Ce trebuie să știe un copil de 7-8 ani în școala olandeză

Ivan a început acum în ianuarie școala normală de stat, ciclul primar, în groep 4 (copiii au între 7 și 8 ani). Anul trecut din februarie până în decembrie a făcut taal school, școala de limbă olandeză pentru copiii nou-veniți în Regatul Țărilor de Jos. de anul acesta sunt pregătiți pentru școala clasică, normală. Sunt evaluați, și el și sora lui, la nivelul unui nativ de 6 ani, ceea ce mi se pare incredibili și extraordinar.
Amândoi spun că înțeleg ușor ce se vorbește la clasă, răspund cu ușurință corect, deocamdată nu le e greu. Au venit cu un nivel bun la matematică și științe, sunt fluenți în engleză, e normal să le fie ușor.

Ca să înțeleg mai bine ce îi așteaptă și ca să le povestesc ce urmează să facă la școală, am săpat un pic în informațiile despre cum funcționează sistemul olandez de învățământ.

Ministerul Educației din Olanda impune o listă de kerndoelen, obiective de bază pentru fiecare an școlar. Apoi, fiecare școală poate decide cum și cu ce metode de predare va implementa obiectivele de bază ale Ministerului.

Obiectivele de bază sunt un rezumat a tot ceea ce un copil ar trebui să știe și să poată face atunci când se transferă într-un an superior.


Iată ce învață un copil în grupa 4 de școală primară și care sunt obiectivele grupului 4.

Citirea trece la un nivel superior

Copilul ajunge să citească propoziții mai lungi. Cărțile sunt din ce în ce mai complexe.

Ortografia capătă importanță

În groep 3 copiii învață literele și sunt încurajați să noteze totul fonetic. În grupa 4, copilul învață cu adevărat să scrie și învață că un cuvânt cu un sunet „g”, de exemplu, poate conține și un „ch”.

Adunarea și scăderea până la 100

Copilul învață adunarea și scăderea cu numere mai mari. De asemenea, este introdusă înmulțirea. Se discută și tabla înmulțirii cu numerele de la 1 la 5 și 10.

Orientarea în lume (wereldoriëntatie)

Unele școli numesc aceste materii Geografie, Istorie și Natură, în timp ce altele se referă la ele împreună, ca „Orientare în lume”. Imaginea copilului asupra lumii se lărgește. Cultura și subiectele generale au fost înainte despre lucruri apropiate de casă, acum sunt mai mult despre lumea extinsă. Vor studia diferența dintre culturi și religii, vor discuta despre diferite țări, despre împărțirea regnului animal în specii.

Obiective generale de învățare în grupa 4

Citirea în clasa a 4-a

În grupa 4 de școală primară, copilul va începe cu lectura tehnică secundară, așa cum se numește în jargonul educațional. Viteza de lectură crește. Copilul înțelege ritmul textului. Cuvintele devin mai dificile, iar propozițiile mai lungi și mai complicate. Textele nu mai sunt doar povești inventate, există și texte informative.

Devine foarte importantă în grupa 4 înțelegerea lecturii. Copilul poate citi toate cuvintele cu grijă, dar trebuie să și înțeleagă ce spune textul. El exersează acest lucru cu sarcini în care se pun întrebări despre text.

De două ori pe an, copiii susțin Testul de trei minute: câte cuvinte citești cu voce tare în trei minute. În groep 4, profesorul va testa și în ce măsură copilul înțelege ceea ce spune. Pentru a consolida înțelegerea textului, există în școli și biblioteci cărți speciale pentru citit împreună. Aceste cărți au două niveluri de lectură, special concepute pentru ca părintele și copilul să citească împreună, pe rând.

Matematica în clasa a 4a

Copilul învață să numere cu zeci și să facă socoteli mental, adunări și scăderi cu una sau două cifre fără să își folosească degetele sau calculatorul.
Exersează mult calcule cu bani.
Învață pe de rost tabla înmulțirii cu 1, 2, 3, 4, 5 și 10. Se folosesc jocurile pe calculator, tabelele printate expuse peste tot la școală și acasă (mai ales la toaletă!).
Tot acum copiii învață să citească toate tipurile de ceas, să înțeleagă unitățile de măsură pentru greutate și lungime.

Scriere

Copiii învață să folosească literele mari și semnele de punctuație.

Se acordă mai multă atenție ortografiei.

Știrile

Copiii ascultă și citesc la școală știri naționale și internaționale. Țin să precizez că știrile sunt diferite decât ce vedem în România în jurnale (crime, violuri), se discută despre descoperiri științifice, modificări în oraș (un parc nou, de exemplu), Sărbători, se prezintă și articole despre război sau aspecte economice. Se discută despre referințe geografice și istorice, gândire critică, intenții, înțelegerea unui text.

Vă țin la curent cu progresele copiilor, so far, so good!

Sursă principală de informare: Wijzeroverdebasisschool.nl

Photo by olia danilevich: https://www.pexels.com/photo/brother-and-sister-with-books-on-their-heads-5088188/

Printesa Urbana
Printesa Urbana

Scriu de cînd mă știu. Scriu și cît mă joc cu copiii, și sub duș, și în somn scriu. Scriu despre mine pentru mine. Și sper că ce scriu pentru mine să fie de folos și altora. Unii s-au născut să cînte, alții să facă poezii sau să frămînte pîine. Eu m-am născut să scriu declarații de dragoste copiilor mei și vieții noastre pline.

Articole: 4196

15 comentarii

  1. Noi locuim in Olanda si avem un copil la basisschool in groep 5 si un copil la middelbare school vwo in primul an. In timpul scolii primare (basisschool) am fost incantati de usurinta cu care copiii asimilau cunostintele si de faptul ca aveau materia mult mai putin incarcata si cunostinte mult mai generale (si mai usor de retinut) si mai placut explicate comparativ cu scoala romaneasca. Dar…acum la middelbare school am inteles ca scoala olandeza te pregateste in general pentru nivelul mediu (Mavo-Havo) si ca cerintele de la liceu sunt diferite daca mergi la un nivel mai ridicat (Havo sau Vwo). Adica, daca la scoala primara accentul este pe limba si matematica (restul obiectelor fiind atinse doar la modul general), la liceu nivelul cunostintelor cerute este mult mai aprofundat (ex: cunostinte de geometrie). In Romania ai toate cunostintele la indemana din scoala primara, la liceu doar le repeti si aprofundezi la majoritatea obiectelor. In Olanda ai acces la informatie doar daca ai interesul si profesori care sa doreasca sa te ajute. Scolile primare isi aleg de exemplu daca sa faca anumite materii (ex: geografia). Profesorii predau toate materiile in primele 8 grupe – la fel ca invatatorii in Romania si este normal sa aiba/sau nu afinitati si cunostintele sa nu fie extrem de specializate/aprofundate. Se merge mult pe ideea – mediu e foarte bine si suficient.

    • Totally agree! Eu am facut groep 7 si 8 + 3 ani la VWO apoi am revenit in Romania la liceu cl a 10a. Sincer diferentele dintre VWO in Olanda si liceu bun in Ro mi s-au parut din punctul meu de vedere ca si elev destul de mici – ca nivel de predare si calitatea profesorilor. La unele materii eram un pic peste colegii din Ro iar la unele materii un pic sub. Profesorii si aici si acolo unii mai buni si altii mai putin buni. Intr-adevar dotarile in scoala (materiale, echipamente etc) mult peste RO si de asemenea un sistem mai obiectiv de notare a elevilor (nota 7 la un profesor nu era nota 10 la alt profesor).

      Daaaaar in Olanda nu exista aproape deloc partea asta de motivare, de a fi mai bun. „Doe maar wat je kan en dan komt het wel goed”. Parintii colegilor mei (din ce am vazut, povestit – nici nu vreau sa generalizez) nu se implicau decat f putin la teme ca sa nu zic deloc. Ai reusit sa retii, sa intelegi in clasa bine si daca nu tot bine. Nici parintii mei nu ma presau in mod excesiv dar nah pana la urma care copil isi face temele asa de bunavoie. Mi se pare ca majoritatea copiilor vor alege de multe ori (daca li se permite) confortul de acum vs. un confort ulterior. Adica vor alege sa nu-si faca temele / sa nu invete prea mult acum fara sa se gandeasca sau sa realizeze ca ulterior de asta va depinde ce usi li se vor deschide in viata. E normal ca de aia sunt copii.

      Eu in RO (culmea!!) am invatat mult mai mult si mult mai bine. Pentru ca eram motivata si de colegii de clasa care majoritatea si ei invatau. In Olanda suficient era bine, nu depuneau decat f putini extra efort.

      Acum poate lucrurile s-au mai schimbat, nu stiu ce sa zic, si la ei la noi….

    • Bună! Ma bucur sa te cunosc. Ca și tine am tatonat întâi terenul și din septembrie anul trecut am decis sa vin în Belgia cu copilul, băiat, 13 ani.Acum e la Okan, învață flamanda. Limba e un fel de olandeza cu accent diferit bănuiesc.
      Despre altceva voiam sa vorbesc , când ai luat hotărârea sa duci copiii în altă țară, te-ai gândit ca poate hotărăști pentru ei?! Eu da, ca îmi asum asta chiar dacă peste ani el își va dori sa se întoarcă în tara lui unde nu se va mai simți integrat. Ne dorim sa facă și o facultate și nu știu dacă ii va fi recunoscuta diploma în țară. Nu știu dacă m-am exprimat asa bine în asa fel încât sa ma înțelegi.Nu crezi ca ar fi un subiect? Te îmbrățișez!

  2. Partea cu temele pentru acasa cred ca difera de la scoala la scoala: scoala unde merg copiii mei, are teme incepand cu grupa 5. O tema pe saptamana, subiectul poate fi diferit – exercitii la matematica intr-o saptamana, ceva de invatat la geografie in alta saptamana, cateva pagini cu exercitii de limba sau un proiectel – de ex, sa scrii un card cu urari de sarbatori unui coleg.

  3. Noi locuim in Germania de 5 ani și tot auzind comparații referitoare la temele care se dau in Ro vs alte țări am ajuns la concluzia că este irelevant faptul că se dau teme puține dau deloc în alte țări decât Ro.
    Cerințele la teste sunt că și cum copilul lucrează acasă intensiv. Toți copii din clasa copilului meu, care au note bune lucrează exerciții suplimentare fata de tema. Întradevăr tema nu prea exista. Dar asta nu înseamnă că este și bine.

  4. „știrile sunt diferite decât ce vedem în România în jurnale (crime, violuri)”. Extrem de jenanta generalizarea. Sa înțelegem ca dacă sunt crime și violuri la ei sunt ascunse, sau cum? la noi te-ai uitat vreodată la jurnal la TVR, de exemplu, sau numai la știrile de la ora 5? Am observat și în alte articole ca totul pute în România și la ei e minunat.

    • Mna, in calitate de jurnalist, imi permit sa consider si sa exprim ca majoritatea materialelor de presa din Romania sunt jenante, ca sa merg in directia propusa de tine. Ca sunt si exceptii gen TVR Cultural si Recorder, sigur, pacat ca sunt atat de putine ca nu fac vreo diferenta.

      Sigur ca exista cancan si pe aici, dar presa serioasa exista aici cu prezenta semnificativa inclusiv in audiente si isi face treaba, iar ce se prezinta copiilor e mereu din categoria asta.

      Te invit sa mai citesti pe aici inainte sa te pronunti atat de vehement (daca tot amendezi generalizarile), am scris in repetate randuri si despre ce nu e grozav pe aici. De bine n-am plecat din Romania, deci na, cred ca e normal sa nu ma prefac ca totul e roz in Romania, ca daca era, nu fugeam de acolo cu copii si pisica dupa noi la 45 de ani.

    • Ioana, aici te contrazic. Citesc cu regularitate presa din Olanda, urmaresc emisiuni si eu mare diferenta nu vad. Daca excludem celebrele stiri de la ora 5 atunci jurnalul de pe TVR, de pe DIGI, chiar si stirile ProTv cu Andreea Esca sunt cam la fel. Dau drumul la TV in Olanda si multe emisiuni sunt similare. Ok, ca ei au emisiunile de stiri dedicate pentru copii e foarte bine dar contentul pt adulti e similar. Sa nu uitam de unde a pornit Big Brother ?

  5. Stirile prezentate copiilor in Olanda sunt dintr-un program de televiziune care se numeste Jeugdjournaal – stiri pentru tineri. Stirile sunt anume selectate sa includa subiecte interesante pentru tineri si sa excluda subiecte….mai putin placute. Cred ca autoarea a dorit sa spuna ca stirile au subiecte alese special pentru copii (ca un exemplu de lucruri pozitive pe care le putem invata).

  6. Vai de mine Printesa, pai daca si tu a trebuit sa fugi de aici cu copiii si pisica dupa tine ce sa mai zicem de cei care sunt cu adevarat nevoiti sa fuga de foame, de razboi, de saracie crunta. Hai sa ne pastram totusi obiectivitatea si sa nu exageram de dragul de a da bine. Voi ati facut o alegere, ati considerat ca Romania nu va mai ofera ce va doriti / ce aveti nevoie si v-ati mutat. End of story.

    • Nu a fost intentia mea sa minimizez experienta mult mai grava a altora (nici nu mi-a trecut prin cap ca cineva ar putea intelege din ce am scris ca ma victimizez), ce am vrut sa spun e ca pentru noi Romania chiar nu mai e tolerabila (si n-am facut vreun secret din asta, scriu despre ce ma enerveaza in tara natala din 2007, cu 13 ani inainte de orice gand de emigrare, pe atunci inca mai speram ca pot schimba ceva semnificativ si am continuat sa sper si sa fac tot ce pot pana in 2020), avand in vedere ca am decis sa plecam, desi aveam conditii relativ comode de trai.

    • Probleme? Nu este nevoie sa te exprimi sarcastic și agresiv. Fiecare trăiește unde vrea și face alegerile care ii plac! Sa îți fie bine in România, draga Cristina! Scuze dacă am omis h-ul, nu suna românesc !

    • Da, exact. Asta spuneam si eu. Fiecare traieste unde vrea si face alegerile care ii plac. Nu e nevoie sa ne victimizam si sa exageram! Si daca vrei sa vezi un comment sarcastic si agresiv ce-ar fi sa-l recitesti pe al tau. Si, da, draga Cristinica (ca daca tu nu-mi scrii numele corect pe considerentul ca nu suna romanesc desi chiar asa ma cheama, imi permit sa-ti spun si eu Cristinica) chiar traiesc foarte bine in Romania si nu as da-o pe Olanda desi (ha ha) detin cetatenia ambelor tari. Deci chiar pot sa traiesc si sa aleg fix ce-mi place.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *