Cu copiii la Praga

Praga e una dintre destinațiile mele preferate. Păi cum să nu-mi placă, acolo am găsit cea mai bună bere și cei mai savuroși cânați din lume! Dacă berea-i bună, ce mai contează într-o vacanță, corect?

Am glumit, îmi plac multe lucruri la Praga, berea și cârnații sunt geniale, dar și Vltava, castelul, podurile, parcurile, cartierele vechi, cârciumile înghesuite, limba întortocheată din care nu pricep nimic, tramvaiele care vin mereu la timp. Ce nu mi-a plăcut niciodată la Praga e că nu prea m-am înțeles cu oamenii. În nici o altă țară din câte-am vizitat (și sunt multe) nu am dat peste atât de mulți tineri care să nu priceapă un Hello limpede și să nu poată răspune măcar cu degetul arătător la o întrebare simplă în engleză, gen „Where is the park?” Lasă că nici noi nu suntem perfecți.

Ah, și fiți atenți: acolo nu merge cu euro, trebuie să schimbați în coroane. Faza e că multe dintre casele de schimb din zona turistică au niște comisioane uriașe, în excursiile anterioare la Praga ne-am luat țepe de 50, respectiv 100 de euro. Uitați-vă bine la curs înaitne de a schimba și nu schimbați bani după mai mult de trei beri.

Dacă până acum am vizitat Praga ca niște turiști obișnuiți, cu ghidul Top 10 Praga în mână, și am bifat toate obiectivele turistice alături de alte sute de mii de alții ca noi, de data asta am făcut un traseu special pentru copii. Ne-am documentat de acasă despre parcuri, zoo și alte distracții pentru ei, am ales o cazare care să le priască, am renunțat la cârciumile întunecoase pentru restaurante curate, cu spațiu de joacă pentru copii și mâncare mai variată decât porc prăjit, varză călită și cârnați murați în bere. Și a fost o vacanță minunată! Mă rog, dacă nu punem la socoteală frigul: am avut norocul să stăm la Praga fix în cele mai șapte reci zile din anotimp, seara erau cinci grade, ziua cam zece, în condițiile în care la București se făcea plajă. Am mers cu toate hainele pe noi, unele peste altele, ne-am mișcat mai greu, dar tot a fost frumos! Mă felicit că am luat în bagaje geci și căciuli pentru copii, tare inspirată am fost!

OK, suficient preludiu. Să vă povestesc despre cazare. Am găsit pe Airbnb.com un apartament cu două camere și o bucătărie mica, cu o grădină maaare, sălbatică, dar sigură pentru copii, la parter, la 5 minute de mers de metrou și de un tramvai care ne ducea în 10 minute în centru (aici e linkul apartamentului pe airbnb). Din poze nu ne-am dat seama că apartamentul nu are și un living, noi așa ne făcusem calculele, dar nu, două dormitoare, un hol mic și bucătărie, plus baie cu duș și mașină de spălat și cameră specială pentru vasul de toaletă. Unul dintre dormitoare are masă și patru scaune, acolo am și mâncat. Din cauză că nu am avut living, am fost nevoiți să ne culcăm cu toții devreme, ceea ce s-a dovedit a fi foarte bine pentru fizicul și psihicul nostru. Apartamentul a fost foarte curat, gazda foarte primitoare, ne-a dat toate indicațiile din lume, ne-a răspuns la toate întrebările, a fost super simpatic Daniel.

Acestea sunt dormitoarele.

Zona de masă dintr-unul din dormitoare.

Bucătăria cu de toate, deși foarte mică.

Baia.

Curtea.

Fațada clădirii, nimic special.

Desigur, în prima zi ne-am dus la Zoo Praga, care e una dintre cele mai mari din lume. Animalele au spații foarte mari la dispoziție, un  mediu de viață cât mai apropiat de cel natural. Nu sunt un fan al grădinilor zoologice în general, dar aceasta e ca un parc în care poți observa de la distanță animale alergând în legea lor, vânând, împerechindu-se sau îngrijindu-și puii, apărate de restul turmei.

Am avut noroc să vedem pui de gorilă, de elefant și de suricate (doaaamne cât sunt de simpatici), dar și capre negre sărind de colo colo pe peretele vertical de piatră, girafe grațioase sărutându-se de zor, tapiri mari, păsări felurile, pești ciudați. Am stat toată ziua la Zoo și tot n-am văzut tot. Sunt multe activități pentru copii, locuri de joacă, trenuleț electric, tot felul de puncte de cățărare. Sunt mai multe restaurante în zonă, vi-l recomand pe cel din stânga intrării, Ocean parcă se numește, e un împinge-tava de unde puteți lua toate mâncărurile tradiționale cehești, dar și paste sau orez cu curry, plus desert și băuturi, la prețuri rezonabile.

Dintre parcurile pe care le-am vizitat, vă recomand cel de pe dealul Petrin (musai să urcați și în vârf cu funicularul, e o grădină minunată acolo, dar și un observator al întregului oraș, sub forma unui mini Effel Tour) și cel de pe dealul Vysehrad, unde au și tiroliene. 🙂

Am mai găsit un parc la 3 minute de apartament, l-am căutat intens pe cel de sub podul Charles, dar nu l-am găsit.

Locul meu preferat din Praga l-am descoperit, evident, în ultima seara. Este Grădina Fraciscană, un parc minunat îngrijit, foarte aproape de centru, cu un loc de joacă minunat și cel mai fain magazin de accesorii (și singurul în care am intrat, de altfel :P). În boxe curgea o minunată muzică de viori, copii se jucau, verde, mii de flori, câte o rață trecea agale printre picioarele noastre, liniște, m-aș întoarce oricând aici. Cu siguranță vom mai reveni, mai ales pentru acest loc de poveste.

115

20160518_182901

20160518_182926

20160518_182842

Grădina botanică iar a fost foarte faină, cu multe zone de trepte din pietre, arcade de trandafiri, bănci frumoase, o seră super faină în care am prins expoziție de orhidee, pești, mulți cactuși înfloriți și o tonă de plante suculente (pe care le iubim). La finalul zilei ne-am cinstit cu o înghețată artizanală genială luată din apropierea grădinii botanice, am pus poză cu locul, să știți cum arată.

100

106

107

108

Cel mai fain moment a fost, desigur, la ceasul astronomic, unde am ajuns pe ploaie și frig, iar imediat după ce a bătut ceasul de fix și a ieșit moartea la salut, s-au rispit norii instantaneu, a fost chiar ciudat. În trei minute s-a făcut soare și cald, iar un domn cu baloane de săpun a făcut magie cu zecile de copii din piață. Au fost zece minute fermecate!

Acum, despre mâncare. Am mâncat paste bune și pizza delicioasă în câteva restaurante Colosseum. Preferatul nostru a fost cel lipit de stația de metrou Andel, care era și la 10 minute de apartamentul închiriat de noi. Au spațiu de joacă pentru copii, baloane, televizor cu filme lungi de desene animate (noi am prins Madagascar de fiecare dată). Mâncarea a venit foarte repede, în 10 minute, totul a fost delicios, prețuri moderate.

Un alt loc fain pe care l-am descoperit din greșeală este Cafe Mistral, care e un restaurant micuț aproape de stația de metrou Staromestska, gen Simbio așa, cu loc de joacă pentru copii și mâncare delicioasă (meniu internațional).

Am mai mâncat într-un restaurant turistic din centru, a fost cam scump, dar bun. Gulaș de vită cu dumplings, porc gătit încet, cu ceapă caramelizată și sos de mere.

Și aproape de casă, la Tradice, un restaurant cu tipic cehesc, confitul de pui și gulașul au fost bune, restul cârnaților și supelor au fost exagerat de sărate și condimentate. Prețurile muult mai mici aici decât la orice restaurant din centru, cam la jumătate și chiar mai puțin. Nu au loc de joacă, dar copiii s-au descurcat cu jucăriile noastre, mâncarea a venit repede. Ah, aici se fumează, deci dacă nimeriți când e aglomerat, s-ar putea să nu fie respirabil pentru copii.

Bine, în general preparatele cehești mi s-au părut foarte sărate și contimentate, probabil ca să intre berea mai cu spor, dar pentru copii clar au fost nepotrivite. Așa că pentru ei am căutat paste, pui, pizza, supe creme, din fericire am găsit fără probleme și copiii au avut ce devora.

O chestiune amuzantă pe care am observat-o în TOATE restaurantele în care am intrat: meniul pentru adulți era cu de toate, iar cel special pentru copii conținea exclusiv pui deep fryed (adicătelea prăjit în baie de ulei) și cartofi prăjiți sau piure. Mâncare sănătoasă, bre!

Așa, să vă zic și despre nuntă, că de-aia am mers la Praga, de fapt: am fost invitați la o nuntă. Care a fost minunată, în grădina unui castel, pe malul lacului, totul extrem de simplu și de frumos. Copiii au alergat îmbrăcați de gală, noi am savurat o șampanie și un crevete, am făcut selfie cu mireasa, iar seara, după ce am dus copiii, i-am culcat și i-am lăsat păziți de mama, am dansat și noi ca oamenii mari.

Sunt foarte bucuroasă că am avut Manduca mereu cu noi, a fost de mare folos când cel mic obosea, pe Sofia o puneam în căruciorul închiriat, iar noi ne mai plimbam puțin. Ne-a fost de mare folos și în zilele în care nu am mers la apartament pentru somnul de prânz, iar Ivan a dormit în Manduca la tati.

Cam asta a fost Praga pentru noi, colorată și frumoasă, chiar dacă mult mai friguroasă decât ne așteptam!

Printesa Urbana

Scriu de cînd mă știu. Scriu și cît mă joc cu copiii, și sub duș, și în somn scriu. Scriu despre mine pentru mine. Și sper că ce scriu pentru mine să fie de folos și altora. Unii s-au născut să cînte, alții să facă poezii sau să frămînte pîine. Eu m-am născut să scriu declarații de dragoste copiilor mei și vieții noastre pline.

Articole: 4183

20 comentarii

1. Oh, da! Praga! Mie mi s-a parut ireal de frumoasa, e orasul meu preferat din cate am vazut :). M-as intoarce oricand acolo. Vazand pozele mi-am amintit in detaliu gradina zoologica, cat de bine au organizat totul acolo. Mno … Tocmai ce ne-am intors din Grecia, alt concediu prea curand nu intrevad, deci o sa ma delectez cu pozele celorlalti.

2. Scuuuurt :). Foarte bine am nimerit over all, cu inerentele mici probleme ale grecilor, sau ale agentiei de turism, nu stiu exact a cui a fost vina, dar ne-au dat o camera mai urata decat platisem, norocul ei ca era la parter si usa dadea direct pe o peluza mica si la 10 pasi era plaja, asa ca am avut priveliste de nota 10, plus confortul la iesitul cu copilul, lasam usa deschisa la camera si daca uitam ceva nu era nici o problema. Mancarea buna, am avut all inclusive, desi in mod normal nu agreez modul acesta de vacanta, acum s-a dovedit a fi bine, am avut de unde alege.Complexul foarte linistit, deloc aglomeratie … a fost o vacanta reusita.

3. Frumoasa Praga. Noi am avut norocul sa petrecem mult timp in Viena, caci au locuit unchii mei acolo 8 ani, dar cele doua zile pe care le-am petrecut la Praga ne-a lasat o impresie poate mai buna ca Viena. Pacat ca ati prins frig… 🙁

Cat despre Manduca, nu stiu cum puteti inca sa il purtati pe Ivan, pe noi pe absolut rupeee de spate si de solduri si de toate purtarea lui Victor, asa ca nu l-am mai purtat ( eu nu mai am cum, fiind cu burtica, iar sotul zice ca il rupe rau de spate) – ultima purtare fiind acum vreo 2-3 luni, iar acum are 1 an si 9 luni si 12 kg..

• sa stii ca e o chestie ciudata cu manduca asta, mie de exemplu mi se parea neconfortabila cand erau copiii mai mici.
      acum l-as purta pe Ivan (12 Kg + si el) ore intregi fara probleme, chiar ma simt bine cu ea.
      deci ori e o chestie de obisnuinta, ori e o chestie de ergonomie, in sensul ca in cazul meu ergonomia s-a imbunatatit cand copilul a devenit mai greu (se echilibreaza mai bine si stau eu mai drept, cine stie)

• Da, probabil cum zici tu Robo, depinde unde se muta centrul de greutate când „adaugi” copilul

• La mine depinde si de cat de bine e fixata pe mine. Eu o duc si pe cea mare care are 14+kg si nu am probleme 🙂

4. Ma bucur ca ati fost pe Vyšehrad, majoritatea vizitatorilor habar n-au de loc, respectiv ce pierd pt ca n-au chef de urcat pana acolo 🙂 La next visit sa mergeti si in parcul Letna pt o priveliste de postcard si la Cafe Slavia dupa ora 19:00, pt un vin / o cina cu priveliste asupra castelului si o super muzica live de pian (preturi normale).

5. Nasii lui fi-miu sunt relocati in Praga, cu jobul…ne tot invita la ei de ceva vreme, acum, dupa ce-am vazut ca sunt si locuri unde pot merge cu copilul..aproape ca ma gandesc serios sa ne ducem:)
    Eu am fost numai in epoca de dinainte de copil, sunt absolut indragostita de Praga, aceeasi senzatie am avut si eu ca e tara in care sunt cei mai putini vorbitori de engleza, teapa mi-am luat de cateva ori cu schimbul valutar in orasul vechi…:))

Cum Dumnezeu o mai faceti pe Sofia sa stea in carucior????!@???? :))
    Va invidiez, A nu ar mai sta nici legat cu lanturi..:)

• pai la noi e simplu: Sofia vrea ea sa stea in carucior pentru simplul motiv ca noi am luat caruciorul pentru Ivan :))
      ce-i drept, a si obosit de la mers de cateva ori, deci na.

• La noi cel mare l-a vazut pe cel mic in cărucior si a vrut si el. Si mai avem chariot, remorcă ptr bicicletă cu doua locuri, nu foarte practica pentru ca e lată dar într amândoi si le place

6. Si eu ador Praga, e orasul meu fave dintre toate in care am fost.. hai, la egalitate cu Florenta 😀 in rest imi plac orasele mai mici 🙂

Mi-ai dat material fain sa-l conving pe domnul Sot, si curaj sa il iau si pe Paul cu noi – cum altfel. As incerca si toamna, eu am fost intr-o primavara.. am tras un frig in mai.. nici chiar 5 gr, dar..

Nu tin minte niciun nume de nimic, nu pot face alte recomandari, stiu doar ca am stat in ceva cartier Strasnice – unde era un resto in stil pescaresc foarte fain. Cam atat..

7. Culmea este ca in Praga, cum sa le spun cehi, cehoslovaci sau praghezi?… locuitorii vorbesc fluent doua trei limbi. Am fost surprinsa sa ii aud vorbind fluent rusa, engleza si ceva germana. Oricum, este bine sa inveti cateva cuvinte, un buna ziua, multumesc, ca imediat zambesc si te ajuta. Se pare ca sunt destul de mandri atunci cand intrebi lucruri banale. Sa ii vezi pe cei din corproratii care te intreaba daca iti permiti un smartphone cu gps sau daca iti permiti o harta.

8. Multumim pentru informatii ☺ imi doresc sa ajungem si noi im Praga! De unde ați închiriat căruț și cât a costat?