suntem maniaci cu spălatul pe mâini, adică desigur înainte de masă, după ce ajungem acasă, înainte să băgăm ceva în gură, dar nu cum am văzut cazuri în care după ce atinge copilul o scoică imediat primește un șervețel umed. Adică nu zic că oamenii care au pățit nu au pățit, dar poate erau așa de sensibili sau cu imunitatea așa scăzută că ar fi pățit oriunde. Și acum, trebuie sa te mai și uiți la copil, normal că nu îl lași să înghită apă în neștire și nici să mănânce cine știe produse perisabile care au stat la soare.
    Condițiile de cazare au fost bune sau proaste, în funcție de noroc și de câți bani am fost dispuși să dăm (dar și de cerințe, de ex. Când era copilul mic de tot, preferam pensiunile cu curte ca să stea copilul la joacă la umbră în orele in care era prea cald, cu bucătărie ca să putem gati etc). In Bulgaria am găsit condiții mai bune pentru aceeași bani (adică mai aproape de plaja, mic dejun inclus, piscine) dar nici în Bulgaria nu am fost scutiți de pete de cafea pe perete sau produse congelate. Sau șantiere in lucru și imagini dezolante cu teren viran și gunoaie.
    Anul asta am fost la Constanța. Aici chiar a fost super frumos! Apa era curată, plajele la fel, mâncarea e drept scumpă dar am găsit restaurante de unde am plecat chiar încântată, de servicii și oameni. La Constanța nici nu te plictisești, erau concerte de jazz, spectacole de balet, ai delfinariu si microrezervatia, muzee și parcuri și clădiri vechi de vizitat.

24. Vad ca la reply nu se poate da reply, dar tineam sa ii apun lui Rosu Aprins ca nu, in afara de papagal, care este un Ara ce n-ar putea trai liber prin Romania, dar are voliere enorme in exterior si interior si este plimbat de catre angajati – pisicutele si cainii traiesc super bine, fata de Bucuresti, dorm in hoteluri, primesc mancare pe la toate restaurantele si da, personal mi se par triste si pustii tarile in care nu am intalnit nici un animal al strazii.

• Ti se pare trist unde nu vezi nici un animal al strazii si consideri ca e in regula pt o pasare sa fie intr-o colivie si plimbata din cand in cand pt ca a fost transplantata intr-un mediu care nu e habitatul ei normal?
      Tu chiar crezi ca animalele strazii duc o viata boema cand nu stiu cand vor mai manca urmatoarea masa, cand ingheata in ger sau mor sufocate de caldura, cand nu au un loc de pus capul sa doarma in siguranta, cand sint abuzare, hartuite de oameni?!
      Sper ca nu educi copii si ca nu multiplici ideile tale nemiloase in jurul tau, sper din tot suflerul…pt ca pot sa diger multe uratenii: ignoranta needucare etc. dar raitate si cruzime nu.