Educație financiară cu o sticlă de apă, doi biscuiți, foi și creioane, râs și joacă (p)

Pe scurt, dacă vreți să vă jucați cu copiii de-a educația financiară, fără ca ei să se simtă dăscăliți, dacă vreți ca ei să înțeleagă noțiuni destul de abstracte ca salariu, nevoi versus dorințe, buget și limitările lui, reclamă mincinoasă, economii și împrumuturi, puteți descărca de AICI documentul cu instrucțiunile și materialele necesare pentru joc. E de folos o imprimantă, dar nu e obligatorie, puteți improviza cu ce aveți prin casă. Jocul se numește Primii pași financiari și este creat și oferit gratuit de ING Bank.

Pe lung, o să vă spun cum ne-am jucat noi jocul acesta, cu o probă pe zi. Unele probe au fost reluate mai multe zile la rând, pentru că s-au dovedit foarte provocatoare. La final aveți și un clip cu răspunsurile copiilor la provocări și cu felul în care ne-au ieșit nouă probele.

Înainte de asta, știți poate că noi suntem destul de atenți la relația copiilor cu banii (noștri, dar și ai lor). Nu le cumpărăm cadouri decât de ziua lor și de Crăciun și ceva simbolic de 1 iunie, le oferim ocazii să adune bani (de ziua lor, dacă ne ajută cu lucruri pentru joburile mele, cum ar fi să îmi curețe morcovii când am de filmat o rețetă) din care își pot lua ce doresc, când doresc, dar de când au banii lor, nu-și mai doresc aproape nimic imediat ce văd prețul. :))

Excepție fac cărțile și jocurile, din care cumpărăm constant, poate chiar mai multe decât trebuie, pentru că le consider o investiție în educație și formarea copiilor, pentru că ne oferă prilej de creștere și timp prețios împreună, cumva, nu le consider capricii, ci ingrediente necesare dezvoltării lor, ca și mâncarea sănătoasă.

Despre educația financiară la noi acasă am scris deja aici.

În continuare însă sunt multe lucruri de învățat, așa că acest joc oferit de ING pe care l-am testat în ultima săptămână ne-a adus multe beneficii. Pentru mine, cel mai mare beneficiu a fost că am descoperit niște chestii super tari despre copiii mei! Habar nu aveam cât sunt de cumpătați! Povestesc mai jos de ce zic asta. Ne-am distrat cu siguranță! Iar ei au înțeles bine, prin propria lor descoperire, concepte destul de complicate.

De exemplu, s-au prins de ce e important să-ți placă și să fii bun la meseria ta. Asta a fost prima probă.

Ce au avut de făcut a fost să arunce o sticlă cu puțină apă în ea astfel încât să se dea peste cap și să aterizeze în picioare.

Nu vreți să știți câte scheme au făcut, cu câte variante de nivel de apă, răsuciri, aruncări din picioare, din genunchi, aproape, departe, lent, rapid.

Apoi i-am întrebat dacă ar putea să fie acesta jobul lor, să facă asta 8 ore pe zi, în fiecare zi.

Au zis că nici vorbă, că e prea greu și plictisitor și că nu sunt buni la asta și că oricum, cine le-ar da bani pentru așa ceva?

Corect. Dar asta ne-a dus la conversația despre de ce e important să ai ca meserie ceva ce îți place și la care poți fi bun, dar și de ce e important antrenamentul, dar și știința.

Cele mai comod ar fi să printați tot documentul după ce îl descărcați, sunt doar câteva pagini cu instrucțiuni și materiale. Dacă nu aveți imprimantă, nu e bai, puteți improviza, noi am folosit banii de la Monopoly pentru proba cu cumpărat înghețată, sau piese de lego în loc de bani. Nu am avut biscuiți în casă pentru proba despre economii, dar am avut înghețate.

Ziua a doua a fost despre nevoi și dorințe, buget limitat și decizii. Fiecare dintre ei a avut la început 10 lei cu care să își ia î înghețată. Cornetul 1 leu, fiecare aromă 1 leu, toppinguri un leu. Amândoi și-au luat înghețate doar de parte din bani, ca să aibă niște bani și pentru mai târziu!

E dovada clară pentru mine că strategia pe care am implementat-o, cea cu banii lor, le-a adus multă claritate și i-a făcut cumpătați! Proba a doua a aceluiași nivel a fost să ia înghețată cu doar 5 lei, nu 10. Și-au calculat banii și au luat două înghețate mai ieftine.

Ziua a treia a fost spectaculoasă și surprinzătoare și ea. Am făcut experimentul cu plăcerea amânată:

– Am aici pentru voi două înghețate!
– Ieeeei!
– Le puteți mânca acum…
– Daaaa!
– Sau, dacă așteptați 15 minute, mai primiți una (mai mică).
Liniște 2 secunde, apoi amândoi în cor?
– NE MAI DAI UNA?
– Da. Dacă așteptați!
– AȘTEPTĂM!

Mi-am ținut promisiunea, a fost delir! După ce am terminat cu înghețata am vorbit despre economisire și de ce e important uneori să aștepți înainte să cheltuiești toți banii. Dar ei deja știau asta!

În ziua a patra am avut de creat o cutie pentru niște cereale cu gust de pește, ceva oribil, dar pe care noi totuși să îl vindem ca și cum ar fi foarte bun. La început au fost șocați (ei nu prea se uită la reclame TV), iar când le-am zis că majoritatea conțin exagerări și imagini false, au rămas mască!

Desigur că au vrut să pună pe cutie desenul Elsei, ca să convingă fetițele să cumpere cerealele, apoi însă au renunțat și au zis că e o prostie și că dacă sunt rele, exact asta ar trebui să scriem pe cutie. :))) Clar nu-i angajăm în publicitate!

Ziua a cincea e și cea mai ușoară: au avut de descoperit diferențele între două desene, prilej de a povesti despre a împrumuta sau a lua cu împrumut bani sau lucruri. Am aflat că ei nu doresc să ofere nimic cu împrumut ca să nu se certe apoi cu colegii care ar uita să le mai dea lucrurile înapoi. Și nici nu ar lua, ca să nu se streseze cu grija lucrurilor altora. Ce simplu e totul pentru ei!

La final există și o diplomă pe care puteți completa numele copilului și gata!

Dar repet, cel mai de preț vor fi discuțiile despre aceste teme importante!
Pun din nou aici link către documentul cu instrucțiunile de joc, în caz că vreți și voi activități de vacanță utile și amuzante. 🙂

Iar dacă vreți să vedeți cum ne-am jucat noi, dați play:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *