De ce ne temem de lipsa vânzătorilor când se întâmplă altele mai grave?

Citesc și eu amuzată polemica nesfârșită legată de numărul tot mai mare de magazine care renunță la casele cu vânzători în favoarea celor automate. Că de ce ne pun pe noi să le facem treaba, ce, suntem noi scanatori profesioniști, de parcă ai nevoie de trei facultăți să citești un cod de bare cu scannerul manual. Când eram mică visam la asta, aș fi dat orice să pun mâna pe un pistol din ăsta cu rază roșie, zbing!

Înainte să trec la temă, vă las un link către o listă de teme mai importante care ar trebui dezbătute. De exemplu, faptul că criminalii de la Hexi Pharma au scăpat neatinși, dosarul a fost închis prin prescriere. Sau cel că Oprea a fost achitat, polițistul Gigină a murit degeaba. Dosarul de plagiat al lui Ciucă e mort în fașă. Dar pe noi ne interesează casele. OK, despre case atunci.

De ce ne temem de lipsa vânzătorilor?

Poate pentru că avem nevoie de semenii noștri.

Am văzut prea multe filme SF în care tehnologia ajunge să ne subjuge.

Sau ne gândim că nu ne descurcăm, pentru că am crescut criticați și minimizați.

Și pentru că sistemele nu prea merg, dau erori, se blochează și când ceva se blochează, știi cât de greu e să repari.

Așa că poate ar fi mai bine dacă magazinele s-ar asigura că sistemul merge bine, dacă ar plasa la început foștii casieri lângă casele self-scan, să explice oamenilor, să se lase văzuți, să fie trecerea treptată pentru toată lumea. Mai multă comunicare, mai multă răbdare.

În Amsterdam mi-am scanat singură mâncare, geci, pantaloni, șosete, am achitat, mi-am pus produsul în pungă. La fel și în Germania și Belgia.

Prima oară acum vreun an, în Decathlon Amsterdam, eram cu copiii și cu mama.

Îmi amintesc că la București mereu stăteam la coadă la Decathlon, pentru că mereu era multă lume, indiferent de sezon. Aici, nimeni. Nici case nu am văzut, nu din cele cu casieri.
Doar self-case, cutii în care îți pui produsele, cutia scanează totul, plătești, îți pui totul în pungă și la revedere.

La câteva luni am mers la Uniqlo, paradisul gecilor pufoase care se fac mici de intră într-un buzunar. Scumpeee, nenică!

Lume multă, cinci etaje. Niciun vânzător.
Case self-scan.

Mi-am ales ceva de la copii (avantaj eu, că-s măruntă), 30 de euro mai puțin ca modelul similar de la adulți, am scanat singură eticheta, am ales să port geaca, am achitat, am plecat.

Am fost apoi la Ikea. Mereu am stat la cozi mari la Ikea în București. Chiar dacă aveam în coș doar un ghiveci și-o vază.

Și aici sunt case self scan. Una singură cred era cu om. Am scanat pe rând tot ce aveam în coș (aveam multe), am plătit și am plecat.

În toate supermarketurile aici cu excepția Lidl, care are doar case cu casier și unde e mereu coadă, există multe case self-check. Există și o casă, una singură, cu operator uman.

În rest, lumea se descurcă singură. Sunt angajați în zonă, dacă ai nevoie. Dar cel mai adesea, nu ai nevoie.

Sistemele merg, nu dau erori, nu se blochează, nu stau să-ți cântărească punga cu care ai venit de acasă, oameni nu se uită urât la tine dacă nu te miști cu viteza luminii.

Magazinele au și aparate de selfscan, cu care îți scanezi produsele pe măsură ce le pui în coș, iar la ieșire doar plătești, iar cu bonul deschizi poarta de securitate.

Din când în când sunt controale, vine un angajat să verifice dacă ce ai în sacoșe e și pe bon.

Nu m-am gândit niciodată că ar trebui să fiu plătită pentru efortul meu de a-mi scana propriile produse și nici nu m-am simțit jignită că trebuie să fac asta, indiferent câte produse am avut în coș.

M-am bucurat că pot ieși repede să-mi văd de treabă. Copiii sunt încântați să scaneze.

Drept e că pe aici oamenii cumpără des și puțin. Nu am văzut decât rar coșuri pline, cum vedeam des în România. Înainte să iau copiii de la școală, intru să iau o bucata de pește, pâine, trei fructe și o legumă. Mâine o să iau altceva.

Există și servicii de livrare acasă, dar noi avem un frigider cât un minibar, nu am unde stoca cantitati semnfiicative de mâncare perisabilă, așa că prefer să intru la magazin des și să iau strict ce am nevoie. O dată la două săptămâni fac și câte-un drum pentru stocurile de neperisabile, paste, orez, cartofi, conserve etc.

Cred că e important să rămânem flexibili, să nu ne încordăm în fața schimbărilor, ele vin oricum, tehnologia ne schimbă obiceiurile, nevoile și comportamentul, iar soluția la asta este nu opoziția oarbă, ci înțelegerea, analiza rațională și adaptarea.
Oamenii aceștia care stăteau 8 ore în fund în spatele casei, pe un salariu destul de mic, făcând o operațiune repetitivă, fac altceva acum. Se mișcă printre rafturi, ajută clienții, poate că sunt implicați în plasarea produselor la raft sau în pregătirea comenzilor online, poate că pot învăța lucruri, pot promova, se pot dezvolta în alte domenii.

Photo by Eduardo Soares on Unsplash

Printesa Urbana
Printesa Urbana

Scriu de cînd mă știu. Scriu și cît mă joc cu copiii, și sub duș, și în somn scriu. Scriu despre mine pentru mine. Și sper că ce scriu pentru mine să fie de folos și altora. Unii s-au născut să cînte, alții să facă poezii sau să frămînte pîine. Eu m-am născut să scriu declarații de dragoste copiilor mei și vieții noastre pline.

Articole: 4247

25 comentarii

  1. De acord ca avem probleme grave in Romania. Se discuta si despre ele. Lumea protesteaza, semneaza petitii, fac plangeri, adica eu una fac toate lucrurile astea. Nu se intampla NIMIC.

    Da, la mine problema e cu sistemele care nu merg si cu situatiile in care ajung sa „vorbesc” numai cu roboti. Astazi am primit un apel de la Orange, am raspuns exact cand (credeam eu) operatorul a inchis. Imediat am primit un sms ca nu am platit factura. M-am uitat in aplicatie, platisem, suma aparea blocata. Sun inapoi la numarul de telefon, intra robotul. Caut pe internet un numar de telefon, robot. Apasa aia pentru aia, apasa aia pentru aia, nimic nu se potrivea cu ce problema aveam eu. Nu mai era ca inainte: apasa 0 daca vrei sa fii transfer la un operator. Efectiv nu aveai cum sa iesi dintre variantele lor.
    Am gasit un chat unde am vorbit, cum altfel, cu un robot. Am renuntat.
    Peste vreo doua ore ma suna iar acelasi numar. Ce sa vezi, tot robotul. Am simtit ca sunt intr-o distopie. Nici Orwell, nici Houellebecq si nici Huxley nu au visat vreodata ca o sa vorbim la telefon cu roboti. Mie nu-mi place asta
    Oricum, mie imi place sa cumpar ce pot de la magazinul de langa bloc. Imi place sa fac small talk cu vanzatorii, cu vecinii cu care ma intersectez, acum vreo 20 de ani cand nu aveam inca familie faceam cumparaturile intr-un magazin la coltul blocului si a intrat o femeie si s-a indreptat tinta spre locul unde se tinea painea: o vanzatoare i-a zis: vedeti ca a luat sotul mai devreme. M-a impresionat momentul si visez sa se revina la asa ceva

  2. Daca ar fi o miscare pentru binele nostru, ar fi OK. Dar nu este. Daca tot le pasa magazinelor de confortul nostru, sa fie jumi/juma, asa cum este in majoritatea magazinelor in care fac eu cumparaturi. Am si la Lidl, ACME, BJs sau ShopRite posibilitatea de a scana eu produsele. Si la farmacie. Dar exista si macar o casa cu om normal la ea, in caz ca nu doresc sa ma chinui. Cand am medicamente (chiar si paracetamol), cand am o bere sau niste banane in punga, daca nu am chef sa ma joc eu de-a vanzatoarea, am o casa la care merg, face omul treaba si e OK.

    Vorbim de o tara care a inventat distractiile astea si in care nu merg si cu cash in buzunar (cum fac in Romania), ca nu stii niciodata daca merge plata). Pentru ca pot plati cu orice fel de car, pot plati cu Paypal, cu Venmo, chiar si bitcoin, daca ma simt interesanta.

    Probabil cea mai isteata faza pe care o putem face este pur si simplu sa comandam online tot ce se poate, daca tot vor magazinele sa economiseasca niste bani, plus mers la magazinele de cartier, ca aia macar sunt „de-ai nostri”. Aici este o adevarata nebunie cu „shop local”, tocmai pentru ca banii dati de mine (chiar o putin mai multi, decat la un hypermarket) se duc catre o familei din zona, nu la x magnat care, dand afara casierii, si-a mai luat un yacht.

    Pentru ca acolo e problema, in timp ce noi trebuie sa facem acum si munca de vanzatori (fara sa ai de ales, asa cum am eu de pilda, ca exista si casa obisnuita), oamenii sunt dati afara pentru „optimizari’ de costuri. In timp ce ni se tot explica, vai doamne, ca e criza x si y, companiile mari fac record de vanzari/profit, in timp ce prostimea suporta „criza”. Asa cum ii spuneam si contabilei mele, in 2009, cand imi spunea ca isi creste tariful ca e criza … criza este pentru toti.

    • Total de acord cu tot ce ai scris mai sus. In plus, oamenii in varsta nu cred ca se simt confortabil sa si scaneze produsele singuri si e stresant cand nu te pricepi/nu vezi prea bine, etc. Pentru cine nu poate/nu stie/nu vrea ar fi normal sa oferi alternative. Mi se pare o idee prost inteleasa.

    • I hear you, sista! Bag de seama ca suntem in aceeasi loc de lume. Si da, total de acord cu tine. Nu, nu ma deranjeaza sa imi scanez singura produsele cumparate insa ma deranjeaza mult ca oameni isi pierd joburi si companiile introduc acest self check out doar ca sa taie costuri…pt ca nu toti putem sa fom doctori, ingineri, etc., jobul unora este chiar sa vanda in magazin si nu este absolut nimic rau sau umilitor in asta.

  3. Este corect ceea ce scrieti dvs. Si eu prefer casele self service. Insa, problema este ca la noi vor renunta la oameni în condițiile în care deja populația este deja impovarata de traiul de zi cu zi (cheltuieli cu alimente, utilități, sanatate, educatie etc) neasigurandu-se posibilitatea dezvoltării într-o alta directie/meserie atragad dupa sine efecte viitoare asupra întregii societăți, nu numai asupra acelor angajați casieri. Ceea ce în tari precum Olanda nu se întâmplă. Acolo exista oportunități pt cetatenii propriei tari în ceea ce privește reconversia profesionala și asigurarea traiului zilnic, o abordare sănătoasă asupra societății în întregime ei.

  4. Să văd dacă am înțeles bine, acolo la voi, unde lumea are curent electric, săpun si budă in casă, tot s-a mai păstrat o casă de marcat cu angajat pentru oamenii ăia care nu vor sau nu pot sa își scaneze singuri. La noi, in schimb, nu se poate decât dintr-o extremă într-alta. Si nu ar fi așa o mare problema dacă ar face-o doar Auchan, până la urmă e un privat cu care nu ești obligat să interacționezi, poți cumpăra și de la concurență. Însă aici o face și administrația publică! Administrația Sectorului 4, de exemplu, s-a mutat cu totul in online. A mutat angajații de la ghișee la ceva call center, unde cand suni îți spune o cucoană că sigur cunoști pe cineva să te ajute dacă aplicația vieții nu îți ia fișierul cu. jpg pentru ca vrea altceva, habar n-are nici ea ce! E un vis sa înregistrezi un apartament in sectorul 4, m-am chinuit mai mult decât la toate cozile la care am stat până acum (ce-i drept eu nu urăsc cozile, stau bine cu răbdarea). Si nu, nu ai opțiunea să nu îl înregistrezi decât dacă vrei să te judeci ceva vreme cu ei. Mă gândesc că, dacă mie (care am mai făcut ceva cumpărături online, comentat pe net si alte flecustete) mi-a fost atât de greu oare cum le e unora care abia văd primul telefon cu butoane! Si asta se întâmplă in București unde unii oameni încă cresc găini, gâște si capre, la doi pași de Sun Plaza. N-au curent, dar administrația îi obligă să aiba smartphone, scaner, imprimantă si tot ce-am mai folosit in aventura cu înregistrarea aia.
    Cât despre angajații înlocuiți cu roboți sigur e șansa vieții lor, de când așteptau să schimbe salariul minim cu șomajul!
    Nu știu de ce nu se poate un pic de măsură, un echilibru, să avem si ghișee cu oameni si online, si case de marcat cu casier si self scan!

  5. O sa scriu 2 comentarii pt ca vin din puncte de vedere diferite:

    Exista un segment solid defavorizat de self scan: oamenii in varsta nu stiu sa foloseasca si au probleme cu motricitatea, luat produsul in mana, tinut codul de bare corect, etc. Sa mai zic de cei cu probleme de mers? de vaz? sau cei care abia stiu sa folsoeasca cardul? dar de cei platiti la negru si ce vin cu cash? Plus, eu vad o cale nelimitata in a creste furturile (voite sau din neglijenta).

  6. Si apoi ne miram de ce oamenii nu isi gasesc de munca…La supermarket platesti singur, la MCDonalds iti strangi singur masa, iti pui benzina singur, iti montezi mobila singur, etc. Toate chestiile pe care inainte le facea cineva care primea un salariu pentru asta.

  7. Personal eu il vad o evolutie. Lucrurile se imbunatatesc /schimba treptat.
    Da, am auzit si citit despre locurile de munca pierdute datorita tehnologizarii si presa scrie despre asta de vreo 200 de ani. Si tesatorii de lana din Anglia ar fi citit in presa daca ar fi avut ziare sau macar ar fi stiut sa citeasca in vremurile alea cand au inceput sa introduca masinariile ce le-a speriat munca si viitorul. Mai stiti de meseria de telegrafista sau de centralista? Ce au facut, cersesc in strada de atunci?? nu, au gasit ce face, schimbarile au venit lent si alte joburi au aparut. Sa mai zic ca ca pe vremea mea se preda la liceu stenografie? – eu nu aveam la ore dar o pusesem pe vara mea (si ea citeste pe aici 😀 ) sa imi explice sa invat si eu ca o sa fie util pe la vreun job. Ei ash, nu am folosit nici eu, nici ea, niciodata.
    Astazi in bucuresti e o criza de zugravi seriosi si mai nou aduc din afara tarii si chiar fac treaba buna. De un instalator bun si sa vina repede si sa nu ceara 150lei de interventie (desi i-am dat si un multumesc ca in nici 30min m-a scos din rahat). Se cauta bone si persoane insotitoare de batrani. Se inscriu persoane de 40-50 de ani la scoli de asistente medicale /farmacie pentru ca e cerere. Munca evolueaza, apare altceva. Si pana sa inchida toate casele de marcat, vor ramane inca multe multe deschise, plus personal sa ajute la ghidare la casele self-scan, si sa urmareasca de posibile furturi, si de aranjat in rafturi etc.
    Si nu in ultimul rand, se vor reduce si unele programe de lucru la 6 ore. Da, vor fi mai putini bani, dar am remarcat ca de cand imi iau o zi libera la fiecare 2 sapt, am timp sa imi fac cumparaturile pe indelete dupa ce deretic bine si vad strict ce am nevoie si la ce magazin le-as gasi mai ieftin (I love online-ul), ordine si disciplina atenta si sa nu mai platesc o tanti la curatenie, am meniu, menu planning pe o sapt, pachete la munca bine organizate, reparat si cusut ce aveam de cusut si surpriza, la finalul lunii cand trag linia la cheltuieli vad ca ies parca nitzel mai bine.

    Frica e legata de nestiinta si neinteles procesul. Ganditi-va la asta.

    • postarea ta este exact pe sufletul meu; si daca as vrea nu as putea sa o spun mai bine. Multumesc!

    • Aici nu e vorba despre progres, progres a fost poate cand au introdus cateva case, ca alternativa pentru cei cu produse putine si/sau grabiti. Dar nici acelea nu functioneaza bine, sunt mereu erori ale casei sau probleme de scanare, astepti de multe ori dupa personalul magazinului, pentru deblocare. Daca ar ramane acelasi numar de clienti, asta ar duce clar la cozi si timpi de asteptare mai mari, cu stres mult crescut pentru clienti. Carora li se impune „progresul” venit doar in ajutorul companiei care vrea mai mult profit…

  8. Chiar zilele trecute am citit un articol, ma rog un rezumat, care vbea despre faptul ca in Olanda un lant de magazine a lansat un test pilot – casele de marcat pentru varstnici si ca a a avut un succes imens de managementul a decis sa il extinda in toate magazinele. Eu zic ca e fabulos. Problema nu era ca varstnicii nu se pricep sa scaneze, ca multi dintre ei sunt mai tech wise decat multi dintre noi astia mai tineri, ci ca au nevoie sa socializeze, sa stea la o vorba, etc. si pentru multi dintre ei cumparaturile sunt o forma de socializare cu… Eu sunt pentru un sistem mix – si self-scan, dar si case de marcat cu angajati. Asa fiecare poate alege ce i se potriveste….

    • nu înțeleg. într-un magazin in care toate casele erau self scan ei au reintrodus casele cu personal și au avut un succes fabulos? adică practic au revenit la cum era înainte, sau in ce consta ineditul? că erau doar pentru pensionari? sau tocmai asta era de evidențiat, ironia faptului?

    • Am citit si eu stirea, si e ciudat, pentru ca aici in toate supermarketurile exista cel putin si o casa cu vanzator, in alte locuri sunt mai multe.

    • Îmi amintesc și eu știrea. Era vorba de un chatter checkout – când nu te grăbești, ba chiar nu vrei să te grăbești sau nu poți și mai vrei să și socializezi. O inițiativă mai mult pentru atragerea acestor clienți decât pentru eficientizare.

  9. Ar fi in regula daca aceste optimizari de costuri ar ajunge in pretul de vanzare. Macar simti ca ai economisit ceva atunci cand scanezi. Dar nu, eliminarea acestor roluri duce la cresterea marjei de profit a comerciantului. Atat. Aceste case automate nu ar fi instalate daca oamenilor acelora li s ar oferi un alt job in cadrul companiei, asta e o utopie ca oamenii aia acum stau si si o freaca punand marfa la raft si vorbind cu clientii. Investitia in self scan e rentabila doar daca oamenii dispar complet din statul de plata si compania isi creste profitul ca urmare. Nici o companie nu investeste in self scan pentru “beneficiul” consumatorului sau al angajatului. Ci doar pentru beneficiul companiei. Nu zic ca self scanurile nu sunt utile, dar categoric nu pentru toata lumea, mama ar sta 2 ore sa scaneze si in plus ii place sa mai schimbe o vorba. Nimic in neregula cu “old style”.

  10. 1. Oamenii aia care lucrau la case nu lucrau niciodată 8 ore pe zi ci în schimburi de 2 ore, având alternativ rol de suport la rafturi….
    2. În fund la case nu stă aproape nimeni, o fac din picioare.
    3 .Marile lanțuri își fac optimizările de costuri pe timpul meu… nu e vorba de stăpân/sclav sau alte chestii.
    4. Asta cu ”Personal suport” este de o naivitate extremă… vor da afara oameni, nu direct, nu brusc ci ușor ușor pe sistemul :
    – Mai întâi nu mai angajam oameni. Deloc.
    – Apoi când mai iese cineva la pensie sau pleacă nu mai aducem pe nimeni în loc.
    Asta va afecta în sistem bumerang toata societatea, căci marile lanțuri au cumulat peste 100.000 de angajați…

    Sper că sunt suficiente motive care ”mă sperie”.

  11. Este foarte ușor să îți dai cu părerea atunci când nu ai mama,sora,fratele-oricare din familie -care este angajatul lor. Dacă ai face un exercițiu de imaginație: vine soțul acasă și-ți spune că l-au disponibilizat cei de la Auchan(înlocuiește numele cu al oricărui supermarket) ,iar tu ai( tot)un salariu minim pe economie ,doi copii la școală,rată la bancă,etc….Ei….ești la fel de optimistă? Hmmmm…. Mereu este foarte ușor să emiți păreri dintr-o bulă. Mereu.

  12. As spune ca pe langa alte probleme, apare si stresul legat de self-scanning. Uite si cateva argumente:
    1. cu siguranta, un casier se misca mai repede ca noi, deci cozile vor creste la self.
    2. daca aplicatia se blocheaza, se pierde timp daca nu sunt destule persoane care sa te ajute.
    3. multa lume nu este inca obisnuita cu self-scanning.
    4. oamenii fara prea multa pregatire si competenta, pierd sansa unui loc de munca caruia ii puteau face fata, doar pentru ca niste megacompanii vor sa creasca profiturile,

  13. „Cred că e important să rămânem flexibili, să nu ne încordăm în fața schimbărilor, ele vin oricum, tehnologia ne schimbă obiceiurile, nevoile și comportamentul, iar soluția la asta este nu opoziția oarbă, ci înțelegerea, analiza rațională și adaptarea”.
    ?????
    Modul asta de a gandi a facut posibila mizeria actuala,decadența in care se zbate rasa umana-distrugerea reperelor reale si normale ale unei societati aflate oricum in deriva.
    Sa vedem cum te vei descurca cand in viitor AI va prelua jobul tau,al sotului .
    Atunci vei fi la fel de flexibila si neincordata?

  14. Si pe mine ma ajuta self scanul, dar tocmai viitoarele disponibilizari ma sperie si pe mine, nu e ca si cum un casier va putea deveni IT manager sau mai cine stie ce boss, va deveni somer si, intr-un viitor poate nu chiar atat de apropiat, vor exista 7-8 miliarde de oameni „inutili”- vorba lui Harari. Pentru ca da, daca aceste companii mari nu vor fi taxate (chiar si pt selfscan), nu vor mai fi bani de distribuit oamenilor „inutili”. La fel mi se pare si cu ambalajele de reciclat, da, ar trebui sa ma plateasca ca le spal (folosesc apa/ detergent si mai ales timp si spatiu sa le depozitez pana la reciclare).

  15. Cred ca totul se va regla din proportia dintre casele self scan si casele cu caiser. Nimeni nu e profet sa poata dimensiona din start acesta proportie. Sunt prea multe variabile, iar in perioada de inceput chiar si cumparatorii incurca acesta dimensionare. Eu cand merg la supermarket, daca am in cos baxuri cu apa, doze de bere sau vreo sticla cu vin ma asez la casa deservita de casier. Dar asta nu am facut-o din start, la inceput mergeam la casa self scan motivat de faptul ca nu era coada. Numai ca, daca ai intre produse si bauturi alcoolice trebuie sa vina un angajat al magazinului sa confirme ca ai peste 18 ani. Daca ai produse grele (baxuri de apa) nu le vei putea pune pe toate pe platanul cantar (nu se poate depasi o limita de greutate). Totusi, raman convins ca pana la urma majoritatea oamenilor se vor adapta si sistemul se va regla, de fapt va fi obligat sa se regleze. Dar, pentru ca nu exista o regula general valabila, chiar si intre magazinele aceluiasi lant vor fi diferente. Vom putea alege si e important ca eu CLIENTUL sa aleg pentru ca suma acestor alegeri va duce le adaptarea magazinelor si la servicii mai bune in final.

  16. Buna. Eu am observat de cel putin un an ca si in Romania au luat amploare casele self-scan. In Decathlon, in Bucuresti, sunt cel putin 10 case unde iti pui produsele intr-o cutie si se scaneaza automat. Auchan, Carrefour, Kaufland, Mega au de ceva timp aceste case si chiar au extins numarul lor. Eu m-am confruntat cu probleme cand am vrut sa scanez produse sau sa platesc, am trimis feedback de fiecare data si m-am bucurat sa constat ca erorile s-au rarit, sincer. Da, nu contest ca se reduc locurile de munca in aceasta situatie. Insa am vazut de multe ori casieri frustrati, care aruncau produsele, la Lidl aud constant cum striga in gura mare de la casa , in fata clientilor, ca „s-au saturat sa fie sclavi pe plantatia lui Lidl”. Inteleg ca e greu, dar decat sa ma incarc si cu chestia asta, mai bine imi scanez singura produsele, eu cu gandurile mele si atat.
    Nu sunt incuiata, stiu ca acesti casieri sunt platiti cu putin peste salariul minim si asta ii nemultumeste, muncesc mult pe bani putini. Din pacate asta e Romania in care lumea nu iese la vot pt ca e in city break sau la gratar in weekendurile cu alegeri. Sa nu ne ascundem dupa deget, prezenta la vot e extrem de mica, daca nu ne implicam nu se va schimba nimic. Iar acesta e doar un subiect mic din cate altele mai sunt, din categoria „ce nu functioneaza ok in Romania”.

  17. Noi chiar avem o problema grava ca societate – parca nimeni nu a inteles ca acei salariati isi pierd jobul doar daca nu inteleg ca li se schimba job description-ul!!!! Ca sa concluzionez: mai bine oprim evolutia si ramanem cu cozi ineficiente in magazine, dar sa nu isi piarda omu jobul (care si-l pierde doar daca nu intelege ca trebuie sa treaca la altceva tot in magazin…). Wow!!!! Si ma mai intreb de ce AUR creste in sondaje!!!

  18. Ma bucur ca ai adus vorba de Decathlon unde arunci totul intr-o cutie si iti scaneaza totul automat. Da, acela self scan.

    Bine, nu ar merge la lucrurile voluminoase, dar, ar fi mult mai usor daca ar fi impreuna peste tot (pistolul ala de scanat + cutia aia).

    Si vorbesc strict din punctul de vedere al confortului clientului. Care ar trebui sa fie motivul principal al automatizarii. Daca clientul are chef sa stea X timp la coada, sa aiba si optiunea asta. Daca considera ca nu e necesar, arunca jumate de cumparaturi intr-o cutie si se mai si distreaza putin apoi cu pistolul ala.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *