Femei cu meserii considerate „de bărbați”: Denisa, căpitan de navă

Mergem mai departe cu seria de povești adevărate despre femei cu meserii neobișnuite, considerate mai degrabă „de bărbați”. Scopul demersului meu este de a zdruncina un pic stereotipurile de gen și de a inspira fetele, adolescentele, dar și femeile mature care nu sunt mulțumite de cariera lor, să-și urmeze visul. Aici puteți citi restul seriei.

În luna mai voi demara un demers similar pentru bărbați care au meserii considerate cultural „meserii de femei”. La final voi uni toate aceste povești într-un e-book pe care-l voi oferi gratuit oricui dorește. Îmi doresc mult ca tinerii zilelor noastre să aibă acces la o listă lungă de opțiuni., că pot face aproape orice-și doresc! Să-ți faci meserie din ceva ce te pasionează sau la care ești bun e atât de important!

Episodul de azi e despre Denisa Niculae, căpitan de navă. She is soooo awesome! Voi știați că încă mai există pirați?

Sursa foto: arhiva personală a Denisei

Salut!
Sunt Denisa din Mangalia, am 32 ani și sunt căpitan pe nave portcontainer ce operează la nivel global în cadrul companiei japoneze NYK Line.

Sunt marinar din 2009. Am început cu funcția de cadet punte, apoi am devenit ofițer 3, respectiv 2 și după asta, căpitan.

În copilărie, ca mai toate fetițele 😊,am visat sa ajung medic, dar drumul m-a adus la Universitatea Maritimă din Constanta, unde m-am adaptat ușor, mi-au plăcut Navigația, astronomia și gândul că într-o zi le voi pune în practică. Am absolvit facultatea de Navigație și Transport Maritim și Fluvial în 2011, iar apoi am început Masteratul in Transport Maritim (absolvit în 2014), necesar pentru a putea da examenul de brevet de căpitan la Autoritatea Navala Română.

Încă nu am copii, îmi doresc tare să se întâmple, din păcate cu această meserie, trebuie să le fac pe rând. De aceea la un moment dat voi rămâne la uscat, deși marea a devenit a doua casă.

Denisa Niculae, căpitan

La bord sunt șef departament punte, mă ocup în marș cu cart de navigație între orele 04.00-08.00 și 16.00-20.00, de manevra de acostare și plecare la prova, după care sunt responsabilă cu mentenanța navei. Am aproximativ 12 marinari și 2 ofițeri pentru care organizez zilnic programul de muncă în funcție de priorități și vreme.

Sunt și ofițer medical la vapor, responsabil în caz de accidente medicale sau membru de echipaj bolnav, sunt ofițer responsabil cu prevenția poluării pe mare și în port, ofițer responsabil cu siguranța pe mare și echipamentele de salvare pe mare, ofițer responsabil cu stabilitatea navei.

Sursa foto: arhiva personală a Denisei

Adițional, în port sunt responsabilă cu segregarea mărfii primite (containerelor) și încărcarea la bord și stabilitatea navei, pregătirea navei pentru plecare în siguranță dintr-un port și sosirea în următorul. în fiecare voiaj am alt echipaj, lucrez cu multiple naționalități, fiecare dintre ele implică o anumită abordare care în general se învață mai bine la bord și mai puțin în facultate.

În mod normal echipajul este format din 24 de membri, de când navighez am lucrat doar cu bărbați, știu că mai sunt două colege căpitan, japoneze, dar la altă flotă.

Sunt singura femeie navigator din Europa angajată la această companie.

Cel mai grele lucruri le consider traversarea unei zone cu vreme rea și a zonelor cu pirați. Da, mai exista pirați in Golful Aden, Strâmtoarea Mallaca, pe coasta Indiei și nu numai. Mă apăr de ei cu viteză cât mai mare și optimism!

De-a lungul carierei de ofițer junior am întâmpinat uneori dificultăți din partea unor colegi mai puțin pregătiți sau obișnuiți cu o femeie navigator, dar lucrul acesta m-a format și ajutat să pot coopera cu diferite mentalități.

Încă nu am copii, îmi doresc tare să se întâmple, din păcate cu această meserie, trebuie să le fac pe rând. De aceea la un moment dat voi rămâne la uscat, deși marea a devenit a doua casă. Contactul cu diferite naționalități și culturi din toată lumea m-a învățat sa înțeleg mai bine oamenii și să apreciez munca fiecăruia. Satisfacția unei zile pe mare încheiate cu bine alături de echipaj, vremea buna cu apusuri de soare liniștite și oamenii bucuroși la încheierea unui job cu succes sunt cele mai bune lucruri din meseria mea.

Cu această meserie am crescut, m-a învățat să mă bucur de lucrurile mărunte pe care acasă le ignoram, m-a făcut un om mai bun și răbdător.

Cel mai grele lucruri le consider traversarea unei zone cu vreme rea și a zonelor cu pirați. Da, mai exista pirați in Golful Aden, Strâmtoarea Mallaca, pe coasta Indiei și nu numai. Mă apăr de ei cu viteză cât mai mare și optimism! 🙂

Sursa foto: arhiva personală a Denisei

Alaltăieri am plecat din California, de mâine intru într-o zonă cu presiune joasă, tot Pacificul este la fel și nu găsim drum spre Korea decât prin val de 8 m. Am făcut toate pregătirile, dar rămâne la fel de emoționant. Trece cu siguranță, cu gânduri bune!

15 Comments

    • Eliza

      Ce tare!!! Din Mangalia!!!! Orasul meu natal. Îți mulțumesc din suflet Denisa că îți împărtășești povestea.

  1. Flory

    Omg !!! Nu cred ca as fi in stare caci mie mi-e frica de mare/ocean , ape adanci . Dar te admir si ma bucur foarte mult pentru tine . Ma gandesc la acele apusuri minunate, linistite ..cred ca este de vis ! Multa sanatate si putere !

  2. Patricia

    Esti wow!! Felicitari si vreme buna iti doresc!! 👍👍👍

  3. Cristina Pupaza

    Felicitări, cred ca ești tare mândra de tine!!

  4. Cristina

    Fabuloasa tipa, felicitari !!!! U should be so proud of ur achievements !

  5. Mihaela Grigoras

    Asa arata ,,de 1000 de ori femeie,, ! Felicitari ! Si ape linistite !

  6. Cristiana

    „Satisfacția unei zile pe mare încheiate cu bine alături de echipaj, vremea buna cu apusuri de soare liniștite și oamenii bucuroși la încheierea unui job cu succes (…)” si apoi poza cu orasul la orizont – priceless 🙂
    Superwoman, sa ancorezi in fiecare port cu success si cu oameni bucurosi alaturi 🙂

  7. Elvira7

    Excelent! O meserie indrazneata, cu multe emotii si satisfactii, extraordinar de atragatoare pentru cei pasionati. Felicitari Denisa ca ai avut intai gandul apoi curajul sa faci asta!
    Am o mica observatie, pentru femeile care spun si vor sa fim la fel ca barbatii, ca putem fi tratate sau putem sa avem o viata ca si al lor cu acelasi succes. Parerea mea: nici nu suntem nici nu avem motiv sa fim ca barbatii. Suntem femei si facem bine ce facem ca femei. Adica, alegem sa conducem o nava, conducem o nava. Este o meserie si o putem face foarte bine. Dar, ceea ce barbatii nu pot sa faca, este sa facem copii, si atunci este intelept sa alegem singure sa nu mai conducem o nava daca asta este potrivit. Nu ne face mai putin importante, mai putin puternice, ci doar suntem femei. Poate d’asta unele meserii „barbatesti” le aleg barbatii, ca se potrivesc mai mult lor, n-au nevoie de intreruperi, nu ca sunt mai destepti sau mai capabili.

  8. Denisa, sa ai vant cum vrei (as fi zis vant din pupa dar onest vorbind nu stiu daca te ajuta asa orientare a vantului) si valuri cuminti si pe vapor dar si in viata personala.

  9. Silvia

    Mi se pare o femeie curajoasa, stapana pe ea, optimista si foarte tare! Bravo, Denisa! Iti doresc cat mai multe zile cu apusuri de soare linistite si oameni bucurosi la finalul programului!

  10. Silviu

    Felicitari, Denisa!
    Ma bucur ca avem si romance ofiter.
    Eu sunt Chief Engineer la Maersk, lucrez la ei de 15 ani. Am lucrat cu destul de multe femei incat sa pot spune ca sunt mult mai eficiente decat barbatii, cel putin la punte, pt ca la masina nu am lucrat cu femei, desi avem in flota.
    Aplica la noi, aici se promoveaza pe baza de competenta si in plus flota este mult mai mare decat NYK. Am navigat cu o femeie comandant care a trecut eroic printr-un atac pirateresc-efectiv a plecat ultima de pe timonerie spre sala masini sub o ploaie de gloante, ea incercand sa trimita semnalele radio pana in ultima clipa.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *