Cum putem face pentru ca astfel de situații să dispară din școlile din românia? (cititoarele scriu)

Dezbaterea pe Facebook pe acest subiect e aici.
Am primit ieri acest mesaj de la o mamă care caută soluții pentru fiul ei. Vedeți situația mai jos, o sală de clasă mult prea mică, fără acces la tablă sau la catedră, după ce în anul anterior, aceeași grupă de copii a stat într-o clasă prin care treceau alți copii să ajungă la sala lor. Eu în general încerc să remediez situația discutând cu directorul/profesorul deschis, calm, eventual alături de 1-2 alți părinți care consideră situația problematică și pot oferi variante de remediere, iar dacă ce rezultă de aici nu e o soluție bună pentru copil, aș merge mai sus cu discuțiile, la inspectorat. E foarte trist când se fac diferențe între copii din orice motive.

Dragă Ioana,

Îți  scriu pentru că astăzi a început școala în România și tot astăzi am trăit cea mai tristă zi de începere de an scoalar. Atât din viața mea de elev, cât și din cea de părinte de elev.

Copilul meu este clasa a doua la o școală prestigioasă, una care pretinde că e ca o școală de-afară, și pe alocuri chiar este. Dar pilele, relațiile și tratarea inegală a copiilor pentru mine este o mare  dezamăgire. 

Încă din clasa 0 această clasa a fost o clasă de sacrificiu pentru direcțiune.

Repartizarea elevilor nu s-a făcut aleatoriu, așa cum este legal. Copiii au fost repartizați în funcție de listele pe care le aveau învățătoarele. Dacă mergeau sau nu la afterul lor. Cei care nu au avut pile au ajuns la această  clasă, unde nu au învățător titular. Asta nu e o problemă, doamnele au fost minunate. Nu am ce să le reproșez. Sper că doamna să rămână și să îi ducă până în clasa a patra.

Tot ei au „nimerit” în primii 2 ani într-o sală de clasă de trecere (o altă clasă trece prin clasa lor ca să ajungă în sala lor de clasă). Repartizarea claselor în spații s-a făcut tot aleatoriu, presupun. Nu cu dedicație.  Așa sunt ei, mai ghinioniști.

Anul acesta, fiind mai puțini în clasă (unii s-au transferat după clasa 0 la alte școli sau alte clase), direcțiunea a găsit de cuviință să îi bage într-o clasă minusculă.  La catedră nu se poate ajunge. Copiii stau înghesuiți.

Sunt dezamăgită crunt. La fel și ceilalți părinți.

Această situație reflectă starea actuală a învățământului românesc. 

Să nu îți peste de niște suflete, să îi înghesui într-un spațiu impropriu pentru studiu e dezamăgitor, mai ales într-o școală care se vrea europeană. Ni s-a spus că sunt de vină părinții că aleg această școală. Pot să înțeleg asta, dar atâta timp cât tu ca director accepți să fii singura școală din oraș care are transport pentru copii plătit din bani publici înseamnă că încurajezi acest lucru. 

 Oferim condițîi pentru cei cu pile și relațîi și pe ceilalți îi sacrificăm. Ce vină au copiii din acea clasa care chiar aparțîn circumpscriptiei acestei școli și pentru ei nu a fost loc intro clasa decentă? 

Dacă poți scrie despre aceste situație, să se conștientizeze că nu e OK.

Ai câteva sfaturi? Ce am putea face în această situație?

Îți las și o poză cu clasa. Efectiv la tablă nu se poate scrie. Clasa este la un capăt dintr-un hol. 

Printesa Urbana
Printesa Urbana

Scriu de cînd mă știu. Scriu și cît mă joc cu copiii, și sub duș, și în somn scriu. Scriu despre mine pentru mine. Și sper că ce scriu pentru mine să fie de folos și altora. Unii s-au născut să cînte, alții să facă poezii sau să frămînte pîine. Eu m-am născut să scriu declarații de dragoste copiilor mei și vieții noastre pline.

Articole: 4363

8 comentarii

  1. Sa o spunem pe aia dreapta. Toate astea se întâmplă pentru ca toată lumea căutăm (!sic) școli. Mai un flotant făcut de mătușa varului bunicului, mai O poveste emoționantă la director și asa apar școli cu 10 clase zero. Avem în oraș școala generală cu 2 clădiri. Efectiv au primit încă o școală și tot nu le ajung spatiile. Pentru ca iau pe toată lumea, doar ca să fie „cea mai căutată” școală. Anul trecut 2024-2025 câteva clase au fost mutate la o școală de cartier din celalalt capăt de oraș. Deci, oficial erau elevi la „școală căutată”, dar fizic erau la una din școlile evitate. Ironia.
    De ce ai accepta asta, ca adult răspunzător de un copil când sunt atâtea alte școli? Pentru numele scolii?
    Așa că, e simplu. Ai stat un an fără sa îți pese. Ori îți asumi, ori muți copilul. Dacă nu sunt alte spatii dar toți vor la școala X nu o sa apară peste noapte o clasă nouă.

    • Eu sunt curioasa câți dintre părinții ăștia ultragiati, care nu au mai prins loc la școala de care aparțin, pentru că s-au înscris prea mulți cu flotant, au făcut plângere penală cu privire la asta! Să declari că stai unde nu stai, cu scopul de a-ți înscrie copilul la o anumită școală, reprezintă infractiunea de fals în declarații, art.326 din codul penal. Bineînțeles că autoritățile s-ar mai putea sesiza și din oficiu, că e evident pentru toată lumea că există această problemă, dar e mai ușor să căutăm „soluții de optimizarea a traficului la începerea școlii” decât să rezolvăm adevărata problemă.

    • doar că nu toți „căutăm” același lucru. pe mine mă revolta când cineva pretinde că suntem toți la fel, că am făcut și eu viza de flotant la cuscra colegului de munca, că am dat și eu o geanta la reduceri directoarei ca sa îmi bage copilul in proaspăta clasa de intensiv unde sunt „elevii buni”.
      iar mie mi se pare că rezultă din postarea de mai sus că doamna in cauză este exact una dintre acele persoane care nu a căutat nimic, doar locuia în zonă. eu ar trebui să îmi înscriu copilul la o școală care este la 5 stații de autobuz de mine, deși am școală în spatele blocului, doar pentru că alți părinți o „caută” cu disperare pe cea din spatele blocului meu?
      iar școala fiicei mele chiar nu pomul laudat, si totuși nici la pregătitoare, și nici acum, in clasa a 7-a, nu au decât vreo 5-6 copii din CARTIER. alții vin din Ilfov, de prin cartiere îndepărtate… la ce or fi venind, nu știu, că este o școală de cartier oarecare. dar este clar că până și această școală oarecare de cartier este supraîncărcată, de vreme ce se învață în două ture, de vreme ce laboratoarele nu mai sunt laboratoare, deși sunt ore la începutul sau finalul programului care se fac prin sala de muzica, uneori și în sala de sport :)))
      in concluzie, fiecare dintre școlile minune are și elevi ARONDATI acolo, și părinții nu au de ce sa își retragă copiii sau să ii înscrie în altă parte, ca sa le facă loc șmecherilor care au făcut viza de flotant „căutând” ei știu ce.

    • Lol, Lia. parcă tu ești avocat, îmi amintesc din alte postări? știi cum e vorba, nu putem să ascultăm toți Schopenhauer. Ultima oară când și-a refăcut soțul meu buletinul (apartamentul pe numele meu), ni s-a spus de la evidența populației că locuim prea multi acolo și nu mai e loc și pentru el :)) Am spus că este imposibil, la adresa locuim doar noi 2 și copilul. mi s-a spus să fac cerere scot celelalte persoane de la adresă. am spus că nu am fac sa fac o cerere să scoată niste persoane despre care eu nu știu că locuiesc la adresa sau cine dracu sunt. până la urmă au fost așa amabili 🙂 că mi-au permis să fac o cerere in care să spun că locuim doar noi 3, și celelalte persoane sa fie scoase. după ceva vreme (destulă), m-a sunat un nene polițist și m-a invitat la secție unde mi-a pus în fața o declarație și două poze de buletin ale unor NECUNOSCUȚI tineri și frumușei, soț și soție, și eu să declar că nu locuiesc la adresa mea. am declarat, și am menționat și că nu am idee cine sunt oamenii. mi s-a părut absolut halucinant și am zis că nu înțeleg de unde ar trebui sa apuc aceasta poveste și dacă nu se pot sesiza ei din oficiu, că a reieșit că cineva pretinde că locuiește la adresa mea și nu locuiește. au spus că nu, că trebuie sa depun eu nu știu ce cerere și nu știu ce plângere și să acționeze în judecată și etc. moment la care mi-am dat seama că am deja o viață destul de ocupată și, deși uneori mă trec fiori pe șira spinării când îmi amintesc, nu am timp de așa ceva.

      PS: peste inca ceva vreme a apărut un poștaș la MINE LA UȘA sa ii notifice pe cei doi că nu (mai) locuiesc la adresă și să iei schimbe buletinele. hmmmmmmm. Dar ei nu locuiau acolo deci nu au putut fi notificați.
      La tine pare totul simplu, și dacă este, felicitările mele. Pentru mine ce se întâmplă în țara asta este mult peste Kafka, Ionesco, Bulgakov, și eu mai am și alte treburi decât să salvez Romania de oamenii nesimțiți care o locuiesc

    • Dacă nu am fost suficient de clară, voiam să spun: 1. că nu putem sa fim toți revoluționari. și 2, mai ales, este evident că această problemă depășește nivelul banal in care tu vrei sa mergi la o școală și eu, contra unei sume modice sau prin amabilitate, îți fac mutație la mine la adresa. este clar că există mai mult decât asta, de vreme ce apar la adrese oameni despre care proprietarii nu știu nimic. ce mafie este in spatele la așa ceva, nu pot sa îmi explic. oricum, este clar că un oarecare părinte „ultragiat” poate sa facă și plângere, și greva foamei, și în general cam orice vrea să facă, și nu se întâmpla nimic. cum nu se întâmplă în chestiuni poate mai dramatice, de viață și de moarte.

  2. in școala la care învață fiica mea este o adevărată isterie cu clasele de intensiv. Ce citesc aici pare chiar dus la extrem, la noi nu este (încă) in halul asta, dar o sa prezint situația. desi cred că am mai făcut-o:))) Este unul dintre subiectele mele favorite, am propus și la ultima postare Recorder o investigație în școlile din Ro, dar adevărul este că, spre deosebire de problemele cu farmaciile, BOR, corupția din administrație etc etc, problemele acestea nu sunt create de altcineva, ci chiar de părinți. Așa că nu se vor remedia in veci.
    deci cu clasele de intensiv. in școala fiicei mele, încă de la pregătitoare fiecare învățătoare face lobby pentru clasele de intensiv engleză din clasa a 5-a, prezentandu-le ca pe cele mai bune clase din școală la care trebuie neapărat să ajungă copiii buni. laudele depășesc cu mult (de fapt nici măcar nu se referă la) importanță limbii engleze la clasele respective, cu se spune cu subiect și predicat că acolo ajung copiii care învață, din medii potrivite, și nu trebuie sa ratam ocazia sa ajungem acolo. repet, din clasa pregătitoare până în a 4-a, aproape la nicio ședință nu ratează învățătoarea acest subiect. astfel, majoritatea părinților din fiecare clasă își duc copiii la meditații particulare de engleza, mulți chiar cu directoarea :)) și alte profesoare de engleza favorite ale directoarei. in clasa a 4-a circula deja zvonuri că listele de intensiv sunt „făcute”, înainte de examen, cu elevii care „trebuie”. in școala respectivă, ca probabil în toate școlile, există așa zisele învățătoare „bune”, ai căror elevi aproape toți la clasele de intensiv, și învățătoarele mmmmmmm hmmmm no so great, și de acolo intra câțiva elevi care sa completeze :))) La examenele propriu zise de intensiv asista profesorii din școală, care favorizează pe cine trebuie să favorizeze.
    mie mi s-a părut nedrept încă de la început, și am decis sa nu înscriu copilul la clasele de intensiv. am decis în gând :))) dar am așteptat să aibă fiica o opinie, și în clasa a 4-a a avut: nu vrea la intensiv. in afara de fiica mea, practic toți copiii care NU au dat la intensiv erau copii …care nu erau oricum buni :))) adică aveau părinți mai săraci, mai scandalagii, nu prea erau preocupați de școală. mamele prietenelor fiicei mele s-au alarmat, au încercat să mă convingă să vina și ea la intensiv, cum sa las copilul cu plebea. desigur, nu toți copiii au luat la intensiv. doar cine trebuia, adică cei care știau o engleză imbatabila, și cei care făcuseră pregatire cu cine trebuia. diriginții claselor care nu sunt de intensiv sunt TOTI profesori de sport. diriginții claselor de intensiv sunt profesori considerați buni, bine cotați etc. clasele de intensiv sunt la parter, ușor accesibile de oriunde, clasa fiicei mele este o clasă în care copiii se sufocă de căldură și majoritatea vin la școală cu ventilator. o parte din ore se fac pe unde apucă profesorii, in laboratorul de TIC, sala de muzica, sala de sport. Inclusiv la realizarea orarului sunt favorizați cei de la intensiv, care au ore cum trebuie aranjate, în număr aproape egal toata săptămâna, dar cei care nu sunt la intensiv au ore cum se nimereste, 4 într-o zi, 7 in alta. profesorii de la intensiv sunt, tot așa, profesorii considerați cei mai buni din școală, iar cei care nu sunt la intensiv sunt profesori tineri, unii minunați, dar de cele mai multe ori complet depășiți de clasele pe care le au, in care, vă dați seama după așa selecție, sunt copiii cei mai dezinteresați de școală (cu foarte mici excepții ca noi, și alte mici excepții de copii care nu au știut cum trebuie să abordeze situația ca sa fie și ei „buni”). Există și câțiva profesori care sunt și la clasele de intensiv, și la clasele celelalte :))) că, nah, câți profesori sa ai la unele materii, dar la clasele „celelalte” nu fac mai nimic, ii lasă pe copii sa joace Kahoot, să butoneze telefoanele, și ei corectează uneori testele de la intensiv. una dintre clasele de intensiv paralele cu a fiicei mele are o profesoara de engleză pentru engleză, și diriginta alta profesoara de engleză:))) cu care fac doar diriginția. pare cam ciudat, dar îmi imaginez că au împărțit și ele prietenește beneficiile, cum s-a putut in anul respectiv. Și, desigur, la clasele de intensiv cadourile sunt mai pretențioase, profesorii mai lingușiți, in comitetul de părinți sunt părinții cei mai apreciativi la adresa a tot ce decide școala.
    unii dintre elevii rezonabili de la clasele care nu sunt de intensiv se transfera în decursul anului la alte școli, făcând și mai mare prăpastia între elevii de la intensiv și ceilalți. Bine, oricum nu e nevoie de nimic suplimentar ca sa adâncească prăpastia, că și elevii vorbesc despre ei ca fiind din clasele proaste, respectiv bune.
    dacă însă vă așteptați ca elevii de la intensiv engleză, in niste clase așa de bine, să nu aibă nevoie de meditații particulare, vă înșelați :))

  3. Eu nu inteleg, toata lumea vorbeste despre faptul ca scade populatia tarii, ca am ramas putini in tara, ca a scazut mult numarul elevilor si studentilor (si vorbim de peste 280.000 de elevi pe parcursul ultimului deceniu, nu de o scadere de cateva sute, cat sa nu se simta), dar in acelasi timp se plang ca nu au loc in scoli (si citisem recent ca ar fi crescut si numarul profesorilor in ultimii ani, deci nu asta e problema). Si atunci cum se explica situatia asta cu scolile extrem de aglomerate (multi elevi/clasa, lipsa sali, 3 schimburi), sa inteleg ca este valabila doar in anumite scoli/clase, in timp ce in celelalte bate vantul (sau a scazut numarul elevilor in zonele rurale/orase mici si a crescut mult in orasele mari si astfel de probleme se gasesc doar in acestea?)?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *