21 de ponturi pentru mame nedormite

Dacă ești mamă, există șanse mari să nu dormi destul. Adică OK, probabil te-ai obișnuit să dormi 4-5 ore pe noapte, și alea cusute din mai multe felii de câte 15 minute, între care te ridici, vorbești, alini, plimbi în brațe, alăptezi, dar asta nu înseamnă că ești odihnită, ci doar că supraviețuiești în condiții vitrege.

Nimeni nu poate rezista în ritmul acesta multă vreme. Poți niște ani, cât copiii sunt încă mici și au nevoie de tine și noaptea, apoi încă niște luni în care ei nu se mai trezesc, dar te trezești tu pentru că ți se pare că-i auzi sau pur si simplu pentru că vrei să faci dansul bucuriei că nu mai e nevoie să te trezești. Apoi e posibil să vină peste tine angoasele și insomniile și, deși copiii tăi dorm buștean zece ore pe noapte, tu să stai cu ochii la tavanul negru și, ruptă de oboseală, să nu te mai poți odihni.

Fără somn nu poate trăi nimeni. Și nici să-l înlocuiești cu ceva nu merge. Nu există la farmacie și nici la teleshoping suplimente de somn sub formă de sirop sau comprimate. Nu poți compensa lipsa de somn nici cu mâncare, nici cu ciocolată, nici cu iubire de vreo formă. Pe scurt, ai mare MARE nevoie să dormi.

Am pus mai jos câteva ponturi care sper să te ajute să supraviețuiești acestei perioade confuze și să mai furi câteva minute, poate chiar zeci de minute de odihnă, pentru că orice clipă de somn în plus ajută enorm. Și poate, încet încet, curând o să redevii tu, cea de dinainte de nopțile nedormite.

 

Alarma sună, sună, SUNĂĂĂĂĂĂ, dar tu te întorci pe partea cealaltă (după ce fie ai dat snooze, fie ai oprit-o de tot)

În loc de snooze, dă alarma mai tare și dă-te jos din pat; o soluție bună ar fi să pui telefonul/ceasul cât mai departe de pat (sigur, nu chiar în hol sau în sufragerie). În acest fel vei fi obligată să te dai jos din pat și, după acei primi pași, e posibil ca trezirea să prindă roade.

Nu garantez nimic, însă. O prietenă de-a mea e în stare să adoarmă la loc și după ce s-a spălat pe dinți și pe ochi.

Unii oameni au tendința să pună alarma să sune cu câteva zeci de minute înainte de ora când chiar trebuie să se trezească. Aici avem de-a face cu o capcană – când auzi alarma, tu ȘTII, chiar dacă ești moartă de somn, știi, așadar, că mai poți dormi încă puțin…și în felul aceasta nu-i dai organismului tău un mesaj clar că gata, trebuie să treceți la treabă. Plus că, în loc să dormi liniștită în acele 20-30 de minute, tu te tot trezești ca să dai snooze. Ideal ar fi să setezi alarma exact la ora când trebuie să te dai din pat sau cu cel mult 10 minute mai devreme. Și să te dai jos imediat, orice amânare și procrastinare în pat cu ochii pe Facebook face mobilizarea mult mai grea.

 

Redu cantitatea de energizante

Te simți amețită toată ziua, ai senzația aia că ai o pâclă pe creier și speri că încă o cafea sau o Cola or să te resusciteze.

Ești letargică, tragi de tine toată ziua și, deși ai o etică a muncii impecabilă (la serviciu sau acasă) faci eforturi să nu picotești un pic cu capul pe birou sau pe masa de înfășat. Da, e foarte tentantă ideea de a apela la o cafea în plus sau la un energizant. Încearcă, totuși, să te abții. Doza de cafeină de după-amiaza nu face casă bună cu odihna, în sensul că îți prelungește ora de culcare, de unde rezultă mai puține ore de somn peste noapte. Apelând la ea, ai parte de un zvâc pe timpul zilei, dar zvâcul ăsta înseamnă că, atunci când tragi linie, te odihnești mai puțin. Și fix asta nu vrem, nu? Așa că încearcă să te rezumi la cafeaua de dimineață, iar pe timpul zilei ia-ți putere din alimente care îți cresc nivelul de energie.

Fă ce-i mai important dimineața

Ideal ar fi să poți discuta cu superiorul sau cu colegii și să poți amâna lucrurile pe care n-ai cum, nu ești în stare să le faci după o noapte albă cu cel mic. Dacă nu și nu, începe-ți ziua de muncă în forță, cu cele mai dificile lucruri pe care le ai de bifat. Lasă restul pentru a doua parte a zilei, când aproape că ți s-au epuizat rezervele de energie și concentrare. Așa măcar știi că ai rezolvat prioritățile.

Dacă știi că urmează o întâlnire într-o sală închisă, aerisește bine înainte, eventual lasă un geam deschis, să mai intre aer proaspăt, altfel îți va fi greu să nu adormi cu capul pe laptop. Ia cu tine un pahar cu apă rece.

 

Pauza de 15 minute de somn

Pe mine mă ajută enorm un somn scurt cu copiii la prânz, 15-20 de minute, îmi reașază creierii la locul lor, pe cuvânt că da. E mai greu să faci asta la serviciu, dar dacă ești acasă eu zic să încerci!

 

Grijă ce mănânci la prânz!

E bine de știut că mâncărurile grele predispun la stare de somnolență după masă. Ceva mai ușor – carbohidrați ușori, legume, fructe – te-ajută să nu pici în starea de somnolență.

Nu conduce imediat după prânz

Fie că „operezi” un motostivuitor, mașina firmei sau mașina personală, somnolența la volan e rețeta sigură pentru incidente în trafic. Eu am pățit asta într-o zi când mă întorceam cu mașina de la munte. După o zi de iureș pe pârtie, am oprit undeva să mâncăm, am băgat în mine zdravăn, iar după 30 de minute de șofat (trecusem de serpentinele care mereu mă țin alertă), oboseala și căldura din mașină mi-au dat o moleșeală de mi se închideau ochii. De câteva ori m-am dat jos din mașină, am făcut câțiva pași și m-am frecat cu zăpadă pe față ca să îmi revin.

Evită conflictele

Ideal ar fi să încerci să eviți să te implici în situații și discuții despre care ți-e clar că necesită ceva consum emoțional. Lasă micile conflicte să rămână mici. Când simți că-ți pierzi răbdarea și-ncepe să-ți iasă fum pe nări, respiră și gândește-te de două ori înainte să deschizi gura. Ieși câteva minute din cameră sau chiar din casă, te va ajuta să te liniștești.

Nu învăța copilul să doarmă legănat

Pentru că altfel, la fiecare trezire (și în primii ani pot fi multe pe noapte), va cere să fie legănat ca să adoarmă la loc. Și uite-așa în loc să dormi, stai să legeni pe picioare sau în brațe, iar asta te va epuiza și-ți va crea resentimente față de copil, deși el n-are nicio vină, tu l-ai făcut dependent de legănat. Ajută-l să adoarmă lângă tine în pat, nu-l legăna la fiecare semn de trezire, rămâi lângă el, șoptește-i, atinge-l cu mâna, asigură-l că ești acolo, dar fără să depui efort fizic pentru a-l adormi.

Lasă copilul să mai doarmă cu tatăl lui

Știu că pare imposibil, dar mulți copii dorm mai bine cu tati, care e mai nesimțitor și nu sare drept la fiecare scâncet. În felul ăsta mai iei și tu o pauză, măcar o dată la câteva nopți. Ți-l poate aduce la alăptat, apoi înapoi la somn cu tatăl.

 

Nu trebuie să le faci pe toate tu, e mai important să dormi o oră la prânz alături de copil

Lasă vasele, lasă rufele, poți face asta mai târziu, cu copilul alături, întinzând și el rufele lui. Dormi, nimic nu e mai important ca o mamă odihnită.

 

Nu e nevoie să te trezești doar tu, noapte de noapte, pentru nevoile copilului

Când cel mic se trezește noaptea (des, rar, des, des… DES!), fă o convenție cu partenerul: în noaptea asta te trezești tu, iar el se trezește în următoarea. Da, știu, ca mamă ești programată biologic să sari din pat cu o secundă înainte de primul lui oftat. Chiar și așa, tot ieși pe plus când doar te trezești și nu te și ocupi de nevoile lui. Odată ce ați ajuns la convenția asta, puteți merge un pic mai departe și să stabiliți ca părintele „de serviciu” să și doarmă în cameră cu el, dacă spațiul v-o permite.

 

Lucrați în schimburi

E o alternativă la programul „o noapte – tu, o noapte – eu”. Unul dintre voi intervine, să zicem, de la 1o noaptea la 2 dimineata, iar celălalt, pâna la ora trezirii să-i zicem definitive.

 

Culcă-te odată cu bebelușul

Da, ușor de zis, greu de făcut. Sunt atâtea de făcut, mai ales după ce adoarme cel mic. Ești tentată atunci să faci tot, dar absolut tot ce nu ai apucat să faci în restul zilei: să faci baie, să speli vasele, să gătești, să scrii pe blog, să mănânci etc. Dar cel mai sănătos e să te culci. Să dormi, să te odihnești. Nimeni n-a murit de la prea multe vase în chiuvetă sau de la rufe neaspălate. Sunt lucruri pentru care poți apela la un ajutor (soțul, o prietenă, o vecină, o soră, un frate). Nu uita că nu poți apela la nimeni să doarmă în locul tău (sau, dacă ai la cine, zi-ne și nouă!!!!).

Evită ecranele înainte de somn

Lumina pe care o emit, care e foarte puternică, îți activează mintea. La fel și ceea ce vezi acolo, toate informațiile și pozele acelea îți vor genera emoții care vor amâna somnul.

Eu îmi închid internetul în drum spre dormitor.

 

Nu face sport înainte de somn

Pentru că o să te simți plină de energie, nicidecum plină de somn când te bagi în pat și vei adormi greu.

 

Atenție la ce mănânci înainte de culcare

Fără dulciuri, prăjeli, carne, îngreunează digestia, te balonează, nu ai nevoie de gălăgie în burtă la somn.

Dacă ai gânduri negre care nu se duc la culcare, ia în calcul varianta câtorva ședințe de psihoterapie

Despre asta am scris mai mult zilele trecute aici, în noaptea cea lungă.

Pregătește camera pentru somn

Fără mirosuri stridente, fără aparate care clicăie și bipăie, fără ceas care ticăie, aerisit, să nu fie nici prea cald, nici frig, draperii care fac cât de cât întuneric.

 

Patul e doar pentru somn (bine, și pentru sex)

Nu pentru privit la televizor, lucrat la laptop, stat pe whatsapp. Când te duci acolo, știi clar că fie de culci, fie… te culci. Mai ușor vine cheful de una sau de alta. 🙂

 

Citește ceva ușor la culcare

Am pus aici o listă cu 60 de cărți bune, să vă deconecteze și să vă închidă ochii.

Sursa foto: femeie nedormită via Shutterstock.com

 

Pin It

22 Comments

  • Andreea spune:

    Bune sfaturile, dar ce faci când ai 3 copii cu vârste între 1luna și 4,5 ani cu programe diferite de somn?

    • Printesa Urbana spune:

      cauti mult ajutor din toate partile, neaparat…

    • Florina spune:

      Convoaca-ti toata familia si expune-le situatia, zi-le ca cei 3 copii au nevoie de mama si cand vor avea 30 de ani 🙂 Sa dea Dumnezeu sa gasesti sprijinul necesar, situatia ta eu nici sa mi-o imaginez nu pot, esti o mama eroina 🙂

    • Maria spune:

      Sa nu-l faci pe-al patrulea.

    • Mihaela spune:

      Felicitări pentru copilași în primul rand. Nu pot sa zic ca știu cum este, am doar 2, dar ma gândesc ca și la tine sigur se pot găsi soluții ca să fie bine pentru toată lumea. Cel mare se poate duce la gradinita program lung, eventual și următorul la fel, mai ales dacă are în jur de 2 ani, iar tu sa ramai acasa cu cel mic, sau măcar pgr scurt și sa mănânce de prânz acolo. Tatăl se poate implica sa ii ducă și eventual altcineva sa ii aduc sau sa stea pana când ii ia tatăl, daca sunt 2 nu o sa se simtă singuri..Cel mai important lucru este sa fie sanatosi micuții, restul se rezolva mai ușor!
      Știu ca la noi e un proiect de lege legat de mamele eroine, care au mai mult de 3 copii / citisem pe undeva ca în Franța de exemplu majoritatea familiilor au 3 copiii, fiindcă se dau anumite beneficii, prin urmare ma gândesc ca dacă la unii e ceva obișnuit, nici la noi nu ar trebui privit a avea mai mulți copii ca ceva ieșit din comun și blamat de unii concetățeni..

    • Lola spune:

      Cred ca vrei sa spui „filosof”. :)))

  • Florina spune:

    Stii ce functioneaza la mine? Duminica sa fie libera, complet fara munca, muncesc sambata si pana la 23.15 daca e cazul, dar duminica doar ma odihnesc si sambata uneori, somnul de pranz in timpul in care dorm si copiii, dar duminica eu chiar imi incarc bateriile pentru toata saptamana: nu gatesc, nu spal, nu calc, nu fac curat, maxim asez hainele de pe unde le pescuiesc 🙂 in rest, doar ma odihnesc plus alte activitati in familie, a, uitasem, NU intru pe FB sau pe alte retele sociale si… functioneza, corpul se reface 🙂

  • Diana spune:

    Acolo unde se aplica, cerut angajatorului o camera de odihna/relaxare. Rational vorbind, un angajat ce se odihneste 15 minute si apoi e fresh va fi mai productiv decat unul ce motaie toata ziua! Unele companii ofera asta, deci se poate 😉

    • Mira2 spune:

      In afara situaţiilor în care mămica respectivă este foarte valoroasă profesional, un angajator va prefera să angajeze pe altcineva în locul cuiva care moţăie toată ziua.
      Întradevăr, e dureros, dar asta e realitatea.

      • Alina spune:

        E vorba mai mult de firmele it, acolo sunt o gramada de facilitati. In rest,doar daca lucrezi la stat iti poti permite sa mai motai 🙂

    • Lola spune:

      Alina, eu lucrez la stat. Zi-mi, te rog, unde la stii ca se poate motai in timpul programului, ca m-ar interesa un transfer!!! Multumesc mult.

  • Valentina spune:

    Mulțumim din suflet pentru tot ce scrii, ma inspiri ajuți și amuzi. 😘

  • Maria spune:

    Unde a disparut articolul cu mersul la ghicitoare?

  • flower spune:

    Hmm din 2010 nu prea mai dorm noaptea si treaba asta cred ca va fi pe viata, sau inca muuulti ani de acum in colo. Prima tura cu fiica-mea bebe, apoi a venit a doua la 4 ani si, cand am crezut ca am scapat si eu cu trezitul, cea mare a facut diabet tip 1 asa ca acum nu dorm noptile ca ma trezesc alarmele de hipo sau de hiper, ori daca nu tipa ele, ma trezesc eu sa verific. Sau… aia mica cere la baie daca nu a facut deja in pat :))))

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *